امتیاز
5 / 4.3
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 32,400
خرید چاپی
110,000
10%
ت 99,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب شهاب دین، زندگینامه و خاطراتی از آیت الله شهاب الدین حسینی مرعشی نجفی به نویسندگی، زهرا باقری می باشد که توسط انتشارات شهید کاظمی، روانه بازار شده است.

معرفی کتاب شهاب دین

نویسنده در این اثر سعی کرده است با قلمی ساده و به دور از تکلف وقایع مهم زندگی آیت الله مرعشی را به تصویر بکشد. این کتاب خواننده را با آیت الله سید شهاب الدین مرعشی همراه می‌کند و به نجف، کربلا، سامرا، تبریز، تهران و قم می‌برد. خواننده از گوشه حجره‌ی کوچک سید شهاب مرعشی در نجف شاهد شب زنده داری‌ها و مرارت‌های او است. فقر و تنگدستی‌اش را می‌بیند و تلاش‌های شبانه روزی‌اش را برای تحصیل مشاهده می‌کند و همراه او روز‌ها مقابل اساتید زانو می‌زند و شب‌ها درسرداب سرد سامرا به تهجد می‌پردازد. خواننده از تشرفات آیت الله مرعشی به محضر امام زمان (عج) هم بی‌بهره نمی‌ماند و گوشه‌هایی از تشرفات را نظاره‌گر خواهد بود.

 خلاصه کتاب شهاب دین

سید شهاب الدین مرعشی نجفی در سال 1276 شمسی به دنیا آمد و در سال 1369 در سن 93 سالگی از دنیا رفت.  با مطالعه این کتاب به گذشته ها سفر می کنیم به سال های حکومت رضا خان؛ و ایام حذف نمادهای دینی در حال و هوای شهر مذهبی قم را مشاهده می کنیم؛ نویسنده در این اثر، به بیان زندگی و خاطرات دانشمند بزرگ شیعه، سید شهاب الدین مرعشی نجفی، می پردازد، برترین ویژگی او را عاشق کتاب بودن توصیف می کند که باعث شد تمام عمر مشغول گردآوری نسخه های معتبر و موثق ارزشمندترین کتاب های اسلامی شود و ثمره تمام این تلاش ها، تأسیس کتابخانه بی نظیری است که به قول امام خمینی: «این کتابخانه از کتابخانه‌های کم‌نظیر و شاید بتوان گفت بی‌نظیر ایران است».

در این کتابِ داستانی، نویسنده از ازدواج پدر و مادر سید شهاب الدین مرعشی تا ازدواج اول و دوم خودِ او روایت کرده و شرح سختی ها و مشکلات زندگی اش را بیان کرده است. هوش و استعداد کم نظیر سید شهاب الدین او را در تحصیل و تدریس موفق و از ستارگان درخشان روزگار خود کرده است به گونه ای که چندین بار موفق به دیدار حضرت صاحب الزمان شده است، این رمانِ زندگی نامه ای، برخی از آن ملاقات های شیرین و دلنشین را حکایت کرده است.

برشی از متن کتاب

زنان عرب که از روستاها و بادیه های اطراف نجف می آمدند، نان و کره و سرشیر را در سبدهای حصیری روی سرشان گذاشته بودند. بساط فروش شان را در کنار دکان ها پهن می کردند. هر چند دقیقه یک بار آشنایی شمس الدین را می دید و دست بر سینه سلام می داد. شهاب الدین پشت سر پدرش راه می رفت و به نغمه بلبل ها و کوکوی فاخته ها گوش می داد. بی بی گفته بود پرنده ها ذکر می گویند. شهاب در پی کشف ذکر پرنده ها بود.

 سیدشهاب الدین در کدام مدرسه تهران مشغول تحصیل شد؟ 

پس از یادگیری خواندن و نوشتن، در نوجوانی به کسوت روحانیت در آمد و به فراگیری علوم اسلامی پرداخت. ادبیات عرب، فقه، اصول، حدیث، درایه، رجال و تراجم و ... را نزد استادان برجسته حوزه علمیه نجف فرا گرفت و سپس در درس خارج فقه و اصول آیة الله آقا ضیاء عراقی (متوفای ۱۳۷۳ ق.)، آیة الله شیخ احمد کاشف الغطاء (متوفای ۱۳۷۳ ق.) و شماری از مراجع تقلید و مدرّسان برجسته حوزه علمیه نجف شرکت کرد. 

 آیة الله مرعشی چنان علاقه به یادگیری داشت که سر از پا نمی‌شناخت. سالهای دراز در درس دهها استاد شهیر حوزه علمیه نجف شرکت کرد و از خرمن دانش آنها بهره جست. مدتی نیز نزد علمای زیدیه و علمای اهل سنت به فراگیری علم حدیث پرداخت و از آنان اجازه نقل حدیث گرفت.

 تلاش شبانه روزی وی سرانجام در ۲۷ سالگی به ثمر نشست و به درجه اجتهاد نایل شد. کوشش خستگی ناپذیر او برای تحصیل دانش ستودنی است. خودش در این باره می‌گوید:

هیچ گاه در سنین جوانی به دنبال تمایلات نفسانی نرفتم، همیشه در پی تحصیل علم بودم، به صورتی که شبانه روز، بیش از چند ساعت نمی‌خوابیدم و هر کجا نشانی از استادی یا عالمی و یا جلسه درسی که مفید تشخیص می‌دادم، می‌یافتم؛ لحظه‌ای در رفتن به نزد آن استاد، عالم و جلسه درس درنگ نمی‌کردم.

 آیة الله مرعشی در نجف، کربلا، کاظمین، سامرا، تهران و قم نزد بیش از صد استاد زانوی ادب به زمین زد و از دانش و تقوای آنان استفاده کرد. وی از ابتدای تحصیل به پشتکار عالی، همت بلند، تقوا، نبوغ و دیگر فضایل اخلاقی شهره بود.

 خرید کتاب شهاب دین

برای خرید کتاب شهاب دین زهرا باقری، بصورت چاپی، می توانید به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید.

دانلود کتاب شهاب الدین مشخصات کتاب شهاب دین در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: شهید کاظمی
نویسنده: زهرا باقری
تعداد صفحه: 72
موضوع: زندگینامه
قالب: چاپی و الکترونیک

 

شابک :
9786222851293
سال نشر :
1401
صفحات کتاب :
216
کنگره :
BP۱۵۳/۵‏‫‬‭‭‏‫
دیویی :
297/998
کتابشناسی ملی :
۸۷۷۴۲۷۷

کتاب های مشابه شهاب دین