امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 50,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب بازاریابی‌فضایی

از دهه 70 (میلادی) قرن بیستم، نشریاتی برای پژوهشگران حاضر، به ‌یادگار مانده است که اهمیت نقشه‌­برداری با تأکید بر مباحث سیستم اطلاعات جغرافیا را در تصمیمات بازاریابی نشان می­‌دهند. علی‌رغم اینکه مطالعات مذکور دانش ما را در حوزه­‌های مرتبط با بازار به میزان قابل‌توجهی بهبود بخشیده­‌اند، اما به‌هیچ‌وجه پایه‌­ای برای استراتژی بازاریابی نیستند. به همین دلیل کتاب حاضر پس از توصیف آنچه که در بازاریابی به دلیل معرفی اطلاعات جغرافیایی اتفاق می‌افتد، قصد دارد چشم‌­اندازهای تحقیق را تا آنجا که مربوط به بازاریابی مکانی است باز کند که بیش از هر چیز، شامل مجموعه‌­ای از تکنیک‌­ها است، اما نوشتار حاضر با هدفی جاه‌طلبانه، به توسعه بازاریابی فضایی واقعی می­‌پردازد؛ بنابراین با بررسی پیوندهای بین بازاریابی و جغرافیا آغاز می­‌شود که از یک سو اهمیت فضا را در تصمیمات شرکت­‌های امروزی نشان می‌­دهد و از سوی دیگر، فراتر از بازاریابی مکانی به بازاریابی فضایی واقعی می­‌پردازد؛ در ادامه به معرفی کلی هر یک از فصل‌­های کتاب پرداخته شده است.

گزیده‌ی کتاب بازاریابی‌فضایی


فصل اول کتاب از یک سو اهمیت فضا در تصمیم‌­گیری­‌های بازاریابی و از سوی دیگر، مخاطرات بازاریابی مکانی و فراتر از آن سهم بازاریابی از جغرافیا را نشان داده است. رفتار مصرف­‌کننده که در بین محققان بازاریابی بسیار مورد توجه است و بدون واهمه از خطا، می­‌توان گفت که نزدیک به 50 درصد از کل تحقیقات بازاریابی با این حوزه سروکار دارد نیز موضوع فصل دوم این نوشتار است، در این فصل به بررسی رفتار فضایی پرداخته می‌­شود. با گسترش بازارها و به‌ویژه گشایش اتحادیه اروپا با واحد پول رایج آن اهمیت ویژه‌­ای برای اطلاعات جغرافیایی در ارتباط با ارزش­‌های مصرف­‌کننده خواهد داشت، این مسئله موضوع فصل سوم است که به اهمیت این اطلاعات و نحوه اندازه‌­گیری آن می­‌پردازد. فصل چهارم کتاب اهمیت بازاریابی مکانی در مطالعه رفتار مصرف‌کنندگان و به‌ویژه اهمیت تجزیه‌وتحلیل جریان مشتریان را آشکار می­‌کند.


فصل پنجم کتاب به بررسی اطلاعات جغرافیایی در ارتباط با مطالعات موقعیت خرده‌­فروشی می­‌پردازد، در این فصل روشی ارائه می‌­شود که جنبه­‌های شهودی را با اجرای رویکرد روش­‌شناختی مبتنی بر نقشه­‌های شناختی مرتبط می­‌کند. فصل ششم مدل‌­های موقعیت مکانی که بیشتر آنها در فصول قبل ذکر شده را توسعه می­‌دهد. از مدل گرانش و جبرگرایی شروع و سپس به‌تدریج مدار گرانش را ترک کرده و به تعامل فضایی نزدیک می­‌شود. بخش بزرگی از فصل هفتم، برنامه­‌های بازار و نحوه استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی در تحقیقات شبکه بازاریابی را نشان می‌­دهد. شبکه­‌بندی تجارت خرده‌فروشی یک پدیده اساسی اقتصاد در اواخر قرن بیستم است در همین راستا فصل هشتم از یک سو استراتژی‌­های فضایی مختلف مؤسسات خرده‌فروشی و از ‌سوی دیگر، روشی برای اندازه‌­گیری پوشش سرزمینی براساس مفهوم آنتروپی نسبی که قبلاً در جغرافیا برای اندازه­‌گیری پدیده کاهش جمعیت روستایی مورد استفاده قرار گرفته است را مورد بحث قرار می­‌دهد.


فصل نهم رابطه قیمت و اطلاعات جغرافیایی را بسط می­‌دهد. این فصل جغرافیای هزینه­‌ها، از تقاضا تا رقابت، را قبل از پرداختن به سیاست قیمت جغرافیایی در تجارت بین‌المللی شرح می­‌دهد. فصل‌­های دهم و یازدهم به مسئله ارتباطات می­‌پردازند، در فصل دهم نگاهی دقیق­تر به تبلیغات دارد درحالی‌که فصل یازدهم بر بازاریابی مستقیم و پیشنهادهای ویژه تمرکز می‌­کند. پیوند سیاست­‌های تبلیغاتی با جغرافیا عجیب به نظر می‌­رسد؛ زیرا رسانه‌ها به طور فزاینده‌­ای به دنبال دستیابی به مخاطبان هدف در مناطق خاص هستند. به همین دلیل نویسنده این فصل توصیف بسیار جالبی از شیوه­‌های بازاریابی مکانی مرتبط با شیوه‌­های تبلیغاتی را انتخاب کرده است. همچنین زمینه‌­های بازارپردازی جغرافیایی در فصل دوازدهم شرح داده شده که به چشم‌­اندازهای رفتار مصرف‌کننده، بازاریابی استراتژیک و مدیریت بازاریابی مربوط می­شود، به این معنی که این فصل نهایی را می­توان به‌عنوان آخرین اما مهم‌ترین فصل این کتاب توصیف کرد.

صفحات کتاب :
366
کنگره :
127/5415HF
دیویی :
8/658
کتابشناسی ملی :
۹۳۱۶۸۴۴
شابک :
978-622-347-294-7
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه بازاریابی فضایی