نظر شما چیست؟

معرفی کتاب کمانش میله‌ها، ورق‌ها و پوسته‌ها

«کمانش» یکی از پیچیده‌ترین پدیده‌های مکانیک جامدات می‌باشد که با پیشرفت‌های پیوسته در تولید سازه‌های با مواد و هندسه‌های متنوع و جدید، همواره در دستور کار پژوهشی دانشمندان علم مکانیک قرار داشته‌است. این پدیده در سازه‌هایی مانند میله‌ها، ورق‌ها و پوسته‌ها اهمیت دارد که علاوه بر آنکه دارای ضخامت کوچکی نسبت به سایر ابعاد هستند، در معرض بار فشاری یا در حوزه تنش فشاری نیز قرار دارند.

در کتاب کمانش میله‌ها، ورق‌ها و پوسته‌ها، پدیده کمانش به صورتی منظم و روان به روش انرژی مورد بررسی قرار گرفته است. معرفی مراجع متنوع و مرتبط در انتهای هر فصل، از محاسن کتاب کمانش میله‌ها، ورق‌ها و پوسته‌ها است که خواننده با مطالعه کتاب کمانش میله‌ها، ورق‌ها و پوسته‌ها با آن‌ها آشنا می‌شود. استفاده از فرضیات ساده کننده که به راحتی تحلیل‌ها و سهولت استخراج معادلات حاکم کمک می‌کند، از دیگر محاسن کتاب کمانش میله‌ها، ورق‌ها و پوسته‌ها است.

گزیده کتاب کمانش میله‌ها، ورق‌ها و پوسته‌ها

هندسه غیرخطی در مکانیک اجسام شکل‌پذیر

تغییر مکان‌ها در رفتار خطی اجسام شکل‌پذیر متناسب با مقدار بارگذاری می‌باشد. با این‌حال ماهیت کمانش عبارتست از: افزایش نامتناسب تغییر مکان‌ها به علت افزایش کوچک بار. در نتیجه آنالیز کمانش بیشتر در قالب مکانیک غیرخطی می گنجد تا مکانیک خطی، رفتار غیر خطی در مکانیک اجسام شکل‌پذیر یا یک پدیده فیزیکی است یا هندسی. یعنی آن می‌تواند یا از طریق رابطه تنش_کرنش و یا از طریق عبارت‌های بیان کننده تأثیر چرخش‌های اجزاسازه‌ای رفتار سازه وارد تئوری شود.

این نکته مهم است که آنالیز خطی اجسام شکل‌پذیر، به استثنای تغییرشکل، چرخش آزاد تقریبی است. همچنین تأکید می‌شود در آنالیز خطی تیرها چرخش‌ها برابر صفر در نظر گرقته نمی‌شود، چنین فرضی می‌تواند مانع تغییر شکل و خیز تیر شود. این فرضیات فقط زمانی کوچک در نظر گرفته می‌شود که رابطه غیرخطی بین چرخش‌ها و نیروها قابل چشم‌پوشی باشد.

رفتار غیر خطی هندسی در معادلات تعادل نتیجه عبارت‌های غیرخطی روابط سینماتیکی می‌باشد. اگر برای بدست‌آوردن معادلات تعادل از روش مرسوم  به روش تغییراتی (انرژی) استفاده شود، عبارت‌های غیرخطی مستقیما از رابطه (2-1) وارد معادلات می‌شود.

صفحات کتاب :
447
کنگره :
8ک4ب/2/TA656
دیویی :
624/171
کتابشناسی ملی :
م83_17897
شابک :
9789644521829
سال نشر :
1383-1398

کتاب های مشابه کمانش میله ها، ورق ها و پوسته ها