نظر شما چیست؟
کتاب «فلسفه در زمان حاضر» شامل گفت‌وگوی اسلاوی ژیژک و آلن بدیو در کنفرانسی در ژنو در سال ۲۰۰۹ است. آنان در این گفت‌وگو درباره مفهوم و معنای فلسفه صحبت می‌کنند.
مسئله اصلی این کتاب آن است که آیا فیلسوف می تواند در رخدادهای معاصر نقشی ایفا کند و درباره آنها اظهار نظر کند یا نه. این مسئله اصلی متوجه نقش روشنفکران در جامعه معاصر ماست که در اینجا به گونه ای مشخصا فلسفی بررسی شده است.
در این باره دیگر بسنده نیست که پاسخ دهیم فلاسفه نباید تنها به تفسر جهان بپردازند بلکه باید به تغییر آن همت گمارند.
گلین دالی، ژیژک را در حکم معادل فلسفی نوعی طاعون یا ویروس کامپیوتری می‌داند که هدفش برهم زدن نموندها و ظواهر فارغ‌البال آن چیزی است که می‌توان آن را شبکه یا ماتریس سرمایه‌داری ـ‌‌لیبرال‌ـ جهانی نامید. این ویروس و طاعون مزمن را نمی‌توان در هیچ دسته‌بندی کلیشه‌ای از نوع آکادمیک آن قرار داد. مانند لاکان، ژیژک هم به شدت از برچسب‌هایی که به او می‌زنند پرهیز می‌کند، به همین دلیل هم می‌توان او را پست ‌مدرن به حساب آورد و هم نیاورد، هم‌چنین مارکسیست هگلی، هایدگری، دریدایی و... در مفهوم غالبی آن نیست، زیرا ممکن است در یک زمان باشد و در زمان دیگر نه. از نظر تری ایگلتون، ژیژک بیشتر یک پدیده است تا یک فیلسوف... روز به روز بر جماعت شیفتگانش افزوده می‌شود. او نامتعارف، تحریک‌کننده و سرگرم کننده است.
صفحات کتاب :
103
کنگره :
‫‬‭B805‫‬‭/ب2ف8 1392
دیویی :
‫‬‭101
کتابشناسی ملی :
2442120
شابک :
‫‬‭978-600-1740-14-5‬
سال نشر :
1392

کتاب های مشابه فلسفه در زمانه حاضر