کتاب مکتب در فرآیند نواندیشی pdf

بازخوانی انتقادی نواندیشی محسن کدیور در حوزه شیعه شناسی

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 40,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مکتب در فرآیند نواندیشی

کتاب مکتب در فرآیند نواندیشی مطالعه و تحقیقی است درباره نظرات محسن کدیور در حوزه شیعه شناسی. این کتاب، نوگراییِ های محسن کدیور در سه قلمروی امامت، فقاهت و مکاتب را بازخوانیِ انتقادی می کند. کدیور در عرصه فقاهت نیز نظرات و نوآوری هایی دارد؛ برای مثال، حجاب ضروریِ زن را از زیر گردن تا زانو و از کتف تا آرنج می داند و مصافحه با زنان بیگانه را مجاز می‌شمارد. او در تحلیلِ مکاتب و تعامل با اندیشه های مهاجم نسبت به شیعه نیز دیدگاه هایی تأمل برانگیز پیش می‌نهد.


کتاب مکتب در فرآیند نواندیشی در سه بخش و سه پیوست تدوین و نگاشته شده است: «نواندیشی در حوزه امامت»، «نواندیشی در حوزه فقاهت» و «نواندیشی در حوزه مکاتب و فرق». «معمای استحاله» و «نواندیشی سکولار» و «الهیات دگراندیشی» نیز عناوین سه پیوست کتاب هستند.


بخش اول کتاب در 12 فصل تنظیم شده است: جایگاه نصب الهی و نص نبوی در امامت، جایگاه عصمت در امامت، جایگاه علم غیبی و الهی در امامت، جایگاه ولایت باطنی و تکوینی در اندیشه امامت، جایگاه شئون فرابشری در ساحت امامت، شناخت اصحاب از امامت و صفات فرابشری، استحاله تشیع و تحول ماهوی در مفهوم امامت، نظریه علمای ابرار و نسبت آن با امامت، سلب اصالت و حجیت از منابع اعتقادی شیعه، نگاه کلان به شیعه شناسی کدیور و جمع بندی. در این بخش نویسنده اقتباس و الهام کدیور از نظریه و کتاب مکتب در فرآیند تکامل مدرسی طباطبایی را بیان می کند.

بخش دوم کتاب در دو فصل تنظیم شده است: گستره حجاب در شریعت اسلامی و مصافحه با زن نامحرم از نگاه شریعت. بخش سوم هم در سه فصل به تبیین و نقد نظریات کدیور درباره بهائیت، وهابیت و مدرنیسم می پردازد. مؤلف کتاب های دیگری همچون کتاب های «ارتقای مرجعیت شیعه» (نقد کتاب ابتذال مرجعیت شیعه محسن کدیور) و «اسلام رحمانی» را نیز تألیف کرده است.


گزیده کتاب مکتب در فرآیند نواندیشی


هرچند در طرح و بررسی، مبدأ انکار عصمت در جهان اسلام را مقدم داشتیم؛ ولی بی گمان گرته برداری از متون مغرب زمین و تقلید از منتقدان مسیحیت، مهم ترین منبع الهام بخشی است که دگراندیشان دینی را در پروسه ی عصمت زدایی دست می گیرد و سمت و سو می دهد. به دلیل اهمیت و اصالتی که روشنفکری دینی در جهان اسلام و ایران برای رفرمیسم دینی اروپا و پروتستانیسم مسیحیت باور دارد، الهام و اقتباس از اندیشه ی غرب در همه ی عرصه ها و از جمله در انکار عصمت انبیا، جایگاهی راهبردی و تأثیری حیاتی دارد. 


در پی رنسانس و شکسته شدن حصارها و کنترل های سنگین کلیسایی که به زایش جریان های انتقادی دینی و اجتماعی و سیاسی انجامید، متفکران با انبوهی از تناقض و تعارض آموزه های دینی در کتاب مقدس مواجه شدند که سر ستیز با علوم تجربی و فلسفی داشتند.

صفحات کتاب :
296
کنگره :
‏‫DSR1670‭‬ ‭/ک37‏‫‬‮‭ع8 1394
دیویی :
‏‫‮‬‭‭955/083092
کتابشناسی ملی :
3980224
شابک :
978-964-531-916-6
سال نشر :
1394

کتاب های مشابه مکتب در فرآیند نواندیشی