امتیاز
5 / 4.7
دریافت الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب شیوه های دعوت به نماز نوشته‌ی حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی می باشد و توسط انتشارات درس هایی از قرآن منتشر و روانه ی بازار کتاب شده است.

معرفی کتاب شیوه های دعوت به نماز

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با خاطره ای از امام خمینی (ره) هدف از نوشتن از کتاب را چنین بیان می کند:
روزی که شاه فرار کرد، امام (ره) در پاریس بودند. جمعیت زیادی از خبرنگاران کشورهای دنیا در محل استقرار امام جمع شدند و سخنان امام به طور مستقیم به دنیا مخابره می شد. فرزند امام (مرحوم حاج احمد آقا) تعریف کرد: امام روی یک کرسی رفتند و چند جمله ای درباره برچیده شدن نظام طاغوتی سخنانی فرمودند. آنگاه به من نگاه کرد و فرمود: آیا وقت اذان شده؟ گفتم: بله، الان وقت اذان است. امام یک مرتبه سخن خود را قطع کرد و بدون خداحافظی، از کرسی پایین آمد و به سراغ نماز رفت. همة خبرنگاران تعجب کردند که چه مسأله ای وجود دارد که مهم تر از مهم ترین حادثه قرن (فرار شاه و محو نظام شاهنشاهی) آن هم در گفتگوی مستقیم با تمام رسانه‌های دنیاست؟
آری! این است معنای ایمان به خدا و ایمان به هدف؛ و این است معنای واقعی الله اکبر؛ یعنی خدا بزرگ تر از همه چیز است (بزرگ تر از دیدنی ها، شنیدنی ها، نوشتنی ها، بزرگ تر از فکر و تصور بشر، بزرگ تر از حکومت ها و مصاحبه ها و بزرگ تر از رسانه ها و سایت ها و ماهواره ها).
آنچه به خواست خداوند در این کتاب بیان می شود عبارت است از: ویژگی های دعوت کننده به نماز، اصول و مبانی دعوت و شیوه های دعوت به نماز.

خلاصه کتاب شیوه های دعوت به نماز قرائتی

گرچه درباره نماز هزاران کتاب نوشته شده، امّا درون‌مایه، شیوه‌ها، اصول، قلم و بیان‌ها متفاوت است. 
همچنین به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا، ستاد اقامه نماز تشکیل شد تا محتوای این نوشته ها به صورت عملی نیز اجرا شوند. اقامة ده ها هزار نماز جماعت در مدارس، بدون اجبار دانش‌آموزان، توجه به نماز در ایستگاه های قطار، فرودگاه ها، جاده ها و مسجدهای بین راهی؛ اقامة نماز در ظهر تاسوعا و عاشورا؛ راهنمایی هایی در بیش از بیست پیام برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری؛ مصوباتی از هیئت دولت و مجلس؛ عنایاتی از عالمان، شاعران، هنرمندان و تبلیغات بر در و دیوار شهرها؛ اعزام حدود بیست هزار طلبه به مدارس؛ توجه ویژه به نماز در دانشگاه ها، پادگان ها و وزارتخانه ها؛ و همچنین ساخت هزاران مسجد در شهرها و روستاها، تنها نمونه هایی از کارهایی است که در پی کتاب ها، ناله ها و فریادهای عزیزان دلسوز و خادمان نماز انجام شده است.
علاوه بر اینها بازاریان و اصناف نیز اقداماتی برای ساخت نمازخانه در ورزشگاه‌های مختلف داشته و شهرداری ها نیز به ساخت مسجد و نمازخانه در پارک ها توجه بیشتری داشته اند.
اما واقعیت این است که هیچ انسانی نباید به راه های رفته خود نگاه کند تا دچار غرور نشود؛ بلکه باید به راه‌های نرفته نگاه کرد تا احساس مسئولیت بیشتری در انسان پدید بیابد.
کتاب شیوه های دعوت به نماز محسن قرائتی در هفت فصل با عناوین زیر به این مهم می پردازد:
فصل اول: اهمیت دعوت به نماز، فصل دوم: اصول و قواعد کلی در دعوت به نماز، فصل سوم: ویژگی های دعوت کنندگان به نماز
فصل سوم: ویژگی های دعوت کنندگان به نماز، فصل پنجم: شیوه ها و روش های دعوت به نماز، فصل ششم: وظایف نهادها و مسئولین، فصل هفتم: آسیب ها و موانع دعوت

برشی از متن کتاب

اولین مایه برای دعوت به نماز، استفاده از احساسات و فطرت است. در انسان احساساتی وجود دارد که اگر بیدار شوند، انسان به سمت تشکر از خدا می رود. ما نیز باید این سرمایه احساس و وجدان را زنده نگه داریم و هر جا غبار غفلت روی آن را گرفت، با تذکر و موعظه آن را برطرف کنیم.
در تلویزیون کلیپی از پدر پیری که با جوانش برای تفریح به بوستانی رفته بودند، نشان داد. پیرمرد هر چند دقیقه یکبار از فرزندش می‌پرسید: این پرندة کوچک چیست؟ بار اول جوان گفت: گنجشک است. دفعة دوم که پدر سؤالش را تکرار کرد، جوان با کمی ناراحتی گفت: گنجشک است. اما بار سوم که سوال پدر تکرار شد، جوان با عصبانیت بر سر پدر فریاد کشید و گفت: گفتم که، گنجشک است. پدر از پسرش خواست دفترچه خاطراتش را بیاورد. بخشی را که مربوط به جوانی خودش و کودکی این جوان بود، باز کرد و از پس خواست که بلند بخواند. در آن نوشته شده بود که من جوان بودم و فرزندم که کودک بود در همین بوستان ده‌ها بار از من پرسید «نام این پرنده چیست؟» و من هر بار با کلمات «جانم، عزیزم، قربانت بگردم» جواب دادم: گنجشک است! جوان شرمنده شد و پدر را در آغوش گرفت، بوسید و از او عذر خواهی کرد...
بهترین راه برای زنده کردن احساسات انسان‌ها نسبت به خدا، توجه به نعمت هاست؛ همان گونه که این پیرمرد جوانش را با بیان محبت های گذشته خود بر سر شور و شعور آورد و وجدان خفته او را بیدار کرد.
ما برای اینکه رابطه خود را با خدا تقویت کنیم، باید با نعمت های خدا را بازگو کنیم؛ نعمت های پیدا مثل زمین، آسمان، گیاه، باران، خورشید، ماه، دریا، عقل، علم، چشم، گوش، قلب و همچنین با توجه دادن به نعمت های ناپیدا مثل نعمت حکمت و هدایت، گرایش به خوبی ها، تنفر از بدی ها، دوست داشتن اولیای خدا، تنفر از ستمگران، وجود انگیزه و علاقه نسبت به کارهای خیر، وجود رهبران معصوم از یک سو و ضمناً تداوم این نعمت ها از سوی دیگر. این ها توجه و معرفت انسان را نسبت به خدا معطوف و محبت خدا و اطاعت از خدا را در انسان شکوفا می‌کند.

شیوه دعوت به نماز قرائتی

حجت الاسلام قرائتی در فصل پنجم کتابش به شیوه‌ها و روش‌های دعوت به نماز پرداخته است و می نویسد: برای ورود به هر کاری، لازم است با شیوه ها و روش های ورود به آن آشنا شویم تا هم زود به مقصد برسیم و هم درست به نتیجه مطلوب دست بیابیم. دعوت به نماز نیز کاری است که از شیوه ها و روش های خاصی برخوردار است که مهمترینِ آنها عبارتند از:1. برانگیختن احساسات با شمارش نعمت ها و...

کتاب دعوت به نماز قرائتی

دانلود کتاب شیوه های دعوت به نماز در نرم افزار فراکتاب فراهم است. دعوت به نماز قرائتی را می توانید پس از دانلود در کتابخوان فراکتاب مطالعه کنید.

مقاله در مورد شیوه های دعوت به نماز

مقالات متعددی در زمینه شیوه های دعوت به نماز در سنین مختلف نوشته شده است. یکی از منابعی که برای این مقالات بسیار مفید فایده است همین کتاب شیوه های دعوت به نماز قرائتی می باشد.

کتاب اصول و قواعد کلی در دعوت به نماز

فصل دوم کتاب شیوه های دعوت به نماز به اصول و قواعد کلی در دعوت به نماز می‌پردازد:
در دعوت دیگران به نماز اصول و قواعدی کلی وجود دارند که در چگونگی انجام فعالیت‌های مربوط به نماز نقش مهمی ایفا می‌کنند. در این فصل، مهم ترینِ این اصول را به اختصار بیان می‌کنیم: 1. استمداد از خدا و ...

شیوه های جذب نماز و راه‌های دعوت به نماز در خانواده عناوین دیگری است که برای این کتاب جستجو شده است.

دانلود رایگان شیوه های دعوت به نماز

دانلود کتاب شیوه های دعوت به نماز قرائتی به صورت رایگان در نرم افزار فراکتاب فراهم است. شیوه های دعوت به نماز قرائتی pdf را پس از دانلود می توانید در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

دانلود رایگان شیوه های دعوت به نماز

مشخصات کتاب شیوه های دعوت به نماز در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: درسهایی از قرآن
نویسنده: محسن قرائتی
تعداد صفحه: 207
موضوع: تفسیر قرآن
قالب: الکترونیک رایگان
صفحات کتاب :
207
کنگره :
‫‭BP186/2‫‬‭‫‭/ق4د7 1393
دیویی :
‫‭297/353
کتابشناسی ملی :
3626674
شابک :
978-600-5421-46-0
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه شیوه های دعوت به نماز