کتاب زنان و کیفیت زندگی

با نگاهی به کیفیت زندگی زنان شهری

امتیاز
5 / 0.0
نظر شما چیست؟
شکل گیری و رشد و گسترش مفهوم کیفیت زندگی در طی نیم قرن اخیر، آن را به مفهومی کلیدی و مهم در عرصهٔ مباحث جهانی در حیطه های مطالعات مختلف اجتماعی، اقتصادی، روان شناسی و جمعیت شناسی تبدیل کرده است.

این پدیده متأثر از عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، محیطی، به ویژه ساختارها و روابط جنسیتی است. در سال های اخیر دربارهٔ تفاوت های جنسیتی و کیفیت زندگی، مطالعات اندکی انجام شده است و به تحلیل های جنسیتی دراین باره توجه کافی نشده است.

دکتر فریبا سیدان در کتاب «زنان و کیفیت زندگی» از تفاوت چشم گیر در بسیاری از شاخص های کیفیت زندگی میان زنان و مردان شهری در ایران سخن گفته است و کتاب او اولین اثر درباره کیفیت زندگی زنان در ایران است.

این کتاب در پنج بخش نگارش یافته است که:

در بخش اول، به مباحثی دربارهٔ جنسیت و کیفیت زندگی می پردازد، شامل بررسی نیازهای اساسی و انسانی زنان، کیفیت زندگی، ویژگی های نقش های جنسیتی، قابلیت انسانی زنان و کیفیت زندگی، کیفیت زندگی به مثابهٔ توسعهٔ انسانی، عدالت جنسیتی، توسعهٔ پایدار، کیفیت زندگی زنان، سرمایهٔ اجتماعی و کیفیت زندگی زنان.

در بخش دوم، به بررسی کیفیت زندگی زنان در شهر می پردازد و مشتمل بر مباحثی دربارهٔ فضاهای شهری و نیازهای زنان در فضای شهری است، شامل امنیت، دسترسی به امکانات، خدمات و حمل ونقل شهری، اشتغال و مهاجرت زنان به فضاهای شهری، کیفیت زندگی زنان در شهر.

در بخش سوم، به بررسی تجربه و ادراک زنان از کیفیت زندگی در فضای شهری می پردازد. مشتمل بر مباحثی چون نیاز استراتژیک زنان به امنیت در فضاهای شهری، تجارب زنان از امنیت در شهر تهران، ترس زنان از فضاهای شهری، امنیت زنان، درک و تجربه زنان از کیفیت معابر شهری و تردد زنان در شهر.

در بخش چهارم، به بررسی اشتغال و کیفیت زندگی زنان می پردازد و مشتمل بر اقتصاد و دوگانگی های جنسیت، جهانی شدن شهرنشینی و تقسیم کار، اشتغال زنان، به حاشیه رانده شدن زنان در اشتغال شهری، حاشیه نشینی زنان است.

و در نهایت، در بخش پنجم، مهاجرت و کیفیت زندگی زنان را بررسی می کند که این بخش شامل توازن جنسی مهاجرت، روند جهانی شدن مهاجرت، آسیب های اجتماعی و مهاجرت زنان به شهرها، تمایل بیشتر زنان برای مهاجرت و... است.

مطالعه این اثر را به پژوهشگران حوزه علوم اجتماعی، فرهنگی و مطالعات زنان توصیه می کنیم.
کتابشناسی ملی :
5004240
شابک :
‭978-600-8942-34-4
سال نشر :
1397
صفحات کتاب :
246
کنگره :
‏‫‬‮‭HQ۱۳۹۰‏‫‬‮‭/س۹ز۹ ۱۳۹۷
دیویی :
‏‫‬‮‭‬‭۳۰۵/۴۲

کتاب های مشابه زنان و کیفیت زندگی