امتیاز
5 / 0.0
نظر شما چیست؟
کتاب کل نگری در ادبیات اثر برنار ژیکل، به خواننده یاد می دهد که خالق متون و آثار ادبی همچون اهالی حوزه های علمی و مهندسی، نظام پیرامون خود را (اعم از طبیعت و جامعه و تاریخ و فناوری و فرهنگ) را با نگرش سیستمی بررسی و به تصویر بکشد.

کتاب کل نگری در ادبیات ترجمۀ گزیده ای از کتاب (l'explication de textes et la dissertation) نوشته برنار ژیکل (Bernard Gicquel) است که توسط نشر دانشگاهی فرانسه منتشر گردید و تاکنون به چاپ های مجدد رسیده است.

ادبیات، عالم پرده نشینی معناست. رمز و استعاره، حجاب احساسات زیبا و دلنشین است؛ نکته سنجی و ظرافت نقابِ ناگفته های زهرآگین. باید از ورای رمز و کنایات و صور و صناعات دست آشنایی به سوی معنا دراز کرد. درک متن، همان کشف و شناخت معماری به کار رفته در آن است.

از طرف دیگر، ترسیم فکر بر صفحه کاغذ نیز، خواه حول موضوع یا پرسشی از پیش تعیین شده و خواه برای بیان دریافت ها و برداشت های خویش، توانایی مشابهی را می طلبد. صرف نظر از توجهی که در نظام آموزشی به این مهارت ها می شود، اقشار مختلفی از نیروهای پژوهشگر نیازمند شناخت اصول و فنون مقاله نویسی در انواع علمی و ادبی آن هستند.

مرور کتاب کل نگری در ادبیات، اجمالاً موجب آشنایی با حدود 60 راهنمایی هایی کلی (با تفصیلات و مثال های لازم) می شود که برنار ژیکل عمل به آن را لازمۀ شرح و ارزیابی آثار ادبی می داند.
دیویی :
‏‫‬‮‭۸۰۸/۰۶۶
کتابشناسی ملی :
۴۷۳۹۵۹۲
شابک :
978-600-97723-1-5‬
سال نشر :
1396
صفحات کتاب :
120
کنگره :
PN۴۵۰۰‏‏‫‬‮‭/ژ۹ک۸ ۱۳۹۶

کتاب های مشابه کل نگری در ادبیات