امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 37,500
خرید چاپی
195,000
15%
ت 165,750

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

مثل بیروت بود داستانی بلند در حیطه ادبیات جنگ و دفاع می‌باشد که توسط خانم زهرا اسعد بلند دوست نوشته شده و به وسیله انتشارات کتابستان معرفت به چاپ رسیده است. نویسنده در کتاب مثل بیروت بود نویسنده سعی کرده در خلال موضوع اصلی  داستان اشاره‌ای به بعضی شبهات در مورد مدافعان حرم داشته باشد و اهمیت ایثار و فداکاری آنان بیان کند. 

معرفی کتاب مثل بیروت بود

کتاب مثل بیروت بود دومین اثر بلند زهرا اسعد بلنددوست است. این کتاب را به‌نوعی می‌توان دنبالۀ رمان چایت را من شیرین می‌‌کنم هم دانست. مثل بیروت بود اولین‌بار در سال 1399 توسط نشر کتابستان معرفت منتشر شد و به‌خوبی توانست نظر مخاطبین خودش را جلب کند. 
این کتاب در واقع  دست روی لایه‌های زیرین اتفاقات پیرامونمان گذاشته و خبر از پشت پردۀ آن‌ها می‌دهد. نیم‌نگاهی هم به حوادث آبان 1398 دارد. بعد از خواندن این کتاب شاید دیگر به‌راحتی نتوان روی آدم‌ها برچسب خوب و بد چسباند. اتفاقات کتاب مثل بیروت بود بر پایۀ مستندات و اسناد است؛ اما اسعد بلنددوست قدری تخیل هم چاشنی‌اش کرده است. 

خلاصه کتاب مثل بیروت بود

داستان از زبان زهرا روایت می‌شود. زهرا دختر یکی از سرداران سپاه به نام حاج اسماعیل است. زخم‌‌ِ زبان‌های مردم برای حقوق چند صدمیلیونی سپاهی‌ها روی قلب زهرا خنج می‌کشد؛ اما همین اتفاق جرقۀ دوستی او با سارا همسر یکی از شهدای مدافع حرم می‌شود. سارا هم زخم‌خوردۀ همین زبان‌های درنده است؛ اما طاقت سارا طاق شده و دیگر نمی‌تواند تاب بیاورد. ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود و داستان با گم‌شدن دانیال، برادر سارا، وارد تلاطم می‌شود.
 رسانه‌ها خبر شهادت دانیال را مخابره می‌کنند. در همین بحبوحه زهرا با فرد ناشناسی ارتباط می‌گیرد و او را وارد ماجراهایی پیچیده می‌کند. از اینجاست که  فضای کتاب محو و غبارآلودی می‌شود  تا آنجا که دیگر تشخیص سره از ناسره را سخت می‌کند. فضای تار و مه‌آلود قصه شخصیت‌ها را توی دو راهی‌های مختلف قرار می‌دهد و آن‌ها را مجبور به تصمیم‌گیری می‌کند. 
تعدادی از شخصیت‌های کتاب مثل بیروت بود با کتاب چایت را من شیرین می‌کنم مشترک است. در واقع‌ بازنده‌های کتاب اول حالا برای گرفتن انتقام دندان تیز کرده‌اند. آن‌ها فقط می‌خواهند انتقام شکستشان را بگیرند و ضربه‌های کاری‌شان را به تن سارا، دانیال یا حتی ملت بزنند. هیجان بالای کتاب برای فهمیدن سرانجام شخصیت‌ها شما را تا صفحۀ پایانی می‌کشاند. 

نویسنده کتاب مثل بیروت بود را بیشتر بشناسیم.

زهرا اسعد بلنددوست متولد سال 1368 در شهر قم است؛ اما اصالتش به رشت برمی‌گردد. تحصیلاتش را در رشتۀ الهیات به پایان رسانده است. او هیچ علاقه‌ای به رمان یا رمان‌نویسی نداشته و از زمانی که قدم به وادی قلم گذاشته بیشتر داستان کوتاه و نمایشنامه نوشته است. خودش می‌گوید لجبازی با یک دوست  او را به سمت رمان‌نویسی سوق داده و پابندش کرده است. از دیگر آثار او می‌توان چایت را من شیرین می‌کنم و باروت خیس اشاره کرد.
باروت خیس ادامۀ کتاب «مثل بیروت بود»، است. آنجا هم حاج اسماعیل یکی از قهرمانان کتاب است. به‌نوعی این سه کتاب را می‌توان سه‌گانۀ اسعد بلنددوست به‌حساب آورد. 

مثل بیروت بود برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب مثل بیروت بود مناسب ردۀ سنی 15+ است. اگر به کتاب‌های ژانر درام و هیجانی علاقه‌مندید می‌توانید از خواندنش لذت ببرید. این کتاب همچنین می‌تواند علاقه‌مندان به رمان‌های امنیتی را هم راضی کند. 

بخش‌هایی از کتاب مثل بیروت بود

دکمۀ سبز را فشردم. در انتظار برقراری تماس تن داغ سیب‌زمینی‌ها را در جلز و ولز روغن جابه‌جا کردم. بوق اول به انتها نرسیده پاسخ داد. موج احوالپرسی‌اش طوفانی نهفته داشت؛ طعنه پراند به حذف جدید سپاه. 
نمی‌فهمیدم چه می‌گوید. هرچه کلمات پرخشمش را زیرورو می‌کردم به منظورش نمی‌رسیدم. خشاب تند زبانش را بدون توضیحی واضح، مسلسل‌وار بر شنوایی‌ام هدف می‌گرفت. بی‌توجه به گیجی‌ام، متنی بلندبالا از ظلم مزدوران رژیم و مظلومیت هم‌فکرانش خواند. همیشه همین‌طور بود؛ هر بار که خبری به کامش تلخ می‌آمد، به این جرم که خون حاج‌اسماعیل به رگ داشتم، من را نشانه می‌گرفت. می‌دانستم باز سوژه‌ای داغ به گوشش رسیده. حوصلۀ صبوری نداشتم. 
ببین فائزه، خوب وقتی برای عقده‌گشایی انتخاب نکردی. یا درست حرف بزن، بگو دردت چیه یا... اجازه نداد حرفم را تمام کنم. دردم؟ درد من خبرهای امروزه؛ خبرهایی که واسه تو و امثال تو این‌قدر عادی شده که دیگه به چشمتون نمی‌آد. کار ما از عقده‌گشایی گذشته، خانم. تک‌تک جوان‌های این مملکت شدن یه نارنجک سیار. با نارنجک یه‌قل‌دوقل بازی نمی‌کنن.

خرید کتاب مثل بیروت بود

از طریق نرم‌افزار فراکتاب علاوه بر نسخۀ الکترونیکی، نسخۀ فیزیکی کتاب مثل بیروت بود را هم می‌توانید تهیه کنید. اگر سفارش خریدتان به سقف معینی برسد ارسال به دورترین نقطۀ ایران هم رایگان خواهد بود. 
نگران قیمت نباشید. برای نسخۀ فیزیکی کتاب‌ها هم تخفیف‌های خوبی در نظر گرفته‌ایم. برای داشتن کتاب مثل بیروت بود کافی است دکمۀ خرید را لمس کنید.

خرید کتاب مثل بیروت بود

مشخصات کتاب مثل بیروت بود در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: کتابستان معرفت
نویسنده: زهر اسعدبلنددوست
تعداد صفحه: 354
موضوع: داستان بلند مدافعان حرم
قالب: الکترونیک و چاپی

 

صفحات کتاب :
354
کنگره :
PIR8334
دیویی :
8فا3/62
کتابشناسی ملی :
7298480
شابک :
978-622-6837-54-5
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه مثل بیروت بود