کتاب جمع ها و حاصل جمع ها

روش‌های افزایش بهره‌روی در تشکل‌های فرهنگی و تربیتی

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
20,000
50%
ت 10,000
خرید چاپی
75,000
15%
ت 63,750
نظر شما چیست؟

 

کتاب جمع ها و حاصل جمع ها کتابی از دانشمند مرحوم علی صفایی حائری است که روش‌های افزایش بهره‌وری در تشکل‌های فرهنگی و تربیتی را مورد بررسی قرار داده است.

معرفی کتاب جمع ها و حاصل جمع ها

در این کتاب هفت سخنرانی از استاد علی صفایی حائری در زمان‌های مختلف، درباره چند و چون برخورد با دیگران و تشکیل دادن جمع‌های سازنده تربیتی و فرهنگی از منظر تفکر اسلامی می‌خوانید. استاد صفایی حائری در ابتدای سخنش در این کتاب ارزشمند عوامل تشکیل‌ دهنده یک جمع اثرگذار را بررسی می‌کند و پس از آن اهداف تشکل و وظایف هر کدام از افراد ان جمع را تبییین می‌نماید.
این کتاب سه فصل دارد که به ترتیب به عوامل ایجاد، نیازها و وظایف و نتایج جمع‌ها و تشکل‌ها اشاره دارد. این کتاب توسط انتشارات لیله القدر برای اولین بار در سال 1400 در قطع رقعی و با 153 صفحه در اختیار عموم کتاب دوستان قرار گرفته است.

خلاصه کتاب جمع ها و حاصل جمع ها

کتاب جمع ها و حاصل جمع ها در ذیل نگاه نظام‌مند تربیتی و معرفتی علی صفایی سعی دارد به روش‌های افزایش بهره‌وری در تشکل‌های فرهنگی و تربیتی بپردازد. قلم روان و اندیشه ناب علی صفایی که دیرزمانی است با عنوان اختصاری و استعاری (عین- صاد) شناخته می‌شود، این کتاب را خواندنی کرده است. کتاب از یک مقدمه مهم و 3 فصل اصلی تشکیل شده که در بخش مقدمه با عناوین «جمع‌ها و مسئولیت‌ها»، «ضرورت تشکل و جمع» و «حاصل جمع‌ها» روبه‌رو هستیم. در فصل اول با عوامل تشکیل جمع مواجهیم، مانند: «خستگی از تنهایی‌ها و تنوع‌طلبی‌ها»، عادت‌ها و تصادف‌ها، غریزه‌ها و الفت‌طلبی‌ها و... . در فصل دوم اهداف تشکل و وظایف جمع با سرفصل‌های «سیر افراد در تنهایی» و «سیر افراد در جمع» و «نیازهای افراد در جمع» و... مورد بحث جدی قرار گرفته است.

این فصل در مقایسه با دیگر فصول کتاب از حجم مطلب بیشتری برخوردار است. فصل سوم نیز با عنوان «جمع بارور، حاصل جمعی بیشتر» به عوامل و زمینه‌ها و موانع رشد جمعی و همچنین اهداف و همت‌های جمع و آثار و نتایج جمع‌های بارور الهی پرداخته است. شاید آنچه اهمیت این کتاب را بالا می‌برد استناداتی است که علی صفایی حائری از قرآن و سنت و گاه تجربه بشری ارائه می‌کند تا منطق مطالب خود را مطابق با همان روش اجتهادی خود پیش ببرد.
استاد در این کتاب ابتدا عوامل تشکیل یک جمع را بررسی و سپس اهداف تشکّل و وظایف افراد در جمع را تبیین می‌نماید. در فصل پایانی کتاب به این پرسش پاسخ داده می‌شود که چگونه در جمعها، حاصل جمعی بیشتر داشته و جمع های خود را بارورتر کنیم. 

برشی از کتاب جمع ها و حاصل جمع 

«پس جمع ما، باید جمعی باشد که بهره‌مندمان کند؛ جمعی باشد که حاصل جمع داشته باشد؛ جمعی باشدکه اگر هر کدام در تنهایی مفیدیم، در اجتماعمان پربارتر شویم؛ نه مثل بعضی جمع ها که باعث اصطکاک ها، درگیری‌ها و برخوردها می‌شود. و در نتیجه، برایند نیروها افت پیدا می‌کند.»

و در بخشی دیگر می‌خوانیم؛
«من وقتی این جمع‌ها را می‌دیدم بیشتر این فکر را می‌کردم که اول چه چیزی ما را جمع کرد؟ چه چیزی باعث می‌شود که ما باهم جمع شویم؟ دوم: در جمعمان چه بکنیم؟ و سوم چه کنیم که حاصل جمع ما در این جمع باروری و سرشاری بیشتری داشته باشد. روایت است که یدالله مع الجماعه دست خدا با جمعیت است. یعنی در جمعیت باروری‌هایی به وجود می‌آید که در تنهایی‌ها نیست و این باروری نتیجه آن دست اضافی، یعنی دست حق است.»

علی صفایی حائری

مرحوم استاد شیخ علی صفایی حائری معروف به (عین - صاد) دانشمندی فرهیخته و پژوهشگری توانا و متعهد و عارفی سالک بود.
او، فرزند مرحوم حاج شیخ عباس صفایی حائری و نوه‌ آشیخ محمد علی صفایی حائری بود که در سال ۱۳۳۰ و در شهر قم، به دنیا آمد. در سیزده سالگی تحصیلات علوم دینی و حوزوی خود را آغاز کرد. دروس سطح حوزه را در مدت زمان کوتاهی ( حدود سه سال و اندی) به اتمام رسانید.

به نقل از خود استاد، مهم‌ترین و بزرگترین معلم ایشان در این قسمت، مرحوم پدرشان بودند که از ایشان بهره‌ها بردند و استفاده‌ها کردند.
او مجتهد، فقیه، عارف و اندیشمندی بود که بیش از ۵۰ جلد کتاب در زمینه‌های گوناگون مانند تربیتی، نقد و روش نقد، ادبیات هنر، روش تدریس و آموزش، قرآن کریم و روش برداشت از آن، تفسیر و دیدارهای تازه با قرآن، دعا و حدیث، ولایت و امامت، معارف اسلامی و آموزه‌های اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی اسلام تالیف کرد. 
علی صفایی حائری در سال ۱۳۷۸ در تصادف رانندگی، به دیدار حق شتافت.

کتاب جمع ها و حاصل جمع ها به چه کسانی توصیه می‌شود؟
برای کسانی که در راس مجموعه‌ها و تشکیلات قرار دارند و رهبری گروه‌ها را برعهده دارند به شدت توصیه می‌شود و برای کسانی که با ساز و کارهای تشکیلاتی و در هر رده‌ای از تشکلات مشغول فعالیت هستند می تواند راهنمایی مناسب باشد.

انتشارات لیله القدر 

انتشارات لیله‌القدر در جهت احیای فرهنگ اصیل دینی و ترویج آثار برتر اسلامی، با پرداختن به موضوعات مورد نیاز جامعۀ اسلامی، به ویژه بررسی و پاسخ‌گویی به شبهات نسل جوان، در سال 1383 با روشی جدید و رویکردی کاربردی تأسیس شد. برگزاری همایش‌‌های تخصصی در جهت تبیین اندیشه استاد علی صفایی حائری و تهیه و انتشار ویژه‌نامه‌های پاسخگوی نیازهای روز مخاطبان، از دیگر فعالیت های این انتشارات است. این انتشارات، به دلیل سطح بالای کمّی و کیفی تولیداتش در پرداختن به موضوع تعلیم و تربیت جوانان و ارتقای فرهنگ دینی مخاطبان، مفتخر به دریافت لوح تقدیر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گردیده است.
علاوه بر این، تولیدات دیجیتال انتشارات در قالب نرم‌افزارهای صوتی، تصویری و متنی نیز جایگاه ویژه‌ای در فعالیت‌های فرهنگی انتشارات دارند.

خرید کتاب جمع ها و حاصل جمع ها 

کتاب جمع ها و حاصل جمع ها pdf منتشر نشده است، اما علاقمندان به این کتاب پر محتوا می توانند با مراجعه کردن به سایت و یا نرم افزار فراکتاب، نسخه چاپی این کتاب را تهیه نمایند.

خرید کتاب جمع ها و حاصل جمع ها

مشخصات کتاب جمع ها و حاصل جمع ها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

مشخصات
ناشر: لیله القدر
نویسنده: استاد علی صفایی حائری (ع.ص)
تعداد صفحه: 153
موضوع: روش‌های افزایش بهره‌روی در تشکل‌های فرهنگی و تربیتی
قالب: چاپی با تخفیف ویژه

صفحات کتاب :
153
کنگره :
‏‫‭HM1106‬‬
دیویی :
‏‫‭302‬‬
کتابشناسی ملی :
7634780
شابک :
‏‫‭978-964-7803-78-6‬‬
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه جمع ها و حاصل جمع ها