امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 45,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب کودکان و درمان شناختی رفتاری

کتاب کودکان و درمان شناختی رفتاری نوشته مجتبی چنگی‌آشتیانی و دنیا بلالی است که توسط انتشارات برگ و باد منتشر شده است.

این کتاب برای درمانگران، مربیان و والدین نوشته است و در آن روش‌ها و توصیه‌های ارزشمندی جهت غلبه بر ترس، استرس، خشم، بیش فعالی و اختلالات هیجانی کودکان ارائه می‌دهد.

رفتار درمانی شناختی نوعی گفتاردرمانی است که برای کمک به افراد در شناخت افکار و رفتارهای غیر مفید و نیز یادگیری نحوه تغییر آن ها طراحی شده است. درمان به جای اینکه بر روی گذشته تمرکز کند، بر  روی حال و آینده متمرکز است. رفتار درمانی شناختی دارای کاربردهای عملی روزمره برای کودکان است.

این روش درمانی می تواند به کودک شما کمک کند تا منفی بودن الگوهای فکری خود را درک کند و بیاموزد که چگونه آنها را با الگوهای مثبت جایگزین کنید. کشف روش‌های جدید مشاهده چیزها به کودک کمک می‌کند یاد بگیرد چگونه به جای وخیم‌تر کردن شرایط استرس‌زا، متفاوت پاسخ دهد و بهبود یابد. این نوع درمان می‌تواند به کودک شما استراتژی‌های واقع گرایانه‌ای برای بهبود زندگی حال حاضر او بدهد.

هنگامی که این استراتژی‌ها به عادت تبدیل می‌شوند، مهارت‌های جدید می‌توانند در طول زندگی به آن ها کمک کنند. رفتار درمانی شناختی می‌تواند به کودکان کمک کند تا افکار منفی، مبارزه‌طلبی، کج‌خلقی‌ها و... را کنترل کند و با موارد مثبتی مانند خویشتن‌داری، مهارت‌های حل مسئله، مکانیسم‌های جدید مقابله و... جایگزین نماید.

هدف کتاب کودکان و درمان شناختی رفتاری

کتاب کودکان و درمان شناختی رفتاری، اطلاعات لازم برای درک بهتر مشکلات کودکان، ارزیابی شناختی رفتاری آن‌ها و نحوه‌ی تعیین اهداف درمانی مناسب را به شما آموزش می‌دهد. با استفاده از مطالبی این کتاب، می‌توانید مشکلات رفتاری کودکان در منزل یا مدرسه را تشخیص و واکنش‌های مناسبی به این رفتارها نشان دهید. در فصل پایانی نیز تعدادی تمرین برای یادگیری بیشتر بیان شده است که به بهبود عزت‌نفس و موفقیت کودکان کمک می‌کند.

گزیده کتاب کودکان و درمان شناختی رفتاری

اضطراب در واقع پاسخی طبیعی به موقعیت های استرس‌زا و احساس ترس نسبت به افراد، مسایل و موقعیت‌های ناشناخته است. اضطراب بخشی از رشد طبیعی است که همه افراد در زمان‌های گوناگون آن را تجربه می‌کنند. کودکان ممکن است با مشاهده یک فیلم ترسناک یا ملاقات با پزشک، افراد ناآشنا و در روز اول مدرسه دچار اضطراب شوند. اکثر کودکان با اطمینان‌بخشی و حمایت به آرامش دست می‌یابند و معمولاً این اضطراب‌ها آسیبی به آنها نمی‌زند. 
اما اگر اضطراب کودک به حدی شدید باشد که از رفتن به مکان‌های خاص یا ملاقات با دیگران اجتناب کند، این اضطراب نیاز به بررسی و درمان دارد. در این شرایط ممکن است علیرغم تلاش و حمایت والدین همچنان کودک مضطرب باشد و نتواند با این احساسات شدید خود مقابله کند. اضطراب کودک در صورت عدم درمان ممکن است تا دوران نوجوانی و بزرگسالی ادامه یابد.

اضطراب درمان نشده می‌تواند بر جنبه‌های مختلف زندگی شخصی، تحصیلی، روابط دوستانه و شرکت در برنامه‌های تفریحی و سرگرم‌کننده تاثیرگذار باشد. اضطراب می‌تواند تاثیرات منفی بر خواب، رژیم غذایی، خُلق و خو و رفتار بر جای گذارد و بسیاری از کودکان مضطرب ممکن است به افسردگی مبتلا شوند. 

دیویی :
‏‫‬‭۶۱۸/۹۲۸۹۱۴۲۵
کتابشناسی ملی :
9562676
شابک :
9786228091471
سال نشر :
1402
صفحات کتاب :
110
کنگره :
‏‫‬‭RJ۵۰۵‭‬

کتاب های مشابه کودکان و درمان شناختی رفتاری