امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 90,000
نظر شما چیست؟

هویت سرچشمه معنا و تجربه برای مردم است. شناسایی و تعریف خویشتن که همواره نوعی برساختن محسوب می شود، هرگز به تمامی از چگونگی شناخته شدن توسط دیگران جدایی پذیر نیست.

فرایند معنا سازی و هویت یابی، بر اساس یک ویژگی فرهنگی یا مجموعه به هم پیوسته ای از ویژگی های فرهنگی صورت می گیرد. از دید جامعه شناسان هویت یابی فرایندی است که مدام در معرض بازسازی است و عوامل این بازسازی به لحاظ اجتماعی، تاریخی و فرهنگی متفاوت است.

در دهه های اخیر، در اثر گسترش نوگرایی و نوسازی، در زمینه های فرهنگی و اجتماعی ، تحولاتی روی داده که سب دگرگونی نقش ها و ارتقای آگاهی های زنان شده و زمینه ایجاد تعارض در هویت(های) اجتماعی زن را فراهم کرده است.

بحث های مربوط به حقوق زنان و برابری میان زن و مرد و تبعیض های جنسیتی از دیرباز در میان متفکران مطرح بوده، همچنین تلاش ها و مبارزات زنان برای رفع تبعیض ها و ارتقا دادن موقعیت و هویت شان تاریخی طولانی دارد. اما در دهه های شصت و هفتاد قرن بیستم بود که نهضت های فمنیستی که شاخه ای از نهضت حقوق بشر محسوب می شود اوج گرفت و طنین صدای زنان در سراسر جهان منعکس شد.

در کنار تحولات فرهنگی، تحولات ساختاری به ویژه افزایش سطح تحصیلات و اشتغال در زنان، سبب تنوع نشق های آنان در اجتماع و خانواده و تعدد روابط اجتماعی و تعلقات گروهی زنان شده و آن را از چارچوب خانه به عرصه فعالیت های اجتماعی و اقتصادی وارد کرده است. با ورود زنان به نهادهای آموزشی و شغلی و سایر نهادهای اجتماعی، منابع هویت یابی زنان افزایش یافت. از میان منابع مهم هویت ساز از جمله خانواده، تحصیلات و اشتغال ، خانواده نقش تعیین کننده تری در ایجاد تعارض های هویتی میان زنان داشته و اگرچه در تقسیم جنسیتی کار خانگی تغییر چندانی ایجاد نشده اما نقش ها و پایگاه آن ها در خانواده و جامعه در دهه های اخیر دستخوش تحولات و
دگرگونی های بیشتری بوده است.
تدییر ساختار خانواده از خانواده گسترده به خانواده هسته ای، جدا شدن فعالیت های تولیدی از آن و تبدیل شدن خانواده به یک واحد مصرفی، کاهش تعداد فرزندان خانواده و مشارکت زنان در فعالیت های اجتماعی و کارهای درآمد زا، از جمله این تدبیرات است. در نتیجه این دگرگونی ها و به ویژه دگرگونی نقش های زنان در درون خانواده، زمینه بازسازی شخصیت و هویت آن تا فراهم شده است و برای زنان نیز همچون مردان این فرصت به وجود آمده که جایگاه و هویت خود را از طریق ایفای فعالیت های اجتماعی در عرصه عمومی ارتقا دهند.

 
کتابشناسی ملی :
1532829
شابک :
978-964-0358-40-5
سال نشر :
1387
صفحات کتاب :
169
کنگره :
HQ۱۲۳۶/۵/‮الف‬۹‏‫‭ر۷ ۱۳۸۷
دیویی :
‫‭۳۰۵/۴۲۰۹۵۵

کتاب های مشابه تاملی در هویت زن ایرانی