امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 1,500
نظر شما چیست؟
آنچه یک ورزشکار باید بداند

نتیجهٔ حاصل از نیم قرن مطالعه روی ارتباط بین تغذیه و ظرفیت ورزشی نشان می‌دهد که به‌دنبال بدنسازی مناسب و دقیق دو عامل مهم در شرکت موفق در ورزش عبارتند از: رژیم حاوی کربوهیدرات زیاد و دریافت کافی مایعات به‌منظور اجتناب از، از دست دادن مایعات. البته، یک فرض زمینه‌ای وجود دارد که ورزشکاران به‌طور طبیعی یک رژیم متعادل و متشکل از طیف وسیعی از غذاها و حاوی انرژی کافی برای رفع نیازهای خود را استفاده می‌نمایند. برنامه‌های تغذیه‌ای به‌منظور تکمیل بدنسازی و کمک به خروج از تمرین فقط در صورتی مؤثر هستند که ورزشکار به‌طور منظم از یک رژیم متعادل شده استفاده نماید.

رژیم یک انسان معمولی باید به‌طور متوسط حاوی ۵۰% کربوهیدرات، ۳۵% چربی و ۱۵% پروتئین باشد. نکتهٔ مهم این است که باید رژیم غذائی را از یک رژیم پر چربی و پر گوشت به یک رژیم حاوی کربوهیدرات، میوه و سبزیجات تبدیل نمود. اما باید دانست که ورزشکاران به کربوهیدرات بیشتری نیاز داشته و رژیم آنها معمولاً شامل ۶۰% کربوهیدارت، ۳۰% چربی و ۱۰ تا ۱۵% پروتئین است.

نان، سیب‌زمینی، ماکارونی، برنج و سبزیجات را کربوهیدرات پیچیده و غذاهای حاوی گلوکز، سوکروز، فروکتوز را کربوهیدرات‌های ساده می‌نامند. کربو‌هیدرات‌های ساده قند خون را به سرعت و نوع پیچیده به کندی افزایش می‌دهند. اگرچه ورزشکار را تشویق به مصرف کربوهیدرات‌ می‌کنیم ولی باید دانست که چربی‌ها نقش به‌سزائی در رژیم دارند. آنها مؤثرترین سوخت بدن هسند در حالی‌که کربوهیدرات‌ها در دسترس‌ترین سوخت محسوب می‌شوند. سوختن ۲ گرم چربی منجر به تولید ۳۷ کیلو ژول یا ۹ کالری انرژی می‌شود در حالی‌که این مطلب برای قند و پروتئین ۱۷ کیلوژول و یا ۴ کیلو کالری است.

ارتباط تغذیه با ورزش از پیش از عصر طلائی یونان شناخته شده بوده است. توجه به فعالیت‌های جسمانی، غذای مناسب و در کل سلامت عمومی بدن ذهن دانشمندان سامرائی، هندی، مصری، ایرانی و دیگر تمدن‌های قدیمی را به خود مشغول نموده بود. بیابانگردان اولیه از غذاهائی چون ماهی، گوشت حیوانات وحشی، دانه‌ها، حبوبات، غلات و میوه‌های وحشی در دسترس استفاده می‌کردند.

در واقع می‌توان عده‌ای از آماده‌ترین افراد این گروه از لحاظ جسمانی را اولین ورزشکاران تاریخ نامید، چرا که اغلب مسافت‌های طولانی را در زمین دشمن یا اقلیم‌های ناآشنا برای به‌دست آوردن غذا طی می‌کردند. بعدها، وقتی شکارچیان به‌طور ثابت در یک محل مستقر شدند، برای تقویت دست‌ها به انجام ورزش هم مبادرت ورزیدند....
صفحات کتاب :
151
کنگره :
RC1210‫‭/پ9م2 1391
دیویی :
617/1027
کتابشناسی ملی :
3000228
شابک :
978-964-3137-22-9
سال نشر :
1391

کتاب های مشابه مبانی پزشکی ورزشی