نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب همپای صاعقه

کتاب همپای صاعقه نوشته حسین بهزاد و گل علی بابایی، کارنامه‌ای تاریخی و مستند از شکل‌گیری لشکر 27 محمد رسول الله (ص) است که روایتی از یک مقطع زمانی شش ماهه از جنگ تحمیلی، یعنی از ابتدای دی ماه 1360 تا اواخر تیر ماه گرم سال 1361 را بازگو می‌کند. کتاب همپای صاعقه راوی سرگذشت پرماجرای کار و پیکار جوان‌مردان راستین گرد آمده در زیر درفش سبزفام لشکر مقدس حضرت محمّد رسول‌الله (ص) است.

 لشگری که از دوران دفاع مقدس و در مجموعه عملیات مهمی چون بدر و بیت‌المقدس و والفجر ۸ جان‌فشانی کرد تا این‌که در سال ۱۹۸۲ میلادی عازم کرانه‌های مه‌گرفته لبنان شد. جلد اول این مجموعه با نام «همپای صاعقه» مشتمل است بر: نگاهی گذرا به حوادث و اتفاقات کشور در یکساله‌ی اول جنگ، تغییر استراتژی دفاعی قوای انقلاب و اتخاذ تاکتیک‌ها و تجدید سازمان رزم مدافعان میهن اسلامی در پایان سال نخست جنگ و عملیات کوهستانی محمّد رسول الله (ص).

گزیده کتاب همپای صاعقه

در پی ضربات سهمگین وارد آمده بر لشکرهای ۱۰ زرهی و ۱ مکانیزه‌ی دشمن طی سه مرحله‌ی نبرد فتح، عمده‌ی نیروهای شکست‌خورده‌ی ارتش متجاوز بعث، خاصه لشکر ۳ زرهی، در منطقه‌ی «چِنانه» و تپّه‌های استراتژیک «دو سِلَک» تجمّع کردند و از آنجا دسته دسته به سمت مرز بین‌المللی «فکّه‌-‌العماره» گریختند. در ساعت هفت بامداد روز شنبه هفتم فروردین ۱۳۶۱، شورای فرماندهی تیپ ۲۷ محمّد رسول‌الله (ص) با حضور احمد متوسّلیان، محمود شهبازی، محمّدابراهیم همّت و تنی چند از مسؤولین رده‌های ستادی تیپ، در کمپ رسول‌الله (ص) تشکیل جلسه داد. مبحث عمده در این نشستِ فوق‌العاده، تعیین نحوه‌ی مانور گردان‌ها برای آغاز مرحله‌ی چهارم عملیات بود.

 در پایان جلسه، به فرمان متوسّلیان مقرّر گردید که رزمندگان تیپ ۲۷ در جبهه‌ی نصر از دو محور وارد عمل شوند. در محور «امامزاده عبّاس‌-‌عین خوش»، همزمان با شروع پیشروی نیروهای قرارگاه عملیاتی قدس (تیپ ۱۴ امام حسین (ع) و تیپ ۸۴ خرّم‌آباد ارتش) از سمت پادگان عین خوش به طرف سه‌راهی امامزاده عبّاس، گردان‌های ابوذر غفاری، مسلم بن عقیل و حمزه سیدالشهدا از تیپ ۲۷ مأموریت یافتند تا ضمن آغاز تک از خاکریز احداث شده بر روی جاده‌ی آسفالت اندیمشک‌-‌دهلران و پاکسازی مسافت هفت کیلومتری حد فاصل این خاکریز تا امامزاده عبّاس، خود را به مواضع استقرار تانک‌های دشمن در دامنه‌ی ارتفاعات تینه رسانده، جَبَلِ تینه را آزاد کنند.

متن تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب همپای صاعقه

بسم الله الرّحمن الرّحیم

این یک کتاب منبع بسیار غنی و ارزشمند است که از آن می‌توان ده‌ها کتاب و فیلمنامه و زندگینامه استخراج کرد. لحظات و حالات ثبت شده در سراسر این کتاب، همان ظرافت‌های حیرت‌انگیزی است که از مجموع آن، تابلوی پرشکوه و باعظمت عملیاتی چون فتح‌المبین و بیت‌المقدس پدید آمده و برترین‌های هنر جهاد و ایثار و شجاعت و ابتکار را در مجموعه‌ی نمایشگاه بی‌نظیر هنرهای انقلاب اسلامی، نشان می‌دهد.

این مردان بزرگی که نام آن‌ها بسی آسان بر زبان و دل غافل ما می‌گذرد، از جنس همان اخوان صفا و فرسان هیجائند که سید شهیدان سلام‌الله‌علیه آن‌ها را با عظمت و سوز و مهر، مخاطب ساخت و از فقدان آنان غمگین بود. سلام خدا و بندگان برگزیده و فرشتگان و رسولان او نثار روح مطهر آنان باد.

در روز و شب‌هایی از آبان و آذر 86 صفحه به صفحه و سطر به سطر مطالعه و نیوشیده شد.


صفحات کتاب :
671
شابک :
978-2145067537
سال نشر :
1400
شابک دیجیتال :
978-600-03-1474-3

کتاب های مشابه همپای صاعقه