امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 45,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب کتاب کار مشاوره ازدواج

کتاب « کتاب کار مشاوره ازدواج» نوشتهٔ سعیده سلیمانی‌گرکانی است و نشر برگ و باد آن را منتشر کرده است.

عشق باعث آسیب‌پذیر شدن می‌شود، اما شکست عشقی و جدایی عذاب‌آور هستند، حتی فراتر از احساسات. محققان می‌گویند اگر دچار یک جدایی بسیار احساسی شده‌اید، ممکن است به سیستم ایمنی بدن‌تان ضربه سنگینی وارد شود. جدایی از کسی که دوستش دارید، باعث می‌شود احساس غم و تنهایی کنید، حتی اگر خودتان خواسته باشید. زمان آسیب‌ها را التیام می‌بخشد و افراد دوباره بازیابی می‌شوند، اما بهبودی به این بستگی دارد که فرد تا چه اندازه درگیر افکار مرتبط باکسی که از او جداشده، باقی بماند. تحقیقات نشان داده است پریشانی حاصل از جدایی می‌تواند خود را به صورت خشم یا ضعف نشان دهد، اما در هر دو حالت این افکار با احساس تنهایی، افسردگی و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن همراه خواهند بود. در روانشناسی شکست عشقی بیان می‌شود که این فقدان یا خلأ، با احساساتی همچون خشم، ناراحتی (غم)، اضطراب و ترس تجربه خواهد شد. اضطراب جدایی را فعال کرده و در شرایط عمیق تر نیز با نفرت، دل شکستگی، حقارت، بی‌لذتی و کینه همراه است. در ادامه نیز منجر به رفتارهایی مانند گریه‌های مستمر، پرخاشگری به خود و دیگران، بی‌تابی و بی‌قراری و در موقعیت‌های حاد خودکشی و یا دیگرکشی را به دنبال خواهد داشت. از نظر ذهنی و روانی عدم تمرکز، اشتغال ذهنی، نشخوار فکری، نقص در حافظه، برنامه‌ریزی و فراموشی را به دنبال خواهد داشت. معمول‌ترین احساسات منفی که به دنبال شکست رابطه ممکن است برای فرد به وجود آید عبارتند از: احساس گناه، ناامیدی، صدمه و افسردگی. آیا می‌توان احساس فرد را در پایان رابطه عاطفی‌اش دریافت؟ پژوهشگران معتقدند کلید این مسأله نقشی است که فرد در جدایی دارد. اگر خودش سبب جدایی باشد، گرچه احساس گناه می‌کند، ولی احساس او قابل تحمل است و چندان سنگین نیست؛ اما فردی که در جدایی نقش ندارد، بسیار عذاب خواهد کشید. یکی از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با جدایی و شکست در روابط زوجین، مشاوره قبل از ازدواج است.

چگونگی آغاز و شکل‌گیری روابط بین زوجین می‌تواند آنان و فرزندان‌شان را تحت تأثیر مثبت یا منفی خود قرار دهد، لذا ضروری به نظر می‌رسد که برای ایجاد یک ازدواج موفق جوانان را آماده‌تر و آگاه‌تر سازیم، چرا که زندگی زناشویی موفق علاوه بر امکانات و تسهیلات به مهارت‌ها و توانمندی‌های خاصی نیز نیاز دارد. از دیدگاه روانشناسان زمانی فرد آماده ازدواج است که سه ویژگی بلوغ اجتماعی، انگیزش و اطلاعات کافی را دارا باشد. مشاوره قبل ازدواج روشی مداخله‌ای برای زوج‌های در شرف ازدواج با هدف آموزش مهارت‌های موردنیاز به منظور
بهبود روابط‌شان می‌باشد. این برنامه جنبه پیشگیری نیز دارد و هدف آن شروع ازدواجی موفق و همچنین کمک به زوجین جهت حفظ و باقی ماندن عملکردشان در بالاترین حد ممکن است. بهره‌مندی از خدمات مشاوره‌ای پیش از ازدواج باعث می‌شود تا زن و مرد با آگاهی هر چه بیشتر و مجهز به دانش کافی در ارتباط با خود و همسر آینده‌شان و نیز اهمیت و اهداف ازدواج، زندگی مشترک را شروع کنند.

کتاب « کتاب کار مشاوره ازدواج» جهت ایجاد رابطه مطلوب و بهتر، ابزارهایی را که شما نیاز دارید در اختیار شما قرار می‌دهد و به شما مهارت‌هایی را می‌آموزد تا انتخاب درستی داشته باشید.

گزیده کتاب کتاب کار مشاوره ازدواج

خودآگاهی شامل شناخت تمام ابعاد روانی، اجتماعی، عاطفی و جسمانی افراد است. هرچقدر فرد خود را بیشتر بشناسد، احتمال رشد استقلال و اعتماد به نفس را افزایش داده و زمینه برای رشد بهتر خود را فراهم می‌کند. در واقع مهارت خودآگاهی شخص را در کسب مهارت‌هایی مانند تصمیم‌گیری، شناخت احساسات و تسلط بر رفتارها از طریق شناخت بهتر نیازها و خصوصیات خود یاری می‌کند و فرد را قادر می‌سازد تا در برخورد با مشکلات زندگی، دید واقع‌بینانه‌تری نسبت به نقاط قوت و ضعف خود داشته باشد و به نحوی موثر با مشکلات روبه رو شود. از سوی دیگر قدم اول برای انتخاب همسر، اطلاعات فرد در مورد خودش است. پاسخ به سؤال (با چه کسی ازدواج کنم؟) که اشخاص از خود می‌پرسند به شناخت از خود وابسته است. همچنین خودآگاهی در تصمیم‌گیری‌های سرنوشت‌ساز زندگی و سازگاری فرد نقش مهم و کلیدی ایفا می‌کند و در کنترل هیجانات و روش‌های مقابله با استرس، تأثیر چشمگیری دارد. افراد با شناختی که از خود دارند، می‌توانند دیگران را بهتر درک کنند و پیش‌بینی دقیق‌تری از رفتار دیگران داشته باشند، بنابراین خودآگاهی سبب می‌شود، فرد خودآگاه مشکلات و مسائل کمتری را در روابط بین فردی با دیگران تجربه کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که بین خودشناسی و سازگاری زناشویی رابطه‌ی مثبتی وجود دارد.

صفحات کتاب :
148
کنگره :
‏‫‬‮‭HQ۱۰‬
دیویی :
‏‫‬‮‭۳۰۶/۸۱‬
کتابشناسی ملی :
9446753
شابک :
978-622-8091-21-1
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه کتاب کار مشاوره ازدواج