امتیاز
5 / 3.7
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 15,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب پیرمرد و صندلی کاری از سید سعید هاشمی می باشد که به اواخر زندگی و مبارزات آیت الله شهید سید حسن مدرس پرداخته است. این کتاب توسط انتشارات به نشر منتشر و روانه ی بازار کتاب شده است.

معرفی کتاب پیرمرد و صندلی

نویسنده سعی کرده بیانی ساده و داستان گونه و قلمی روان، قسمتی زندگی سیاسی پر فراز و نشیب شهید مدرس را برای نوجوانان بیان کند.داستان کتاب مربوط به زمان پادشاهی احمدشاه قاجار است. آن زمان که ایران زیر سلطه انگلستان بوده و رضاشاه به عنوان رئیس الوزرا در دربار احمدشاه مشغول بوده است. رضا خان سردارسپه پس از رفتن احمدشاه به انگلستان، با توطئه، رشوه و زور نمایندگان مجلس را در اختیار خود می‌گیرد و سعی در براندازی نظام و سلسله قاجاریه دارد. سرانجام نیز با وجود مخالفت‌های مدرس و سایر وکلا، با توسل به زور و قتل موفق به براندازی سلسله قاجار می‌شود و خودش به عنوان اولین شاه پهلوی بر مسند قدرت می‌نشیند.

خلاصه کتاب پیرمرد و صندلی

کتاب پیرمرد و صندلی برگرفته از برهه ای از زندگی سید حسن مدرس می باشد که بر می گردد به دوران احمد شاه قاجار و دخالت انگلیسی ها در امورات کشور که منجر به تغییر حکومت از قاجار به پهلوی می شود. در این کتاب که دارای ۱۷ فصل می باشد به نقش شهید سید حسن مدرس در مجلس برای جلوگیری از انتقال قدرت به قزاق ها، فشار رضاخان به مجلس برای تصویب انتقال قدرت، کشته شدن عده ای از نمایندگان مجلس و ... پرداخته است.

برشی از متن کتاب پیرمرد و صندلی

چند ساعت گذشته بود. همه ی شهر از ترور عشقی باخبر شده بودند. چند نفر از وکلا درباره ی تشییع جنازه ی عشقی که قرار بود فردا انجام شود، صحبت می کردند. مدرس به ملک الشعرا گفت : «بگو تابوت را در مسجد سپهسالار امانت بگذارند تا فردا تشییع کنیم. » 
 چشم، آقا!
ملک الشعرا داشت می رفت که مدرس صدایش زد: «آقای ملک الشعرا! در ضمن به چندتا از آقایان بگو شب را در مسجد کنار تابوت باشند. ممکن است سردارسپه دستور بدهد که شبانه جسد را دفن کنند. نمی شود به اینها اطمینان کرد. »  
باشد! می گویم .
ملک الشعرا که رفت ، مدرس به پسرش گفت: «یک کاغذ و قلم به من بده! » قلم و کاغذ را که گرفت چیزی نوشت و کاغذ را به وکیلی که کنارش بود داد.  این اعلان را ببرید، بدهید به چاپ خانه تا چاپ کنند! بدهید به همه جا بچسبانند و به مردم هم بدهند! وکیل، کاغذ را گرفت و آن را خواند: «هرکس می خواهد از جنازه ی یک سید غریب و مظلوم مشایعت کند، فردا صبح در مدرسه ی سپهسالار حاضر شود. » و زیر آن امضاکرده بود: «مدرس .»
بعد از خواندن آن گفت: «همین امشب می برم به چاپخانه. » مدرس گفت: «باید به همه ی مدیران روزنامه ها بگوییم در مجلس تحصن کنند. این طوری نمی شود که آن مرتیکه هرروز یک روزنامه نگار را بکشد. او می خواهد دهان همه را ببندد. » وکیل گفت : «این را هم فردا به مدیران جراید اعلام می کنیم . »
*
نزدیک ظهر، سردارسپه عصبانی و آشفته در دفترش قدم می زد. در یک دستش باتومی داشت و پی درپی آن را به کف دست دیگرش می کوبید. صدای درِ اتاق بلند شد. سردارسپه با خشم گفت: «بیا تو! »

مسابقه کتاب پیرمرد و صندلی

به مناسبت هشتاد و ششمین سالگرد شهادت آیت‌الله مدرس (ره)، مسابقه کتابخوانی پیرمرد و صندلی توسط انتشارات به‌نشر و زیارتگاه شهید آیت الله مدرس (ره) برگزار می‌شود.مسابقه کتابخوانی «پیرمرد و صندلی» تا ۱۰ آذر سالگرد شهادت شهید آیت‌الله مدرس (ره) ادامه دارد. یک جایزه سی میلیون ریالی، یک جایزه بیست میلیون ریالی و یک جایزه ده میلیون ریالی از جمله جوایز در نظر گرفته شده در این مسابقه است.
علاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه، کافی است پس از مطالعه کتاب به سوالات مطرح شده که در سایت به نشر و فراکتاب موجود است پاسخ دهند و عدد پاسخ های صحیح را به سامانه پیامکی مجتمع فرهنگی زیارتگاه شهید آیت الله مدرس (ره) ۲۰۰۰۲۰۰۱۲۸ ارسال کنند.

مهلت شرکت در این مسابقه به اتمام رسیده است.

دانلود کتاب پیرمرد و صندلی

پی دی اف کتاب پیرمرد و صندلی را می توانید از طریق نرم‌افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان مورد مطالعه قرار دهید.

دانلود کتاب پیرمرد و صندلی مشخصات کتاب پیرمرد و صندلی در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: به نشر
نویسنده: سید سعید هاشمی
تعداد صفحه: 128
موضوع: اواخر زندگی و مبارزات آیت الله شهید سید حسن مدرس
قالب: pdf

 

صفحات کتاب :
128
کنگره :
PIR۸۲۹۹‭/‮الف‬۵۳‬‭‬‏‫‬‭‏‫‬‭پ۹ ۱۳۹۶
دیویی :
‏‫‬‭[ج]۸‮فا‬۳/۶۲
کتابشناسی ملی :
5006506
شابک :
9789640205754
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه پیرمرد و صندلی