کتاب هنر شخصیت شناسی pdf

راهبردهای تئوری ۹گانه اینیاگرام

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 45,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب هنر شخصیت‌ شناسی

کتاب هنر شخصیت‌شناسی نوشتهٔ ساناز موحدنیا است و نشر برگ و باد آن را منتشر کرده است.

شخصیت، رفتارها، افکار و احساساتی است که افراد منحصربه‌فرد را می‌سازد و به الگوهای خاص فکری، احساسی و رفتاری همراه با سازوکارهای روانی پشت این الگوها اطلاق می‌شود. اگرچه تعریفی واحد و مورد پذیرش تمام نظریه‌پردازان درباره‌ی شخصیت وجود ندارد، می‌توان گفت که شخصیت الگویی از خصوصیات نسبتاً دائمی و ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که به رفتار یک فرد هم ثبات و هم ویژگی‌های خاص می‌دهد. شخصیت به نقاب نمایشی اشاره دارد که اجراکنندگان برای نشان دادن نقش‌های مختلف خود یا پنهان کردن خود از آن استفاده می‌کنند. در اصل، شخصیت، رفتارها، افکار و احساساتی است که افراد منحصر به فرد را می‌سازد. اعتقاد بر این است که ما شخصیت خود را در درونمان پرورش می‌دهیم و در طول زندگی نسبتاً پایدار می‌ماند.

اینیاگرام، یک شکل هندسی است که نُه شخصیت اصلیِ انسان و روابط پیچیده‌ی آن را نشان می‌دهد. این روش، نه تنها در خودیابی و خودشناسی مفید و اثرگذار است، بلکه چگونگی رسیدن به مقام والای انسانی را نیز به گونه‌ای مفصل و جامع بیان می‌کند. نکته‌ای که در مورد اینیاگرام حائز اهمیت است کاربردی بودن آن است، چرا که پس از آشنایی با این مکتب می‌توان شخصیت خود را بهتر شناخت، به علل رفتارهای خود در موقعیت‌های مختلف پی برد، همچنین شناخت بهتری نسبت به اطرافیان خود به دست آورد و چه بسا رنجی را که آدمی ممکن است در روابط با دیگران داشته باشد، پایان دهد و به موفقیت و آرامشی که سال‌ها در انتظارش بوده است، برسد. ۹ شخصیت اصلی اینیاگرام عبارت‌اند از:

  • تیپ وفاخو، وفاجو و شکاک
  •  تیپ خوش‌بین و خوش‌گذران
  •  تیپ چالش‌گر یا قدرت‌طلب
  • تیپ صلح‌طلب و میانجی
  •  تیپ کمال‌گرا
  • تیپ مهرطلب یا کمک‌کننده
  • تیپ پیشرفت‌گرا یا موفقیت‌جو
  • تیپ رمانتیکِ محزون یا هنرمند
  • تیپ فکور

کتاب «هنر شخصیت‌شناسی» به ما می‌گوید: شخصیت‌شناسی اینیاگرام چیزی بیشتر از یک مدل شخصیتی است، زیرا مجموعه قدرتمندی از ابزارهاست که چارچوبی را برای انعکاس پویایی و تحرک گروه و جامعه ارائه می‌دهد، همچنین فرآیندی را به همراه دارد که می‌توان آن را در جهت راهنمایی سیر تغییر خود خواسته، مبتنی بر هدف به کار گرفت. هر فرد بوسیله تفاوت‌های رفتاری ظریفی، متفاوت با سایرین ظاهر می‌شود. اینیاگرام فرصتی فراهم می‌کند برای همسوسازی تفاوت‌ها، ایجاد ارتباط و همکاری در بین طرح‌های مختلف و همچنین توسعه سازمانی در کسب‌وکارها، اینیاگرام در جهت  توانمندسازی مدیران، رهبران و کارمندان به ارائه‌ی نکات و پیشنهادات در مورد فعالیت‌ها و استراتژی‌های توسعه موثر برای هر فرد یا گروه می‌پردازد. اینیاگرام نه تنها بر ارزیابی «شخصیت افراد» تمرکز می‌کند، بلکه بازتاب‌ها و پیشنهاداتی برای داشتن «بهترین واکنش‌ها» نیز ارائه می‌دهد تا در مسیر توسعه و پیشبرد اهداف پیش رویم.

گزیده کتاب هنر شخصیت‌ شناسی

تیپ وفاخو، وفاجو وشکاک: این افراد به مراجع قدرت بی‌اعتقادند و به آن‌ها و همه‌چیز سوءظن دارند. ترسو و شکاک هستند و به جای عمل کردن، بیشتر فکر می کنند. مرتب می‌خواهند بدانند که در ذهن دیگران، راجع به آن‌ها چه می‌گذرد. افرادی وظیفه‌شناس هستند. از نشان دادن خشم خود به شکل مستقیم می‌ترسند. افرادی محتاط، نگران خیانت و بی‌وفایی دیگران هستند. اغلب اضطراب دارند و دوست دارند وظیفه‌ی آن‌ها در جایی که هستند، مشخص و تعریف شده باشد. یک نوع خاص از این تیپ، ضدترس هستند و سراغ فعالیت‌های مخاطره‌آمیز می‌روند.

کتابشناسی ملی :
9167515
شابک :
9786225875753
سال نشر :
1402
صفحات کتاب :
156
کنگره :
‏‫‬‮‭BF۶۹۸/۳۵
دیویی :
‏‫‬‮‭۱۵۵/۲۶

کتاب های مشابه هنر شخصیت شناسی