امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 40,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب شهدای روحانی: فرهنگ‌نامه شهدای روحانی و آزادگان تهرانی

کتاب «شهدای روحانی: فرهنگ‌نامه شهدای روحانی و آزادگان تهرانی»، جدیدترین اثر منتشر شده «موسسه انتشارات حوزه‌های علمیه»، تألیف آقای ساعد نیکبخت و جمعی از روحانیون رزمنده، حاوی تصاویر و زندگی‌نامه شهدا و آزادگان روحانی تهران است.

روحانیت و حوزه‌های علمیه در تمام عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و بلکه خدمات امدادی و جهادی و ایثاری، پیش از انقلاب و بعد از آن تا هم‌اکنون، همواره پیش‌تاز بوده است. یکی از مقاطع مهم فعالیت‌های انقلابی دوران هشت سال دفاع مقدس است، نقش روحانیت در دفاع مقدس را از زوایای گوناگونی می‌توان بررسی کرد که یکی از این زوایا بلحاظ آمار است؛ زیرا آمار گویای بسیاری از حقایق است. قشر روحانیت به صورت نسبی، بیشترین حضور را در جبهه‌ها به خود اختصاص داده‌اند. ثبت بیش از 4000 شهید روحانی که سهم ام‌القرای جهان اسلام (تهران بزرگ) از آن حدود 580 شهید است، از افتخارات این قشر باکرامت است. از آنجا که بخش مهمی از هویت جامعه اسلامی ما، ریشه در معرفت ایشان نسبت به مبارزات نستوه رهبران دینی‌شان دارد، لذا تولید آثار فاخر در این‌باره و نشر آن، می‌تواند بستر مناسبی برای تحقق تمدن نوین اسلامی باشد. در این راستا گام اول، تولید اثری است که بتواند اسامی و مشخصات دقیق شهدا و آزادگان روحانی را احصاء کرده، مستندسازی نموده و در قالب یک مجموعه‌ی منظم ارائه نماید، لذا مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در صدد تألیف منبعی ارزشمند برآمد تا مرجعی باشد موثق برای محققان و مروجان فرهنگ ایثار و شهادت.

کتاب «شهدای روحانی: فرهنگ‌نامه شهدای روحانی و آزادگان تهرانی»، حاوی تصاویر و زندگی‌نامه شهدایی از روحانیت است که در تهران متولد شده‌ یا مدفونند؛ یا مرتبطین با تهران همچون آنان‌که تهران محل شهادت و عروجشان گردید. یکی از زیبایی‌های فرهنگ‌نامه شهدای روحانیت این است که با رویکردی تقریبی نوشته شده است و روحانیون شیعه و سنی در کنار هم آورده شده‌اند. کتاب «شهدای روحانی: فرهنگ‌نامه شهدای روحانی و آزادگان تهرانی»، به عنوان نماد پیشتازی و پرچم‌داری روحانیت در عرصه ایثار و شهادت است، یعنی اگر روحانیت مردم را به جهاد دعوت کرده، خود نیز پیشتاز بوده است.

این کتاب که جامع‌ترین فرهنگ‌نامه در مورد طلاب و روحانیون شهید است، در شش فصل تنظیم شده است:

فصل اول، شهدای روحانی که در تهران دفن شده‌اند؛

فصل دوم، روحانیونی که تاکنون پرونده آن‌ها توسط بنیاد شهید تأیید نشده است و در حال بررسی می‌باشد؛

فصل سوم، شهدای روحانی مدارس علمیه تهران؛

فصل چهارم، شهدای روحانی که در تهران به شهادت رسیده‌اند؛

فصل پنجم، آزادگان، جانبازان و ایثارگران تهران؛

فصل ششم، ضمائم و تصاویر ماندگار

صفحات کتاب :
487
کنگره :
1397 52 د/1625 DSR
دیویی :
‏‫‭۹۵۵/۰۸۴۳۰۹۲۲‮‬
کتابشناسی ملی :
9758847
شابک :
۹۱۷۸-۶۰۰-۸۱۱۵-۱۶۸
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه شهدای روحانی