امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 15,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب کنترل خیال از منظر علمای اخلاق 

بی تردید گستره علمی و فرهنگی هر نظام آموزشی و پژوهشی، بازتاب میزان تفکری است که اهل قلم و فرهیختگان در مقام عمل به منصّه ظهور می رسانند. در این بین، رسالت عالمان و علم جویان اهل قلم از نقش بسیار مهمی برخوردار است. این رسالت، همان گونه که در جهت پرورش استعدادهای فردی، با قرائت و مطالعه انجام می گیرد، برای پیشبرد اهداف اجتماعی و تعالی فرهنگی، با کتابت و مباحثه نیز محقق می شود. از این رو، یکی از مسئولیت های مهم مراکز حوزوی در کنار تعلیم و تربیت طلاب علوم دینی، نشر آثار فاخر علمی و پژوهشی است. انتشارات حوزه علمیه خراسان برای پیشبرد ماموریت اصلی خود که ارتقای کیفی و کمی پژوهش های دینی در حوزه است، به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه، و نظام اسلامی، حوزه های علمیه و بخش بین الملل، گام های موثری برداشته است. و برای نیل به این ماموریت برنامه های کلان در راستای سیاست گذاری، ساماندهی و حمایت از تولید، نشر و توزیع منشورات علمی و پژوهشی حوزه های علمیه قرار داده است.

خلاصه کتاب کنترل خیال از منظر علمای اخلاق 

خیال در علوم مختل کاربردهای فراوانی دارد و یکی از رایج ترین واژه ها در اصطلاحات عامیانه است اما با توجه به معین بودن حوزه این پژوهش ما به بررسی اصطلاحات خیال در کتب اخلاقی و فلسفی و عرفانی، به طور اجمال می پردازیم.
1 . خیال به عنوان قوه ای از قوای بدن یکی از قوای باطنی انسان است که حافظ صورت هایی است که حس مشترک از حوا گرفته است و بعد از پنهان و فاسد شدن محسوسات نیز آن صور در این قوه محفوظ می ماند.
2 . خیال به عنوان عالمی از عوالم وجود که در فلسفه اشراق و حکمت متعالیه، مرتبه ای از مراتب وجود را تشکیل می دهد و نقش واسم میان عالم عقل و حس را ایفا می کند. به این عالم، عالم مثال هم می گویند چون عالمی است روحانی که از جهتی شبیه به عالم طبیعت است چون صورت عالم طبیعت در آن وجود دارد. از آن جهت هم که ما بین عالم طبیعت و عالم عقول است بدان برزخ گویند زیرا که برزخ حد واسم میان دو چیز است.

کتابشناسی ملی :
6181464
شابک :
9786226626376
سال نشر :
1399
صفحات کتاب :
118
کنگره :
‏‫‬‮‭BH۳۰۱
دیویی :
‏‫‬‮‭۱۲۸/۳‬‬

کتاب های مشابه کنترل خیال از منظر علمای اخلاق