امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب باورهای صوفیانه

باورهای صوفیانه پنجمین کتاب از مجموعه آفاق معرفت است. این کتاب نوشته عبدالحسین فخاری کتابی در زمینه اصول و باورهای صوفیانه و تصوف است.

قرن هاست صوفیان با نام تصوف و گاهی عرفان، مطالب خود را با عنوان دین و در قالب کتاب و تفسیر و شعر و داستان در ادبیات ما مطرح کرده و می کنند. در این کتاب تلاش شده تا اصول باورهای صوفیانه، به اختصار تشریح و تنبین گردد.

معارف وحیانی چون ریشه در فطرت انسانی دارد، خیلی زود مقبول عقل و وجدان آدمی واقع شده و به باورهای قلبی و ایمان می‌انجامد. در مقابل اندیشه‌های غیر وحیانی، چنین اقبالی را نمی‌یابند مگر آنکه خود را در لباس دین عرضه کنند و به شکل و شمایل معارف ربّانی در آورده و آنها را با توجیهات و تفسیرهای باژگونه، از محتوا، تهی کنند و به عنوان متاعی معنوی و دینی ارائه دهند؛ و بدین روش کسانی را به سوی خود جذب نمایند.


گزیده کتاب باورهای صوفیانه

مباحثات ما با دانشجویان به موضوع داغ "وحدت وجود" رسیده بود و آنها با نقل اشعار و آثار و حکایات صوفیان -که ادبیات ما مشحون از آنهاست_ هر روز سوال جدیدی مطرح می کردند و در مباحث اعتقادات سنتی و باورهای بنیادین دینی، به تشکیک گرفتار می شدند...

مسعود گفت: به طور ساده بگویید منظورشان از وحدت وجود و موجود چیست؟ گفتم : می گویند تو و خدا در وجود مشترکید و چون وجود تو از اوست و غیر وجود خداهم چیزی در جهان نیست ، پس هر چه هست ، اوست و غیری و دویی در کار نیست ( لیس فی الدار غیره دیار) گفت: بیشتر توضیح بدهید. گفتم : این مفهوم وحدت وجود به ابن عربی نسبت داده می شود؛ او در فص هارونی از کتاب فصوص الحکم می گوید: عارف کامل [بخوانید صوفی] کسی است که هر معبودی را در هر صورتی، جلوه حق ببیند که حق در آن صورت خاص، عبادت می شود. از این روست که همه آن ها را «اله » نامیده اند با اینکه آن معبود، گاه سنگ است و گاه درخت، گاه حیوان و گاه انسان، گاه ستاره و گاه فرشته! او می گوید: عارف کسی است که حق را در همه چیز ببیند؛ بلکه عارف او را عین هر چیز می بیند! پس هیچ چیز جز خدا نیست، حتی بت و سنگ و حیوان، خداست. شبستری نیز که از بزرگان صوفیه است می گوید:
مسلمان گر بدانستی که بت چیست/ یقین کردی که دین در بت پرستی است.


صفحات کتاب :
144
کنگره :
‏‫‭BP288
دیویی :
‏‫‭297/82
کتابشناسی ملی :
7401920
شابک :
978-622-663539-4
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه باورهای صوفیانه