امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 300,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب طراحی و تحلیل آزمایش‌ ها


کتاب طراحی و تحلیل آزمایش‌ها، یک کتاب درسی مقدماتی است که به طراحی و تحلیل آزمایش‌ها اختصاص دارد. محتوای کتاب بر دروس دانشگاهی در حوزۀ طراحی آزمایش متمرکز است که بیش از چهل‌سال در دانشگاه ایالتی آریزونا، دانشگاه واشنگتن و مؤسسۀ فناوری جورجیا تدریس کرده‌ام. این کتاب همچنین نمایانگر روش‌های مفیدی است که در مشاورۀ آماری و مهندسی در بسیاری از زمینه‌های علم و مهندسی، شامل فعالیت‌های تحقیق و توسعۀ مورد نیاز برای تجاری‌سازی موفق فناوری و تحقق محصول، به صورت حرفه‌ای تجربه کرده‌ام.

امروزه با پیشرفت علم و دانش، استفاده از طراحی آزمایش‌ها برای تشخیص عامل‌های مؤثر بر فرایندهای مختلف اعم از صنعتی و غیرصنعتی و تعیین سطح‌های بهینۀ این عامل‌ها روی متغیر پاسخ، از اهمیت بسزایی بخوردار است. طرح آزمایش یک روش مؤثر و کارآمد برای طراحی فرایندها و پیش‌بینی ویژگی‌های رفتاری آنها در شرایط مختلف محسوب می‌شود. این دسته از آزمایش‌ها، در زمینه‌های مختلف علمی، آموزشی، مهندسی و  کاربرد گسترده‌ای دارند و میزان بهره‌وری تولید و کیفیت طراحی یک محصول یا خدمات را بهبود می‌بخشند.


گزیده کتاب طراحی و تحلیل آزمایش‌ ها


مشاهدۀ یک سامانه یا فرایند در حین کار، بخش مهمی از فرایند یادگیری و بخش جدایی‌ناپذیر درک و یادگیری نحوۀ کار سامانه‌ها و فرایندهاست. یوگی بررا، بزرگ‌ترین بازیکن گیرندۀ توپ بیسبال تیم نیویورک یَنکیز گفت که«فقط با ..تماشا می‌توانید خیلی چیزها را مشاهده کنید؛ اما برای فهمیدن اینکه وقتی عامل‌های ورودی خاصی را تغییر می‌دهید، چه اتفاقی برای یک فرایند می‌افتد، باید کارهای دیگری غیر از تماشا انجام دهید. در واقع باید عامل‌ها را تغییر دهید. این یعنی برای درک واقعی روابط علت و معلولی در یک سامانه، باید به عمد متغیرهای ورودی سامانه را تغییر دهید و تغییرهای خروجی سامانه را مشاهده کنید. به عبارت دیگر، باید آزمایش‌هایی را روی سامانه انجام دهید. سپس مشاهده‌های روی سامانه یا فرایند منجر به نظریه‌ها یا فرضیه‌هایی دربارۀ این که چه چیزی باعث کارکرد بهتر سامانه شده است، می‌شود.

صفحات کتاب :
682
کنگره :
QA279
دیویی :
519/57
کتابشناسی ملی :
9403011
شابک :
978-964-0375-37-2
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه طراحی و تحلیل آزمایش ها