کتاب کتاب کوچک سخنان بزرگ مدیریتی pdf

90 سخن مهم و نحوه کاربست آنها در کسب و کار

امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 40,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب کوچک سخنان بزرگ مدیریتی

کتاب «کتاب کوچک سخنان بزرگ مدیریتی» نوشته دکتر جیم مک‌گراث است که با ترجمه علیرضا جلالی‌فراهانی در نشر متخصصان منتشر شده است.

یکی از دشوارترین و کارآمدترین امور بشر در عصر حاضر، مدیریت می­‌باشد. برای واژه مدیریت تعاریف گوناگون و زیادی ارائه شده است و هر صاحب‌نظری در این حیطه، تعریف مختص به خود را دارد. جامع­‌ترین تعریف برای واژه مدیریت عبارت است از فرایند به کارگیری دانش و هنر و یا هر دوی آن­ها با حداکثر کارایی در جهت رسیدن و دستیابی به اهداف است. هر مدیری می‌­کوشد تا با بهره‌گیری از علم و هنر مدیریت، نقش خود را به خوبی در این زمینه ایفا کند. طی سال‌های­ اخیر، مدیران بسیاری سعی کرده­‌اند تا عوامل پدیدآورنده یک مدیر برجسته و اسرار مدیریت کارآمد و اثربخش را شناسایی کنند. از این‌رو نظریه­‌های زیادی در این زمینه ارائه شده است و این موضوع سبب شده است تا مدیران گرفتار کار نتوانند میان نظریه­‌های اساسی و مدهای گذرا تمایز قائل شوند. کتاب «کتاب کوچک سخنان بزرگ مدیریتی» اثر جیمز مک گراث، توصیفی از ۹۰ نظریه مهم مدیریت است که هر مدیری می­‌بایست با این موارد آشنایی کامل داشته باشد. مواجۀ نقادانه با آموزه‌های مطرح شده در این کتاب می‌تواند برای بازیگران عرصۀ مدیریت، بسیار مفید، راهگشا و تأمل‌برانگیز باشد.

با مطالعه کتاب «کتاب کوچک سخنان بزرگ مدیریتی»؛ درک خود را از طیف وسیعی از مسائل مدیریتی، عمق و گسترش می‌دهید؛ درک بهتری از نگرش خود را نسبت به زندگی و کار پیدا می‌کنید؛ تشخیص می‌دهید که چه چیزی به شما و کارکنانتان انگیزه می‌دهد؛ بینشی در مورد طیف گسترده‌ای از مسائلی عملی مدیریت که بسیاری از نظریه‌ها و مدل‌ها به آنها نمی‌پردازند، پیدا می‌کنید؛ اثربخشی خود به عنوان یک مدیر را بهبود می‌دهید؛ برای ارتقاء شغلی، آماده می‌شوید و قدرت درآمدزایی‌تان افزایش می‌یابد.

گزیده کتاب کوچک سخنان بزرگ مدیریتی

عُلمای مدیریت، بر این باور هستند که این علم را می­توان در دو سطح متمایز، تعریف کرد. در سطح نخست، مدیریت را باید علم "شناخت سازمان" دانست که در این سطح، بیشتر ماهیتی آکادمیک دارد. لیکن در سطح دوم، مدیریت، "علم و هنر اداده کردن" است و از قضا و در کمال تعجب، این تعریف از مدیریت، تعریف رایج و فراگیر به حساب می‌­آید. در حالی که متخصصان مدیریت بر مبنای تعریف نخست، عموماً چهره­‌هایی دانشگاهی هستند که همت خود را مصروف شناخت عمیق و جامع سازمان در ابعاد گوناگون می‌کنند، بازیگران سطح دوم، مجریانی هستند که دغدغۀ اداره کردن مجموعه‌­هایی را دارند که می­تواند از یک تیم کاری تا یک وزارتخانه را در بر گیرد. در حالی که یافته­‌های سطح نخست که عموماً در قالب نظریه­ ها و مدل­ها مطرح می­شوند، می­توانند به طور بالقوه برای سطح دوم، راهگشا باشد، عموماً زبانِ بیان آنها، فنی و تخصصی بوده و لذا برای دست‌­اندرکاران سطح دوم، به سادگی قابل استفاده نیست. اینجاست که نویسندگانی که دارای دانش و تجربه در هر دو سطح هستند، دست به کار شده و تلاش می­کنند با نگارش کتبی، در مقام ترجمۀ مفاهیم سطح اول برای کاربست در سطح دوم برآیند. حاصل این تلاش‌­ها، شکل­‌گیری حجم عظیمی از ادبیات است که توده کتب مدیریتی غیردانشگاهی را شکل داده است. کتاب حاضر هم نمونه­‌ای از این کتب است لیکن آنچه این کتاب را از سایر کتب مشابه، متمایز ساخته است، استفادۀ خلاقانه نویسنده، از کلمات قصار یا پاره‌­سخن­هایی از چهره‌­های شاخص در عرصه‌های کسب­‌وکاری، مدیریتی، دانشگاهی، سیاسی و هنری است. همواره اعتقاد داشتم که آنچه یک کلام قصار می­­‌تواند در تاثیرگذاری انجام دهد، بعضاً از بضاعت یک کتاب مفصل هم خارج است. این علاقۀ من به پاره­‌سخن‌­ها، خودش را در اولین آثاری که حدود 2 دهه پیش ترجمه کردم، نشان داد و حتی پیش­تر از آن نیز، استفاده از این جواهر معرفتی را در رساله­‌هایی که برای تحصیلات تکمیلی به رشته تحریر درآورده بودم، آزموده بودم. بنابراین جای تعجبی وجود نداشت که کتاب حاضر که دربرگیرندۀ پاره­‌سخن­‌هایی نغز و پرمغز است، توجه من را به صورت خاص به خودش جلب کند، لیکن آنچه موجب جذابیت مضاعف این کتاب برای من شد آن بود که نویسنده، مخاطب را صرفاً با جملاتی عمیق، مواجه و به حال خود رها نکرده است، بلکه تلاش کرده تا آموزۀ مطرح شده در سخن بزرگان را در بخشی تحت عنوان "چه باید کرد؟"، به زبان اجرایی و مدیریتی (در مفهوم اداره کردن) ترجمه کند و این کار را هم با زبانی بی­‌تکلف انجام داده است که این امر، برقراری ارتباط با آن را ساده‌­تر کرده است. در پایان هر مدخل هم با طرح دو سوال، مخاطب را به تأملی بلادرنگ دعوت می­کند که بعضاً به عنوان نهیبی موثر عمل می­‌کند. به عنوان کسی که حدود دو دهه در هر دو سطح مدیریت مورد اشاره در این مقدمه، به مشق و یادگیری مشغول بودم، تصریح می‌­کنم که لزوماً با همۀ قرائت­‌ها و توصیه‌­های مطروحه در این کتاب، موافق نیستم (و قرار هم نیست، این‌گونه باشد) و اتفاقاً این واقعیت، با روح حاکم بر این اثر هم که مخاطب را به تأمل و تفکر و خردورزی پرسشگرانه دعوت می­‌کند، در سازگاری کامل است. اما بدون شک مواجۀ نقادانه با آموزه­‌های مطرح شده در این کتاب می­‌تواند برای بازیگران عرصۀ مدیریت در مفهوم "اداره کردن"، بسیار مفید، راه­گشا و تأمل­‌برانگیز باشد.

صفحات کتاب :
226
کنگره :
‏‫‬‭HD۳۱
دیویی :
‏‫۶۵۸/۴‭‬
کتابشناسی ملی :
9482667
شابک :
9786222928216
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه کتاب کوچک سخنان بزرگ مدیریتی