امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 36,000
نظر شما چیست؟

معرفی تولید جهش پیشرفت

فقه در اندیشـه معمار کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره)، به معنای ادارۀ انسـان و جامعه است. با این نگاه وسیع به فقه، مدیریت فقهی جامعـه، مستلزم تحول حوزه‌های علمیـه برپایـه نیازهای زمان و حرکت به‌سوی اجتهاد موضوعی و فقه‌هـای تخصصی است؛ تغییری که اگر با لوازم و ظرایف آن و به‌صورت کامل محقق شود، به احیای نقش حوزه‌های علمیه در بنای تمدن نوین اسلامی انجامیده و مناسبات جدیدی را میان حوزه، دانشگاه، حکومت و جامعـه رقم خواهد زد. باعنایت به این امر ، از مهمترین مؤلفه‌های تحول در حوزه‌های علمیه، پاسخگویی به مسائل مورد ابتلای جامعه و نظام اسلامی است که فوریترین آنها در شرایط فعلی، مسائل اقتصادی - چه در عرصه حکمرانی و نهادسازی و چه در عرصه پاسخگویی به مطالبات جامعه علمی - است. گروه پژوهشـی اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی معاونـت علمی حـوزۀ علمیـۀ خراسـان بـا تعریف کارکردهـای سـه‌گانه پژوهش، آموزش، ترویـج و گفتمان‌سازی در عرصه اقتصاد اسلامی به‌دنبال تحقـق مؤلفه‌هـای فوق‌الذکر اسـت. یکی از مسائل راهبردی اقتصاد کشور مسئلۀ تولید است. تولید را می‌توان ستون فقرات اقتصاد یک کشـور دانسـت. بدون برخورداری از تولید درونزا،استقلال و آزادی عمل کشورها در عرصه بین‌المللی به شدت محدود شده و در عرصـه داخل نیز علاوه بر تبعات ویرانگر بیکاری، تأمیـن مالی دولت و اعمـال حکمرانی بایسـته با چالـش جدی مواجـه می‌گردد. در سال‌های اخیـر موضوع تولیـد ملی در کنار اقتصاد مقاومتی یکی از پربسامدترین موضوعات و محورها در شعارهای سال بوده است که از سوی مقام معظم رهبری(حفظ..) بـرای تعییـن جهت‌گیری‌هـا و خـط مشهای کلی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور مشخص می‌شود؛ تولیـدملی‌ای کـه بتواند از یک تولیـد تک محصولی و وابسـته بـه خام‌فروشـی منابـع بـه سمت یک تولیـد متوازن و درونزا و دانش‌بنیان حرکت نمایـد.
 

گزیده تولید جهش پیشرفت

یکی از مهم‌ترین کریدورهایی که می‌توان از ظرفیت‌های آن در راستای توسعه استان سیستان و بلوچستان بهره‌مند شد. کریدورقراقوم_زاگرس است. این کریدور از چین آغاز شده و با گذر از پاکستان وارد استان سیستان و بلوچستان و خاک ایران می‌شود. در صورت اجرایی شدن، کریدور قراقوم_زاگرس علاوه بر منافعی که برای کل کشور به همراه خواهد داشت. سبب فعال شدن ظرفیت‌های تجاری و ترانزیتی استان سیستان و بلوچستان نیز خواهد شد.

متاسفانه تا به امروز تلاش چندانی در راستای اجرایی شدن کریدور مذکور از جانب ایران صورت نپذیرفته و این کریدور به عنوان طرحی بالقوه باقی مانده است.

در نتیجه جمهوری اسلامی ایران باید بهره‌گیری از ظرفیت‌های خود در منطقه و فعال کردن دیپلماسی راه، تمام تلاش خود خود را برای اجرایی کردن کریدور قراقوم_زاگرس به کارگیرد هرچند با وجود رقیبی چون پاکستان و کریدوری چون قراقوم_گودار تحقق طرح کریدور قراقوم_زاگرس کمی سخت به‌نظر می‌آید.

کریدورهای تاریخی شمالی و جنوبی نیز از منطقه شمال شرق کشور وارد خاک ایران می‌شوند و در صورت اجرا شدن ظرفیت‌های لازم برای توسعه منطقه و کل کشور را به همراه خواهند داشت.

صفحات کتاب :
346
کنگره :
TS155
دیویی :
5/658
کتابشناسی ملی :
9163071
شابک :
9786226626958
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه تولید جهش پیشرفت