دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

خلاصه کتاب نیروی حال

آبان 1401 . علی

خلاصه کتاب نیروی حال نوشته اکهارت تله (تول)، قرار است راهنمایی برای زندگی روزمره باشد و بر اهمیت زندگی در حال و فراتر از آینده نامعلوم یا گذشته از دست رفته اصرار می‌کند.

این کتاب توسط اپرا وینفری بازیگر و تهیه کننده مشهور آمریکایی توصیه شده است، پس قطعا با یک بسیار پرمحتوا و عمیق و عالی روبرو خواهیم بود. کتاب نیروی حال تاکنون به ۳۳ زبان روز دنیا ترجمه شده است.

آموزه‌های این کتاب به حالت پرسش و پاسخ به سادگی به خواننده منتقل می‌شود. در این مقاله خلاصه‌ای از این کتاب را برایتان آورده‌ایم تا قبل از تهیه این کتاب، پیش زمینه‌ای از آن داشته باشید. همراه ما باشید.

خلاصه کتاب نیروی حال

کتاب نیروی حال، این مسئله را مطرح می‌‌کند که اگر از روزمرگی‌‌‌های زندگی‌ خود خسته‌ شده‌اید یا اینکه از چیزهایی که در زندگی دارید لذت نمی‌‌‌برید تنها چیزی که شما برای بهتر شدن حالتان به آن نیاز دارید، تغییر نگرش به زندگی‌تان است.

اکهارت تله در کتاب نیروی حال، به شما می‌آموزد تا نگرش‌تان را نسبت به زندگی خود تغییر دهید تا زندگی بهتری داشته باشید. در واقع اکهارت تول سعی دارد در کل کتاب این موضوع را بیان کند که در زمان حال زندگی کن.

او می‌گوید: من اطمینان دارم که این کتاب به دست همه افرادی خواهد رسید که خواهان دگرگونی بنیادی در درون هستند.

خلاصه کتاب نیروی حال | اکهارت تله | ترجمه مسیحا برزگر

بخش های اصلی کتاب نیروی حال

برخی ایده ها و تمرین های کلیدی را در خلاصه ی 5 بخش اصلی، آورده ایم. به عنوان خلاصه کتاب نیروی حال، مروری بر برخی نکات برجسته اصلی داریم.

شما ذهن‌تان نیستید

یک ایده ی کلیدی این کتاب این است، در هسته ی اصلی، ما آگاهی نابیم، موجوداتی عاشق، شاد و در صلحیم. با این حال، بیشتر ما در حال کشمکش و درحال درد کشیدن هستیم زیرا ناخودآگاه با ذهن و احساس کاذب خود، شناخته شده ایم. روشنگری به معنای به دست آوردن مجدد آگاهی از وجود واقعی و ارتباط عمیق با وجود‌ است.

ذهن خودمان

ذهن زمانی که درست استفاده بشود، ابزار قدرتمندی است. مشکل این است که اکثر ما، آگاهانه از ذهن‌مان استفاده نمیکنیم. در واقع، با سرصدای بی وقفه ی ذهنی و احساس هویت کاذب، توسط ذهن‌مان کنترل می‌شویم.

بیاید برای تمرینی سریع، مکث کنیم: یک دقیقه وقت بذارید و از خودتان این سوال رو بپرسید:”من کی هستم و به چه چیزی پایبندم؟”. آیا پاسخ های شما، شامل دارایی ها، عنوان شغلی، موقعیت اجتماعی، تحصیلات، توانایی ها، روابط، عقاید، دین و حتی سابقه ی خانوادگیتان است؟ آیا میدانید که بیشتر مواردی که با آنها شناسایی می‌شوید، صرفا جمعی از اطلاعاتی هست که ذهن شما از منابع خارجی به دست آورده؟ انها، شما نیستید، و بعد از مرگ شما، با شما همراه نیستند. تله این موضوع را به عنوان “خود” یا احساس مشتق شده از خود، یاد میکند.

روشنگری: فراتر از فکر رفتن

از آنجا که ایگو (نفس) خود شما نیست، تنها با استفاده از منابع خارجی میتواند وجود داشته باشد. این از گذشته (کسی که بر اساس تجربیات و خاطرات و… فکر میکنید هستید) و آینده (کسی که بر اساس باور ها و برداشت های بیرونی، فکر میکنید میخواید باشید) تغذیه میکند.

تا زمانی که با ذهن خود (و خود نفسانی حاضر) هم‌ذات پنداری کنید، بزرگ ترین مانع شما برای روشنگری خواهد بود. روشنگری به معنای”فراتر از ذهن رفتن” است. درحالت روشنگرانه ی خود، همچنان از ذهنتان استفاده میکنید. تفاوتش این است که زمانی که بخواهید، میتوانید آنرا کنار بگذارید و ذهنتان را ساکت کنید، یعنی از ذهنتان استفاده می‌کنید، اما برده ی ان نیستید.

توهم زمان و نیروی حال

مانند نفس‌تان، “زمان” مفهومی است که توسط ذهن انسان ساخته شده تا به ما در جهانی عملی کمک کند.” زمان ساعت” برای کارهایی مثل تعیین وقت ملاقات و رفتن به جلسه و همچنین یادگیری از گذشته و تعیین هدف برای آینده مفیده. با این حال، “زمان” واقعا یک توهم است. زمان در این لحظه به سادگی “اکنون” است.

هرآنچه که تاکنون اتفاق افتاده یا خلق شده، در اکنون اتفاق افتاده است. این تنها لحظه ای است که واقعا در اختیار داریم. در واقع، بیشتر ما در دام توهم زمان هستیم. ما بیشتر انرژی خودمان رو صرف یادآوری گذشته یا امید به آینده ی بهتر میکنیم. در این روند، ما در “اکنون”، تنها لحظه ی واقعی ای که داریم، غایبیم. از این بدتر، وقتی ناخودآگاه در برابر آنچه که هست مقاومت یا قضاوت میکنیم، در زمان حال، درد ایجاد میکنیم.

فصل های کتاب نیروی حال

این کتاب در ده بخش نوشته‌ شده‌ است. عناوین بخش‌های این کتاب به شرح زیر است:

  • تو ذهن خود نیستی؛
  • آگاهی؛ راه رهایی از درد و رنج؛
  • سفر به ژرفای لحظه‌ی حال؛
  • نقشه‌های ذهن برای فرار از لحظه‌ی حال؛
  • ساحت حضور؛
  • کالبد درونی؛
  • درهایی گشوده به ذات غیرمتجلی؛
  • رابطه‌های روشن؛
  • دل‌آسودگی: فراسوی غم و شادی؛
  • معنای تسلیم.
  • نظر نویسنده نیروی حال درباره زنجیره افکار منفی

کتاب تمرین نیروی حال

کتاب تمرین نیروی حال

کتاب تمرین نیروی حال حاوی تمریناتی برای تقویت نیروی حال و زندگی در لحظه است

خرید کتاب تمرین نیروی حال

اکهارت تله معتقد است این ذهن ماست که ما را در زنجیره‌ افکار منفی نسبت به گذشته یا آینده گرفتار کرده‌ است. قضاوت نسبت به اتفاقاتی که برای‌مان پیش آمده است، خیال‌ پردازی و دلهره از آینده‌‌ای که در راه است، استرس و هیجانات روحی، همه‌ کاری است که ذهن ما انجام می‌‌دهد و این زمان حال ماست که به آن اهمیتی نمی‌‌دهد.

هوایی را که به درون بدن تو وارد و خارج می‌شود حس کن. لحظه‌ حال تنها واقعیتی است که باید با آن مواجه شوی، تو همواره با لحظه‌ حال طرف هستی، نه آینده، تو هرگز با آینده طرف نمی‌شوی. جالب است، نه؟ تا به‌‌حال به این موضوع فکر کرده‌‌اید که هیچگاه آینده‌‌ای در کار نخواهد بود؟ تمام آن چیزی که ما به آن آینده می‌گوییم، مجموع لحظه‌‌هایی است که درحال ما جریان دارد.

کتاب نیروی حال، به بیش از ۳۳ زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده و میلیون‌ها نسخه از آن در سراسر جهان به‌فروش رفته‌ است.

بسیاری از منتقدان، اکهارت تله را تأثیرگذارترین معلم معنوی دنیا می‌دانند.

شما می‌توانید همین الان کتاب نیروی حال را با ترجمه مسیحا برزگر(بهترین ترجمه کتاب) از فروشگاه فراکتاب تهیه کنید.

برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 3 میانگین: 1.7]
علی
علی
من علی علیزاده هستم. رشته تحصیلی من نرم افزار بوده و الان به برنامه نویسی تحت وب مشغول هستم. یکی از ... بیوگرافی کامل
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *