نظر شما چیست؟
یکی از دغدغه های امروزه والدین و مدارس جلوگیری از انحراف نوجوانان به مسیر های ضد دینی و غیر اخلاقی است. از دستورات مهمی که همه ادیان به آن اهتمام ورزیده و سفارش کرده اند رعایت پوشش و حجاب است تا در پناه آن، یکی از بستر های ارزشمند گرایش به امور دینی فراهم آید. در پژوهش حاضر برآنیم تا متون ادبی نوجوانان با موضوع حجاب را بررسی کنیم.

در این پژوهش از کتاب های منتخب گروه سنی نوجوانان با روش تحلیل توصیفی و به کمک ابزار های کتاب خانه ای بحث خواهد شد. یعنی مطالب هر کتاب پس از مطالعه به طور جداگانه مورد تحلیل قرار خواهند گرفت.

تحلیل محتوا به منظور توصیف عینی و کیفی محتوای مفاهیم به صورت نظام دار انجام می شود. در واقع قلمرو این تحقیق را کتاب های نوجوانان، درباره موضوع حجاب تشکیل می دهد.

فصل اول طرح تحقیق است که شامل: پیشینه، اهداف، ضرورت، پرسش های تحقیق و معرفی برخی کتاب های مورد استفاده است.
در فصل دوم مبانی نظری از قبیل حجاب، نوجوانی، ادبیات دینی، دین، عناصرداستانی و هدف، تعاریف و مفاهیم آن ها با استفاده از قرآن و تفاسیر قرآنی و آثار بزرگان دین و روانشناسان تعلیم و تربیت مورد بحث قرار گرفته است.
در فصل سوم به پیشینه حجاب
در فصل چهارم به تحلیل و بررسی ساختار و محتوای شش اثر از آثار داستانی نوجوانان درباره حجاب پرداخته و نقاط قوت و ضعف آن ها روشن شده است.
فصل پنجم دربرگیرنده نتایج فصول اول تا چهارم است.

هدف از این تحقیق بررسی محتوای کتاب های نوجوانان درباره ی حجاب و شناسایی نکات ضعف و قوت آن ها در مقایسه با آموزه های دینی و شناخت تضادها و عدم همسویی آن ها با دستورات آیینی است و نیز آگاه سازی مخاطبان برای تجهیز خود و پیشگیری از لطمات احتمالی که ممکن است با نام دین، بدعت گونه به اعتقادات آن ها رسوخ پیدا کند. متنبه ساختن دست اندرکاران تألیف و نشر کتب مذهبی برای جلوگیری از به بازار آمدن مضامین دینی در قالب های سست و غیر هنری که مسلماً به شناخت صحیح مفاهیم لطمه می زند نیزبه عنوان هدف مورد توجه بوده اند.

بر اساس این پژوهش سهل انگاری عمدی یا سهوی، جابجایی و وارونگی ارزش ها، تاثیرپذیری از تهاجم فرهنگی غرب، کم توجهی بزرگسالان به حس زیبادوستی و تنوع طلبی نوجوانان و تفاوت نگرش ها نسبت به مقوله بی حجابی از دلایل گرایش به بی حجابی و بد حجابی به شمار می روند.
شابک :
978-600-8509-93-6
سال نشر :
1395
صفحات کتاب :
270
کنگره :
BP230/17‏‫‭‏‫‬‭/م837ح3 1395
دیویی :
[ج] 297/636
کتابشناسی ملی :
4577619

کتاب های مشابه حجاب در متون ادبی نوجوانان