دانلود کتاب در کربلا چه گذشت

ترجمه نفس المهموم بانضمام مختارنامه

امتیاز
5 / 4.8
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

در کربلا چه گذشت نام کتابی است که ترجمه ی نفس المهموم شیخ عباس قمی، به قلم ابوالحسن شعرانی می باشد و توسط انتشارات پر منتشر شده است.

معرفی کتاب آنچه در کربلا گذشت

مؤلف کتاب پس از حمد و ستایش پروردگار و درود بر پیغمبر مختار و آل اطهار و ذکر سبب تألیف این کتاب، مدارک و مآخذ خود را که مطالب این کتاب از آنها منقول است یاد کرده است و گوید: این را از کتب معتبره فراهم کردم که بر آنها اعتماد باید کرد و بدانها استناد باید جست؛ مانند ارشاد تألیف شیخ ابی عبدالله محمد بن محمد بن نعمان معروف به «مفید» که در سال 41(س) در بغداد درگذشت. و کتاب مَلْهُوف عَلَی قَتلی الطُّفُوف سیّد رضی الدین ابی القاسم علی بن موسی بن جعفر بن طاوس متوفّی به بغداد در سال 664 . و کتاب التاریخ لمحمد بن جریر طبری متوفی به بغداد سال (س)10. و تاریخ کامل مورّخ نسّابه حافظ عزالدین ابی الحسن علی بن محمد...
و از مقتل هشام بن سائب کلبی به توسط تذکره سبط و تاریخ طبری و از مقتل ابی مخنف به توسط طبری.و از سید ابن طاوس تعبیر می کنم به سید و از ابن اثیر به جزری و از محمد بن جریر طبری به طبری و از ابی مخنف به ازدی تا مردم گمان نبرند از این مقتل معروف به ابی مخنف که با عاشر بحار به طبع رسیده است آن را نقل کرده ...

خلاصه کتاب آنچه در کربلا گذشت

کتابی جامع و مُوجز و مشتمل بر اکثر روایات صحیحه و منقولات تواریخ معتبره از عامه و خاصه چنانکه مانند آن تا کنون نوشته نشده است و گویا در حق او گفته اند:
«کَم تَرَکَ الاَوَّلُ لِلآخِرِ»؛ اما به زبان عرب است و همه کس از آن بهره نگیرد، گفتم همان کتاب را به فارسی ساده نقل کنم چنانچه در عبارت پارسی معنی هر کلمه از کلمات عربی گنجانیده شود و سِلاست و فصاحَت در زبان پارسی محفوظ ماند، اگر چه جمع این دو امر بسی دشوار است و غالباً مقاتل پارسی، عبارات عربی را به دلخواه خود تلخیص و تفسیر کرده اند و به ترجمه کلمه به کلمه نپرداخته اند چنانکه خواننده را به اصل عربی نیاز است تا حقِّ معنی مقصود را دریابد، و ما را عَویصة دیگر در پیش است که اگر سخن جزل و صحیح به کار بریم غیر مانوس باشد که مردم زمان ما با لغات غلط و عبارات بازاری عامیانه و سیاقت مُبتذل که از خواصّ انشای این عصر است خوی گرفته اند اگر به زبان آنان سخن گوییم و به کلمات مزدوله قناعت کنیم هم تخلّف از سیرت سَلَف است و هم ترک ادب نسبت به اخبار رسول و اهل بیت طاهرین که فرموده اند:
«اَعرَبُوا حَدیثنا فَاِنّا قومٌ فُصحاء»؛ و در میان این دو طریق راهی یافتن هم دشوارتر است، با این حال خواننده کتاب با کتب صحیحه مأنوس است و مانند تفسیر منهج و ناسخ و جلاءالعیون و کتب دیگر مرحوم مجلسی ـ رحمه الله ـ و تفسیر شیخ ابوالفتوح رازی را مطالعه کرده و مانند آنان که محضاً با کتب عصری مأنوس اند از شنیدن لغت صحیح منزجر نمی گردد. و آن را دمَع السُّجُومُ فی تَرجِمَةِ نَفَسِ المَهمُوم نام نهادم و گاه بعضی فواید و قصص که خواننده را به کار آید در ذیل صفحه یا در متن بین الهلالین افزودم.

و علی کلّ حال اگر نقصی در این یافت شود تقاضای عفو و اصلاح از خوانندگان عزیز است و من ادعا نمی کنم در مقصد خویش به کمال رسیده ام لیکن غایت جهد به کار برده ام.
«فَما کانَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللهِ وَ ما کانَ مِنْ سَیِّئةٍ فَمِن نِفسِی وَ اللهُ المُسَدِّدُ وَ المُوَفِّقُ».
من این کتاب را مرتب کردم بر چند باب و یک خاتمه و مقدمه ای پیش از ابواب کتاب آوردم و آن را نامیدم نفس المهموم فی مصیبة سیدنا الحسین المظلوم ـ علیه صلوات الله الملک الحیّ القیوّم ـ و اسئل الله ان یوفّقنیِ لاتمامه و الفوز بسعادة اختتامه و ماتوفیقی الاّ بالله علیه توکّلت و إِلیه اُنیب.

برشی از متن کتاب آنچه در کربلا گذشت

شجاعت امام حسین(ع)اما شجاعت آن حضرت چنان بود چون آن حضرت قصد عراق کرد عبیدالله بن زیاد لشکرهای بسیار به مقابله وی فرستاد. سی هزار سوار و پیاده پی درپی یکدیگر تا او را محاصره کردند و همة جوانب بر او بستند با آن شمارة بسیار و سلاح کامل و از او خواستند به حکم ابن زیاد فرود آید و با یزید بیعت کند و اگر ابا فرماید مهیّای جنگی شود که رگ وَتین و حَبل وَرید را قطع کند و ارواح را به محلّ اعلی رساند و اجساد را بر روی خاک افکند.او متابعت جدّ و پدر کرد، راضی به ذلّت نشد و حمیّت را به مردم آموخت و مرگ زیر سایة شمشیر را برگزید پس خود و برادران و اهل بیت او برای محاربه برخاستند و کشته شدن را بر متابعت یزید ترجیح دادند و آن گروه لئیم فاجر آنان را فرو گرفتند و بر آنها تیر باریدند و حسین(ع) مانند کوه بر جای ثابت بود و عزیمت او را هیچ چیز سست نکرد؛ پای او در میدان جنگ از کوهها نیز محکم تر بود و دل او از هول قتال مضطرب نمی شد. و قوم او از لشکریان ابن زیاد بسیار کشتند

و مُشرِف به مرگ ساختند و مجروح کردند و از اینان کسی کشته نشد مگر پس از آنکه اسراف کرد در قتل مهاجمین و بسیاری از آنها را کشتند پس از آن خود کشته شدند و آن حضرت مانند شیر خشمگین بر هیچ کس نمی تاخت مگر به ضرب شمشیر کار او را می ساخت و او را فرش زمین می کرد.

دانلود رایگان کتاب آنچه در کربلا گذشت

امکان دانلود رایگان کتاب آنچه در کربلا گذشت فراهم نمی باشد ولی با صرف هزینه اندک می توانید آن را از اپلیکیشن فراکتاب دانلود کرده و در کتابخوان مورد مطالعه قرار دهید.

کتاب در کربلا چه گذشت pdf رایگان

دانلود کتاب در کربلا چه گذشت امکان پذیر نیست. زیرا ناشر پی دی اف در کربلا چه گذشت را در دسترس عموم قرار نداده است.

قیمت کتاب آنچه در کربلا گذشت

کتاب دیجیتال آنچه در کربلا گذشت با هزینه اندک در اپلیکیشن فراکتاب موجود می‌باشد.

کتاب صوتی در کربلا چه گذشت

کتاب صوتی در کربلا چه گذشت، در مجموعه فراکتاب ارایه نشده است.

دانلود کتاب نفس المهموم pdf

ترجمه نفس المهموم به قلم ابوالحسن شعرانی به صورت پی دی اف در فراکتاب موجود می باشد. پس از دانلود می توانید آن را در کتابخوان فراکتاب مطالعه کنید.

در کربلا چه کسانی دفن شدند

در این مکان امام حسین (ع)، به‌همراه علی‌اکبر (ع) در پایین پا و علی‌اصغر (ع) بر سینه حسین (ع) در ضریح دفن‌ شده‌اند. همچنین بیشتر کشته‌شدگان کربلا کمی آن‌ سوتر در حرم به خاک سپرده شده‌اند. در شمال شرقی حرم حسین بن علی (ع)، حرم عباس بن علی (ع) قرار دارد.

دانلود رایگان کتاب واقعه کربلا

پی دی اف کتاب عاشورا که واقعه کربلا را روایت می‌کند، به صورت رایگان در فراکتاب موجود می‌باشد. پس از دانلود می توانید آن را در کتابخوان فراکتاب مطالعه کنید.

در عاشورا چه گذشت

وقایع اتفاق افتاده در روز عاشورا در کتاب آنچه در کربلا گذشت کامل آمده است.

کتاب عاشورایی

کتاب های زیادی در رابطه با واقعه عاشورا نوشته شده است، من جمله کتاب عاشورا، آنچه در کربلا گذشت، در کربلا چه گذشت و...

واقعه کربلا در چه فصلی بود

شرایط آب‌وهوایی منطقه کربلا طوری است که بیشتر روزهای سال، هوا بسیار گرم است و از آن‌جا که تقویم رایج بین اعراب یعنی تقویم قمری بین فصل‌ها حرکت می‌کند، نمی‌توان فصل‌ها را بر اساس توالی ماه‌ها به سادگی تعیین کرد.

دانلود کتاب نفس المهموم pdf

خرید کتاب نفس المهموم با دو تا ترجمه در مجموعه فراکتاب به دو صورت چاپی و الکترونیکی فراهم است.

معنی نفس المهموم

نام کتاب شیخ عباس قمی در مقتل سید الشهدا «ع‏» است که بر گرفته از حدیث امام‏ صادق‏ «ع‏» است که فرمود: «نفس المهموم لظلمنا تسبیح و همه لنا عبادة و کتمان سرنا جهاد فی سبیل الله‏»نفس کسی که به خاطر مظلومیت ما اندوهگین شود تسبیح است، اندوه برما عبادت است و کتمان و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست.امام صادق‏ «ع‏» سپس‏ فرمود: واجب است که این حدیث با طلا نوشته شود.چون کتاب محدث قمی یادآور مصیبتهای اهل بیت است، این نام را برای کتابش برگزیده است، به فارسی هم ترجمه شده است.

نفس المهموم لظلمنا

نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَةٌ، روایتی از امام صادق(ع) و به این معنا است: «نَفَس شخص اندوهگین به خاطر ظلمی که بر ما رفته، به منزله تسبیح است و اندوه او به خاطر ما عبادت است.» سند حدیث به خاطر مجهول بودن برخی از راویان معتبر نیست اما متن و دلالت این روایت با دیگر احادیث در این مضمون همخوانی دارد.

اعتبار کتاب نفس المهموم

شیخ عباش قمی، در این کتاب _بنا بر گفته خود_ کوشیده است تا بر اساس کتابهای معتبر گذشتگان، کتابی معتبر بنگارد.
بیشتر مطالب این اثر، نقل قول‌هاست و مباحث تحلیلی و نقد و بررسی در آن، چندان به چشم نمی‌خورد.
با وجود آنکه محدث قمی کوشش بسیار کرده است که اخبار و گزارش‌های غیرمعتبر و ضعیف را در این کتاب نیاورد، برخی از آنها به این کتاب نیز راه یافته است. برای نمونه، گزارش چگونگی به میدان رفتن و نبرد حضرت عباس، گزارش وداع امام (علیه‌السّلام) با زنان اهل بیت (علیه‌السّلام) ،جریان رفتن امام حسین (علیه‌السّلام) با اسبش کنار شریعه فرات و تعارف کردن آب به یکدیگر و...

ترجمه کتاب نفس المهموم

این کتاب از یک مقدمه درباره ولادت امام حسین(ع)، پنج باب و یک خاتمه تشکیل شده است:
باب اول، حاوی دو فصل است درباره شجاعت، شجاعت، علم، فصاحت، زهد، تواضع و عبادت امام حسین(ع)و همچنین ثواب گریستن در عزای امام حسین و لعن قاتلان وی.
باب دوم، حاوی رخدادهایی است که بعد از بیعت کردن مردم با یزید بن معاویه تا شهادت امام حسین (ع) اتفاق افتاده است. این باب مفصل‌ترین باب کتاب و در ۲۰ فصل تنظیم شده است.
باب سوم، حاوی وقایع بعد از شهادت امام حسین(ع) است.
باب چهارم، حاوی رویدادهای پس از شهادت امام حسین(ع)، مانند گریستن آسمان، ناله فرشتگان و گریستن جنیان است.
باب پنجم، درباره فرزندان و زنان امام و فضلیت زیارت آنها، و همچنین ستم حاکمان ظالم در تخریب بارگاه حسینی است.

در خاتمه کتاب، قیام توابین و قیام مختار شرح داده شده است.

دانلود کتاب در کربلا چه گذشت

نسخه الکترونیک این کتاب را در فراکتاب دانلود و خریداری کنید.

دانلود کتاب در کربلا چه گذشت مشخصات کتاب آنچه در کربلا گذشت در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: نشر پر
نویسنده: شیخ عباس قمی
مترجم: ابوالحسن شعرانی
تعداد صفحه: 512
موضوع: ترجمه نفس المهموم بانضمام مختارنامه
قالب: الکترونیک

صفحات کتاب :
512
کنگره :
‫‬‮‭BP41/5‫‌پ‌‫‬‮‭/ق8ن7041 1392‬‬‬
دیویی :
‫‬‬‮‭297/9534
کتابشناسی ملی :
3398357
شابک :
‫‬‭‭978-964-8007-68-8 ‮‬‬‬
سال نشر :
1392

کتاب های مشابه آنچه در کربلا گذشت