امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 30,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نقد مبانی سکولاریسم

سکولاریسم، تفکری دنیاگرا، یک‌سویه‌نگر، محدود و انحصار طلب با شعارهای متناقض و رویّه‌ای نفاق‌آلود است که تهدیدی بزرگ و ویران‌گر برای دین‌داری و تفکر دینی محسوب می‌شود. سکولاریسم از حدّ یک تفکر فراتر رفته و به صورت آلترناتیوی برای حکومت‌های دینی در جهان مطرح شده است. همین مسئله موجب می‌شود دین‌داران عالم با دقت و حساسیتی ویژه به نقد و ارزیابی مبانی آن بپردازند. این رساله کوتاه، زاییده چنین عزمی است و در آن سعی شده، در کمال اختصار، هم تفکر سکولار از منابع اصلی آن معرفی شود و هم پاره‌ای نقدها درباره مبانی و مدّعیات آن مطرح شود.

خلاصه کتاب نقدمبانی سکولاریسم

امروز در جامعه ما جریان های فکری متعدد و متنوعی تبلیغ و ترویج می شود.یکی از این جریان ها موسوم به سکولاریسم است.قرار شده در این جلسات درباره سکولاریسم سخنرانی و تدریس کنم.دراین جلسه،مقدماتی را خدمت شما توضیح می دهم و حدود بحث را ترسیم میکنم تا در آینده به نحو مبسوط تری مباحث را پیگیری کنیم.

نخست اینکه درباره سکولاریسم بدفهمی هایی وجود دارد،مثلا گاهی در تعریف سکولاریسم در جامعه ما گفته میشود جدایی دین از سیاست، جدایی دین از حکومت،جدایی دین از دولت یا روش خاصی برای مدیریت جامعه که با دین و اخلاق هیچگونه تضاد و تعارضی ندارد یا حتی گفته شده سکولاریسم یک متدولوژی برای تحقیق در علوم انسانی یا علوم اجتماعی است که برتفکیک باورها وارزش های دینی از مباحث مربوط به این دانش ها اتکا دار;ولی باید دانست همه این تعریف ها تقلیل گرایانه و مبتنی برنوعی فروکاستن سکولاریسم است و ماهیت حقیقی و جامعیت و کلیت این تفکر را نشان نمی دهد.

شابک :
9789643750640
سال نشر :
1400
صفحات کتاب :
180
کنگره :
‬‮‭BL۲۷۶۵
دیویی :
‏‫‬‮‭۲۱۱/۴۰۹۵۵
کتابشناسی ملی :
۸۶۷۱۸۸۲

کتاب های مشابه نقد مبانی سکولاریسم