نظر شما چیست؟

معرفی کتاب محاکمه آزادی (در مهد آزادی)

کتاب «محاکمه آزادی در مهد آزادی» نوشتهٔ روژه گارودی و ترجمهٔ مجید خلیل‌زاده و احمد نخستین و جعفر یاره است و مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر آن را منتشر کرده است.

روژه گارود در ۱۷ ژوئیه ‏۱۹۱۳ در شهر مارسی فرانسه از پدری لائیک و مادری کاتولیک به دنیا آمد و در کودکی به دین پروتستان گروید. گارودی در جست‌وجوی ارزش‌های بدون قید و شرط به مطالعه کتاب‌های یک نویسنده دانمارکی به نام کی‌یر کگارد رو آورد و سرانجام در نتیجه مطالعات به کاتولیک روی آورد و همزمان هم به صورت یک فرد مسیحی و هم به صورت یک فرد مارکسیست فعالیت می‌کرد که به گفته خود وی پدرش بارها او را یک نادان معرفی کرده بود. پس ازطی دوره دبیرستان، تحصیلات عالی خود را در رشته فلسفه تا اخذ درجه اگرگاسیون ادامه داد، وی در سال ۱۹۳۳ در سن ۲۰ سالگی به عضویت حزب کمونیست فرانسه درآمد و چند ماه پس از اشغال فرانسه در سال ۱۹۴۰ از سوی ارتش آلمان، به مدت سی ماه در شهر جلفه الجزایر به عنوان اسیر جنگی به دست حکومت دست‌نشانده ویشی فرانس زندانی شد. گارودی پس از آزادی به مقاومت فرانسه پیوست و به دریافت نشان جنگ، نشان اسارت، تبعید و مقاومت ملی فرانسه در جنگ جهانی دوم نایل آمد. در سال‌های ۱۹۴۵ و ۱۹۵۱ به عضویت مجلس ‏موسسان، در ۱۹۵۶ به نمایندگی مجلس ملی فرانسه، و در ۱۹۵۹ به ‏سناتوری مجلس سنای فرانسه انتخاب شد و در همان سال به عنوان دانشیار دانشگاه «کلرمون فران» برگزیده شد. در سال ۱۹۶۳ با نوشتن‏ رساله‌ای تحت عنوان «فرضیه مادی‌گرایانه شناخت»، به اخذ درجه دکتری در فلسفه نائل ‏آمد و در سال ۱۹۶۵ به استادی فلسفه در دانشگاه ‏«پوآتیه» منصوب شد. او سرانجام سال ۱۹۸۲ به دین اسلام پیوست و با زنی مسلمان ازدواج کرد و دو کتاب با صبغه‌ای معنوی به نام‌های «وعده‌های اسلام» (۱۹۸۱) که مقارن بود با تحقیقاتش در مورد اسلام و کتاب «برای اسلامی قرن بیستمی» (۱۹۸۵) منتشر کرد.

کتاب «اسطوره‌های بنیادین سیاست اسراییل» همان اثر جنجالی است که ۱۹۹۵ در فرانسه منتشر شد و روژه گارودی در آن به صراحت با تأیید دیدگاه‌های روبر فوریسون، هولوکاست را امری زاده تخیل عوام‌فریبان و آلتی برای توجیه کشتار مردم فلسطین برای برپایی دولت نژادپرست رژیم صهیونیستی قلمداد ‌کرد. وی به جرم افشای حقایقی که هیچ‌کس حق صحبت کردن در مورد آن را نداشت، از سوی گروه اندک، اما قدرتمند صهیونیسم فرانسه مورد آزار و اذیت و تحت فشار و تعقیب قرار گرفت و بالاخره با استناد به قانون فابیوس- گسو، مورد مخالفت بسیاری از شخصیت‌های فرانسوی قرار گرفت و به پای میز محاکمه کشیده شد. سه سال پس از انتشار این کتاب برای پشتیبانی از گارودی وکیل سودانی یک تیم حقوقی پنج نفره را گردآورد تا از گارودی در محاکمه‌اش در پاریس پشتیبانی کنند، ولی دادگاهی که ۱۶ دسامبر ۱۹۹۸ میلادی برگزار شد، روژه گارودی به اتهام انکار جنایت علیه بشریت توسط نازی‌ها و تحریک احساسات نژادپرستانه علیه یهودیان به پرداخت ۱۲۰ هزار فرانک جریمه نقدی (معادل ۴۰ هزار دلار) محکوم شد.

کتاب «محاکمه آزادی در مهد آزادی»، گزارش کامل این محاکمه است. در این کتاب، گارودی با تکیه بر مدارک و مستندات قوی، از مطالب مطرح شده در کتاب پیشین دفاع کرده، مطالب دست اول و نویی در زمینه پیدایش صهیونیسم جهانی، اهداف جهانی آن، خطرات ناشی از آن برای صلح جهانی، نفود اقلیت صهیونیست در فرانسه و دلایل حمایت‌های بی‌قید و شرط آمریکا از آن ارائه می‌دهد. این کتاب در عین حال نشان‌دهنده دیدگاه‌های این متفکر مسلمان در مورد ماهیت، سیاست و اهداف صهیونیسم جهانی است.

رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله) در نماز جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۷۹ با اشاره به محاکمه و برخورد حکومت فرانسه با روژه گارودی که مدعی عدم کشتار یهودی‌ها از سوی آلمان نازی شده بود، فرمودند: «شما کجا دیده‌اید کسی بتواند در غرب علیه صهیونیسم حرفی بزند» و جسارت و جرات ایشان در در سخن گفتن علیه هولوکاست را تحسین کردند. گارودی درباره گفت‌وگوی بین تمدن‌ها و ادیان به ویژه مشترکات فکری و عقیدتی مسلمانان و مسیحیان اعتقاد داشت که شرط اساسی موفقیت گفت‌وگو بین دو طرف آن است که طرفین معتقد به خدا باشند. باید با الهام از دستورات خداوند که در قرآن کریم بیان شده است، به مشترکات خود با پیروان دیگر ادیان اهمیت دهیم. ما نمی‌توانیم خود را منزوی کنیم، بلکه باید با استفاده ازمشترکات، سعی کنیم هرچه بیشتر به هم نزدیک شویم تا شاید به وحدت برسیم.

گزیده کتاب محاکمه آزادی (در مهد آزادی)

از اتهامات آقای گارودی تردید در صحت وجود اطاق‌های گاز و یا استفاده از اجساد یهودیان برای تهیه صابون توسط نازی‌هاست! او با دلایل قوی اثبات می‌کند که این افسانه‌های ساختگی برای تحریک احساسات و افکار عمومی جهان و زمینه‌سازی جهت اشغال فلسطین و جنایات بعدی علیه آنان است. او با شجاعت و صراحت از اسرائیل به‌عنوان تنها کانون موجود استعمار انسان و حمایت و اعمال تبعیض‌نژادی یاد می‌کند. اسرائیلی‌ها همان رفتاری را با فلسطینی‌ها دارند که مدعی‌اند هیتلر علیه یهودیان داشت و تنها کشوری است که پس از شکست سفیدپوستان در آفریقای جنوبی، تبعیض‌نژادی را بدون واهمه اجرا می‌کند.

صفحات کتاب :
178
کنگره :
‏‫‭KJV۱۳۱‏‫‭‭/گ‌۲آ۵ ۱۳۷۷
دیویی :
‏‫‭۳۴۵/۴۴۰۷
کتابشناسی ملی :
4229- 78 م
شابک :
978-964-6610-37-4
سال نشر :
1377

کتاب های مشابه محاکمه آزادی (در مهد آزادی)