امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 90,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مدیریت منابع انسانی

کتاب «مدیریت منابع انسانی» نوشتهٔ فاطمه‌صغری سینا می‌باشد که در انتشارات برگ و باد به چاپ رسیده است.

مدیریت؛ فرایند به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه‌ریزی سازماندهی بسیج منابع و امکانات هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول صورت می‌گیرد. واقعاً باید گفت؛ که در ابتدا انسان‌ها درباره مدیریت چقدر می‌دانند؟ دانش مدیریت تا چه حد علمی است و آیا مدیریت علم است یا هنر؟ بخشی از مدیریت را می‌توان از طریق مدیریت آموزش فراگرفت و بخشی دیگر را ضمن کار باید آموخت، در واقع بخشی را که با آموزش فراگرفته می‌شود، علم مدیریت است و بخشی را که موجب به کار بستن  اندوخت‌ها در شرایط گوناگون می‌شود، هنر مدیریت می‌نامند. به نظر غالب نویسندگان و با بررسی سابقه موضوع روشن می‌شود که درباره مدیریت تعریفی واحد و مورد قبول عام وجود ندارد. هر کدام از صاحب‌نظران و مولفان در این زمینه با هدف‌ها و جهت‌گیری‌های مختلف، تعریفی ارائه داده‌اند. هرسی و بلانچارد گفته‌اند که به تعداد نویسندگان مدیریت از مدیریت تعریف ارائه شده است، اما با کنکاش و تعمق دقیق در این باره می‌توان گفت که مدیریت عبارت است از: هدایت فعالیت‌های افراد در جهت اهداف معین. به عبارت دیگر، مدیریت به فعالیتی اطلاق می‌شود که توسط یک یا چند نفر برای اداره و هدایت فعالیت‌های یک یا چند نفر در جهت برآوردن یک یا چند هدف معین و از پیش تعیین شده، انجام می‌پذیرد. در کل می‌توان گفت که در همه تعاریف مدیریت عامل رسیدن به مقاصد سازمان، مشترک می‌باشد.

منابع انسانی نیز اصلی‌ترین سرمایه هر سازمان است و هر سازمان در راستای ماموریت و تحقق اهداف و اجرای استراتژی‌های خود باید اقدماتی را در زمینه منابع انسانی انجام دهد. عملکرد مطلوب واحدها و کل سازمان در گرو این است که اقدامات منابع انسانی به نحو احسن عملی و رضایت کارکنان و مشتریان حاصل گردد و نوآوری و خلاقیت موجب بهره‌وری بیشتر و در نهایت موقعیت سازمان و کسب شهرت و آوازه بالا در جامعه شود. کتاب «مدیریت منابع انسانی» در ۸ فصل به مباحث مربوط به مدیریت و منابع انسانی ‌می‌پردازد. مطالعه این کتاب را به مدیران و مسئولان منابع انسانی سازمان‌ها پیشنهاد می‌شود.

گزیده کتاب مدیریت منابع انسانی

اهداف مدیریت منابع انسانی عبارتند از:

  • سازمان قادر شود تا کارکنان ماهر و متعهد و باانگیزه را جذب کند. 
  • آموزش کارکنان و فراهم آوردن مستمر فرصت‌های ارتقای شغل
  • طراحی سیستم‌های کاری با عملکرد بالا
  • روش های مدیریتی با تعهد بالا را توسعه دهد.
  • ایجاد جو مناسب که بتوان روابطی مؤثر و هماهنگ بین مدیران و کارکنان برقرار شود.
  • کار گروهی امکان پذیر شود 
  • به سازمان کمک کند تا نیازهای گروه‌های ذینفعش (مالکان، نهادها، سازمان‌های دولتی، متولیان، مدیران، کارکنان، مشتریان، منابع فروش و به طور کلی عموم مردم)  را شناسایی کرده، توازن و تعادل بخشد و سپس آن ها را تأمین کند.
  • تضمین کند که به کارکنان بها و ارزش می‌دهند و به آن‌ها بابت آنچه که انجام می‌دهند و به دست می‌آورند، پاداش می‌دهند.
  • با در نظر گرفتن تفاوت‌های فردی و گروهی کارکنان از حیث مهارت ها، سلایق و روحیات، نیروی کاری متنوع را ایجاد و مدیریت کند 
  • تضمین کند و مطمئن شود که فرصت‌ها برای همه اعضای سازمان یکسان است
  •  یک روش اخلاقی را برای مدیریت کارکنان برگزیند که بر محور توجه به کارکنان، انصاف و شفافیت استوار باشد. 
  • رفاه جسمی و روانی کارکنان را فراهم آورد و بهبود بخشد.
صفحات کتاب :
294
کنگره :
‏‫‬‮‭HF۵۵۴۹‬‬
دیویی :
‏‫‬‮‭۶۵۸/۳‬‬
کتابشناسی ملی :
9507716
شابک :
978-622-8091-28-0
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه مدیریت منابع انسانی