امتیاز
5 / 0.0
دریافت الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان
نظر شما چیست؟

کتاب کوثر قرآن تفسیر سوره های کوثر و قدر نوشته ی حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، به تفصیل لطائف و نکات شیرین سوره ی مبارکه ی کوثر به همراه سوره ی قدر پرداخته است.
 در ادامه مطلب میخوانید:

معرفی کتاب کوثر قرآن تفسیر (سوره های کوثر و قدر)

ناشر کتاب کوثر قران، درس‌هایی از قرآن می باشد. از این نشر آثاری چون: راز نماز، سیما‌ی سیا‌ست‌ در قرآن‌ کریم‌ بر اسا‌س‌ تفسیر نور، خاطرات حجت الاسلام قرائتی و… به چاپ رسیده است. بر اساس روایات متعدد از شیعه و سنی عاص بن وائل پدر عمر عاص که از بزرگان مشرک مکه بود پس از آنکه پسران پیامبر از دنیا رفتند، از روی طعنه و زخم زبان پیامبر را ابتر و بدون دنباله خواندند، به همین دلیل این سوره برای تسلی پیامبر و پاسخ به اینگونه سخنان نابجا نازل گردید.
معنویت قدسی فاطمه(س) در قرآن کریم، جلوه‏ای تام یافته است. جمال معنوی و اوج پاکی و عصمتش، در آیه تطهیر، درخشش انسان کامل را متجلی ساخت، آیه مباهله شاهدی بر شکوهمندی و قدر و جلالتش شد و سوره «هل اتی‏» جلوه ه‏ایی از مروت و ایثار فاطمه(س) را همراه با عارفانه‏ ترین زمزمه هستی - «علی حبه‏» - تجسمی زیبا بخشید. این جویبارهای فضیلت‏ به هم پیوند خورد و در سوره «کوثر» مجموعه‏ ای دل‏ انگیز از زیبایی ها و اصالتها را رقم زد و آن را به عنوان، هدیه‏ ای الهی، تقدیم رسول خاتم(ص) کرد، زیرا فاطمه(س) یکی از مظاهر فیض مداوم و جریان پر برکت‏ حرکت محمدی است که استمرار آن را با ذریه خویش تضمین کرد.
اعجاز قرآن در سوره کوثر نه تنها در موزون بودن کلمات و ترکیب زیبای آن نهفته است‏ بلکه با پیشگویی درست از آینده، جلوه ه‏ای دیگر از اعجاز را فراراه حق جویان قرار داده است. با بکار بردن کلمات غنی و برخوردار از معانی بلند آنچنان به سوره کوثر استحکام بخشیده که مجال ظهور و مقاومت هر گونه معارضه‏ایی را از بین برده است و اگر کسی به این کار دست زد نه تنها بر آن خدشه‏ ای وارد نساخته بلکه بر رونق آن نیز افزوده است. 

خلاصه کتاب کوثر قرآن (تفسیر سوره های کوثر و قدر)

این کتاب شامل دوبخش است که بخش اول آن تفسیر وسیمای سوره کوثر، پیام ها ونکته های زیادی درباره این سوره را بیان می کند و بخش دوم نیز تفسیر وسیمای سوره ی قدر و پیام ها و نکته هایی در باره این سوره را بیان می کند.
از آغاز، اسلام طرفدار علم، عدالت، حقیقت و مخالف جهل، شرک و ظلم بوده است و با مخالفان قدیمی همچون ابوجهل ها و ابولهب ها و مخالفان امروزی همچون ابرقدرت ها روبرو بوده و هست و خواهد بود، ولی علی رغم تمام کینه ها و عداوت ها و کارشکنی ها، هر روز بر جلوه و عظمت آن افزوده شده است. مهم ترین حربه دفاعی اسلام در برابر مخالفان دیروز و امروز این بوده که اعلام کرده اگر می توانید کتابی مثل قرآن بیاورید: «فَأْتُوا بِکِتَابٍ» و در مرحله دیگر فرمود: لااقل ده سوره مثل قرآن بیاورید: «فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ» و در مرحله دیگر فرمود: اگر می توانید یک سوره مثل قرآن بیاورید. «فأتوا بسورة» از سوی دیگر کوچک ترین سوره ی قرآن سوره کوثر است که تعداد کلمات آن ده کلمه است. پس قرآن از تمام مخالفان سوگند خورده خود که در طول بیش از چهارده قرن از هیچ توطئه و تجاوزی بر ضد اسلام کوتاهی نکرده و نمی کنند و در هر سال بخشی از بودجه ها و امکانات و تبلیغات خود را برای مبارزه با اسلام و مسلمین تخصیص می دهند، درخواست کرده که اگر سوره ای حتّی مثل سوره کوثر بیاورید، من دست از تمام حرف هایم برمی دارم. پس باید ببینیم در این سوره و چند کلمه، چه راز و رمزی نهفته است. 

سیمای سوره کوثر

 این سوره سه آیه دارد و در مکّه نازل شده و کوچک ترین سوره قرآن کریم است. نام سوره برگرفته از آیه اول است و به معنای خیر کثیر و فراوان می باشد. در این کتاب رایگان راز سوره کوثر را پی بگیرید.

سیمای سوره قدر 

سوره قدر در مکّه نازل شده و همانند دیگر سوره های مکّی، آیاتش کوتاه و موزون است. این سوره با اشاره به نزول قرآن در شب قدر آغاز و با بیان اهمیّت شب قدر نزد خداوند و برتری آن بر هزار ماه ادامه می یابد و با سلام و درود الهی در آن شب پایان می پذیرد. روایات متعدّدی در فضیلت تلاوت این سوره بعد از سوره حمد در نماز وارد شده است و به کسی که آن را در نماز واجب بخواند خطاب می شود: «غفر اللّه لک ما مضی فاستأنف العمل» خداوند گذشته تو را بخشید، از نو آغاز کن. 

برش از تفسیر سوره کوثر قرائتی

عطای استثنایی در سوره استثنایی با الفاظ استثنایی: 
عطا بی نظیر است، چون کوثر است؛ سوره بی نظیر است، چون کوچک ترین سوره قرآن است و الفاظ بی نظیرند، چون کلمات «اعطینا»، «الکوثر»، «صلِ »، «انحر»، «شانئک» و «ابتر» تنها در این سوره به کار رفته و در هیچ کجای قرآن شبیه ندارد. هر زخم زبان و کلامی وزنی دارد. به شخص پیامبر اکرم توهین‌ها شد، کلماتی از قبیل مجنون، شاعر، کاهن و ساحر به او گفتند و به یاران او نیز توهین ها شد تا آنجا که گفتند: این بیچارگان را از خود دور کن تا ما دور تو جمع شویم. برای هیچ کدام سوره ای مستقل نازل نشد، امّا در نسبت ابتر دادن یک سوره نازل شد که خیر کثیر به تو عطا کردیم و دشمن تو ابتر است و این به خاطر آن است که جسارت به شخص و یاران قابل تحمّل است، امّا جسارت به راه و مکتب که او ابتر و راه او گذرا و بی آینده است، قابل تحمّل نیست.
گاهی جسارت برخاسته از لغوگویی است که باید با کرامت از کنارش گذشت. «اذا مرّوا باللغو مرّوا کراما»
گاهی جسارت به خاطر جوّ فاسد و دوستان ناباب است، که باید از آنان اعراض کرد. «اذا رأیت الّذین یخوضون فی آیاتنا فاعرض عنهم». امّا گاهی جسارت به مکتب و رهبر است، آن هم از سوی افراد سرشناس و سیاسی که باید جواب سخت به آن داده شود. «انّ شانئک هو الابتر» همان گونه که منافقان از روی غرور می گفتند: آیا ما مثل افراد بی خرد به پیامبر ایمان بیاوریم. «أنُومن کما آمن السفهاء» قرآن، جسارت اینگونه افراد را چنین پاسخ می دهد: «الا انّهم هم السّفهاء و لکن لا یعلمون» آنان خود بی خردند ولی نمی دانند!

برش از تفسیر سوره قدر

اساس نظر مفسّران، قرآن دو بار نازل شده است. یکبار به صورت یکپارچه در شب قدر که این سوره به آن اشاره دارد و بار دیگر به صورت تدریجی در مدت بیست و سه سال دوره رسالت پیامبر. تعبیرات قرآن نیز درباره نزول این کتاب آسمانی دو گونه است. برخی با واژه «انزلنا» از ریشه انزال به معنای نزول دفعی آمده و برخی دیگر با واژه «نزّلنا» از ریشه تنزیل به معنای نزول تدریجی آمده است. 
از انضمام آیه «انّا انزلناه فی لیلة القدر» با آیه «شهر رمضان الّذی انزل فیه القرآن» معلوم می شود که شب قدر در ماه رمضان است، امّا اینکه کدام یک از شب های ماه رمضان است، در قرآن چیزی بر آن دلالت ندارد و در روایات نیز به صورت مردّد میان یکی از سه شب آمده است. چنانکه از امام صادق علیه السلام در مورد شب قدر پرسیدند: آن حضرت فرمود: در شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم رمضان جستجویش کن.(5) البته معروف میان اهل سنّت آن است که شب بیست و هفتم رمضان، شب قدر است.

دانلود کتاب کوثر قرآن

امکان دانلود رایگان کتاب کوثر قرآن در نرم افزار فراکتاب برای شما عزیزان فراهم است و می توانید پس از دانلود، آن را در نرم افزار فراکتاب مطالعه کنید.

دانلود رایگان کوثر قرآن

مشخصات کتاب کوثر قرآن در جدول زیر مشاهده می کنید:

مشخصات
ناشر: درس‌هایی از قرآن
نویسنده: حجت الاسلام محسن قرائتی
تعداد صفحه: 48
موضوع: تفسیر قرآن
قالب: الکترونیک رایگان
کتابشناسی ملی :
‭م‌85-14403
شابک :
964-5652-61-8
سال نشر :
1392
صفحات کتاب :
48
کنگره :
‫‬‭BP102/978‫‬‭‭/ق‌4ک‌9 1385
دیویی :
‫‬‭‬‭297/18

کتاب های مشابه کوثر قرآن