دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

معرفی برترین نویسندگان دفاع مقدس به همراه آثار آنان

مهر 1401 . فراکتاب

برترین نویسندگان دفاع مقدس از نگاه مردم

8 سال جنگ تحمیلی، یکی از بازه‌های مهم تاریخ در تقویم ایران معاصر و نماد آزادی و آزدگی ملت ایران است. جمع نویسندگان و شاعران این مرز و بوم نیز به فراخور نیاز، در دهه‌های اخیر تلاش کردند، بخش کوچکی از این واقعه عظیم را به رشته تحریر درآورند.
در ادامه قصد داریم اسامی نویسندگانی که دارای برترین آثار در حوزه ادبیات دفاع مقدس هستند را به شما معرفی کنیم. شما همچنین با کلیک برروی نام هریک از نویسندگان دفاع مقدس، می‌توانید اطلاعات بیشتر را درباره کتاب مدنظر مطالعه نمایید.

مرتضی سرهنگی

راه‌اندازی و فعالیت در دفتر ادبیات و هنر مقاومتِ حوزهٔ هنری، کار بر روی خاطرات اسارت و اسرای عراقی و نیز سردبیری هفته‌نامهٔ کمان با انتشار دویست شماره در هشت سال، نام مرتضی سرهنگی را در ردیف برجسته‌ترین چهره‌های عرصهٔ ادبیات پایداری ایران قرار داده است.

سرهنگی به عنوان یکی از برترین نویسندگان دفاع مقدس فعالیت حرفه‌ای خود را با نوشتن گزارش و مصاحبه در روزنامه جمهوری اسلامی شروع کرد. در تیرماه 67 با همراهی هدایت‌الله بهبودی دفتر ادبیات و هنر مقاومت را در حوزۀ هنری سازمان تبلیغات اسلامی بنیان‌گذاری کردند. این دفتر در زمینهٔ گردآوری و تدوین خاطرات و آثار ادبی دوران دفاع مقدس فعالیت می‌کند. در سال ۱۳۷۵ نیز عضو شورای سردبیری روزنامهٔ ایران بود. وی اکنون مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت و مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری است.
سرهنگی نقشی مهمی در مورد حضور زنان در ادبیات دفاع مقدس دارد و بر این باور است که با ورود زنان به عرصهٔ خاطره‌نگاری، صدای جنگ بلندتر شنیده خواهد شد. او می‌گوید خاطراتی که زنان و همین‌طور کودکان و نوجوانان از جنگ دارند، قیمت تمام‌شدهٔ جنگ را برای ملت ما آشکار می‌کند. او به ادبیات اسارت که انسانی‌ترین گونهٔ ادبیات جنگ است نیز توجه ویژه‌ای دارد. برخی مرتضی سرهنگی را استاد نگارش خاطرات جنگ می‌نامند. سرهنگی برای رشد ادبیات جنگ می‌کوشد، نگاهش به این ادبیات است و همچون باغبانی دلسوز، از این باغ مراقبت می‌کند.
سرهنگی در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان چهرهٔ برتر هنر انقلاب اسلامی معرفی شد. و کتاب اسرار جنگ تحمیلی به‌روایت اسرای عراقی او نیر به عنوان کتاب سال دفاع مقدس انتخاب شد.

مرتضی سرهنگی

لیست بخشی از کتاب های مرتضی سرهنگی

اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی، ۸ جلد
اسم من پلاک است
اسم من چفیه است
اسم من خاکریز است
پابه‌پای باران: دو گزارش از خرمشهر، با هدایت‌الله بهبودی
حرف ما: گزیده سرمقاله‌های کمان
خانه کوچک، زندگی بزرگ: گفت‌و‌گو با پروین داعی‌پور، همسر سردار شهید حسن باقری
خرمشهر کو جهان‌آرا: گفت‌و‌گو با صغرا اکبرنژاد، همسر سردار شهید سیدمحمد جهان‌آرا، با هدایت‌الله بهبودی
خرمشهر، خانه رو به آفتاب: گفت‌و‌گو با صدیقه زمانی، همسر سردار شهید عبدالرضا موسوی، با هدایت‌الله بهبودی و احد گودرزیانی
ده روز محاصره در قله ویزان: خاطرات یک افسر عراقی
روزهای خرمشهر
سفر به قله‌ها: پنج گزارش جنگی، با هدایت‌الله بهبودی و سیدیاسر هشترودی
محرم در اسارت: گزیده خاطرات آزادگان
مرتضی آیینه زندگی‌ام بود: گفت‌وگو با مریم امینی، همسر شهید سیدمرتضی آوینی، با هدایت‌الله بهبودی
نماز، ولایت، والدین، ۲ جلد
تا پیروزی، مشترک با حمید گروگان، مهدی‌رضا بدلی، سلمان هراتی و مهدی شجاعی
باغ انگور، باغ سیب، باغ آیینه: گفت‌وگو با صفیه مدرس همسر سردار شهیدمهدی باکری، با احد گودرزیانی
یادهای زلال: خاطرات جنگ، با هدایت‌الله بهبودی
سفر به مدار مهتاب، با هدایت‌الله بهبودی
قطعه‌های پابرهنه (نثر ادبی)، با هدایت‌الله بهبودی
منظومه هشت‌ساله (نثر ادبی)، با هدایت‌الله بهبودی
همسفر شقایق: خاطرات همسران فرماندهان شهید استان کرمان
همه‌چیز درباره جنگ، جلد ۱: دانستنی‌های جنگ
پاره‌هایی از آنچه اتفاق افتاد؛ نظامیان عراقی، ۳ جلد
هیچ‌کس سرباز به دنیا نمی‌آید! رسول ملاقلی‌پور؛ طرح و تحقیق از مرتضی سرهنگی
روشنای خاطره‌ها
نظام‌نامهٔ حرب: یکصدوده فرمان آیت‌الله بلادی بوشهری برای مبارزان تنگستانی در جنگ جهانی اول

  مشاهده تمام کتابهای مرتضی سرهنگی  

هدایت الله بهبودی

هدایت‌الله بهبودی (متولد 1339ش) نویسنده و خبرنگار، مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری، عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی. هدایت‌الله بهبودی کلهری در تاریخ 29 اردیبهشت 1339ش در تبریز به دنیا آمد و در سال 1343 همراه خانواده از تبریز راهی تهران شد.

بهبودی به عنوان یکی دیگر از برترین نویسندگان دفاع مقدس در سال 1371 در مقطع کارشناسی در رشته تاریخ از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. با آغاز جنگ تحمیلی، بهبودی در مقام خبرنگار به فعالیت پرداخت. پیش از آن در واحد امور خارجه‌ دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی اشتغال داشت. او در سال 1362ش خبرنگار روزنامه تهران تایمز شد و سه سال بعد (1365) به دفتر روزنامه‌ جمهوری اسلامی‌ رفت و مسئول صفحه‌ «جبهه و جنگ» شد. او سرانجام در پاییز سال 1367، همراه مرتضی سرهنگی، به حوزه‌ هنری رفت و این دو دفتر «ادبیات و هنر مقاومت» را تأسیس کردند. بهبودی مدتی نیز سردبیر سرویس فرهنگی روزنامه ایران (سال اول تأسیس) بود. پس از پنج سال بهبودی از دفتر «ادبیات و هنر مقاومت» جدا شد و در سال 1372ش دفتر «ادبیات انقلاب اسلامی» ‌را در حوزه‌ هنری تأسیس کرد. بهبودی در زمستان 1382 سردبیر فصلنامه‌ مطالعات تاریخی شد. هدایت‌الله بهبودی در جشنواره‌هاي‌ هشتم و نهم مطبوعات، جایزه شهید آوینی و جشنواره ربع قرن کتاب دفاع مقدس به خاطر تلاش صادقانه در حوزه‌هاي مطبوعات، پژوهش و نشر کتاب دفاع مقدس برگزيده و تجلیل شده است.

هدایت الله بهبودی

لیست بخشی از کتاب های هدایت الله بهبودی

سفر به قله‌ها (پنج گزارش جنگی)؛
یادهای زلال؛
پا به پای باران (دو گزارش از خرمشهر)؛
سفر به قبله (یادداشت‌های حج 1370)؛
مدال و مرخصی (یازده یادداشت از یک اسیر عراقی)؛
سیمای حج در سال 70؛
یاران آسمانی (خاطرات فرماندهی لشکر 31 عاشورا)؛
ادبیات در جنگ‌های ایران و روس؛
سفر به روسیه؛
ادبیات نوین ایران پس از نهضت مشروطه؛
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک؛
شهید صدوقی؛
خرمشهر، کو جهان‌آرا (گفت‌وگو با صغرا اکبرنژاد، همسر شهید سید محمد جهان‌آرا)؛
مرتضی آیینه زندگی‌ام بود (گفت‌وگو با مریم امینی، همسر شهید سید مرتضی آوینی)؛
سفر بر مدار مهتاب (گفت‌وگو با کبرا سیل‌سه‌پور، همسر شهید سید علی اندرزگو)؛
تبریز در انقلاب؛
روزشمار تاریخ معاصر ایران؛
خرمشهر، خانه‌ای رو به آفتاب (گفت‌وگو با صدیقه زمانی، همسر سردار شهید عبدالرضا موسوی)؛
سفر به حلبچه.
الف لام خمینی
شرح اسم: زندگی نامه آیت‌الله سید علی حسینی خامنه‌ای

  مشاهده تمام کتابهای هدایت الله بهبودی  

تقدیر رهبر انقلاب از برترین نویسندگان دفاع مقدس

شما [بودید که] همّت کردید؛ خدا را شکر. من خواستم بگویم شما و آقای بهبودی، شما دو نفر، کار بزرگی تا حالا انجام داده‌اید و با خودم فکر میکردم که ان‌شاءاللّه شماها باید همّت کنید که تا بیست سال دیگر -یعنی یک مهلت بیست‌‌ساله برای خودتان قرار بدهید، یک افقی را در نظر بگیرید- ان‌شاءاللّه همین‌طور بتازید و بروید جلو؛ و میتوانید ان‌شاءاللّه. خدا ان‌شاءاللّه حفظتان کند.شما [بودید که] همّت کردید؛ خدا را شکر.

من خواستم بگویم شما و آقای بهبودی، شما دو نفر، کار بزرگی تا حالا انجام داده‌اید و با خودم فکر میکردم که ان‌شاءاللّه شماها باید همّت کنید که تا بیست سال دیگر -یعنی یک مهلت بیست‌‌ساله برای خودتان قرار بدهید، یک افقی را در نظر بگیرید- ان‌شاءاللّه همین‌طور بتازید و بروید جلو؛ و میتوانید ان‌شاءاللّه. خدا ان‌شاءاللّه حفظتان کند.

1397/7/8

اگر بنده شاعر بودم، یقیناً در مدح شماها، در مدح آقای سرهنگی، در مدح آقای بهبودی، در مدح آقای قدمی، در مدح همین خاطره‌سازان و خاطره‌انگیزان قصیده می‌ساختم؛ حقیقتاً جا دارد؛ چون کارِ بسیار بزرگ و با اهمیتی است.

1384/6/31

حمید حسام

حمید حسام

یکی از نویسندگان خوش‌قلم و خلاق حوزه ادبیات 8 سال جنگ تحمیلی، حمید حسام است. آثار حمید حسام میان تمامی سنین مختلف از جمله نوجوانان و جوانان، طرفداران خود را دارد. البته آثار حمید حسام به عنوان یکی از برترین نویسندگان دفاع مقدس عموما دارای سبک داستانی و روایی می‌باشند.

لیست بخشی از کتاب‌های حمید حسام

  • راز نگین سرخ (زندگینامه شهید شهبازی)
  • دلیل
  • خداحافظ سالار
  • آب هرگز نمی میرد
  • مهاجر سرزمین آفتاب
  • وقتی مهتاب گم شد
  • سفر به روایت سرفه ها
  • غواص ها بوی نعنا می دهند

برای مشاهده، دانلود و خرید تمام کتاب های حمید حسام می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید:

  مشاهده تمام کتاب های حمید حسام  

بهناز ضرابی زاده

بهناز ضرابی‎ زاده نیز یکی دیگر از برترین نویسندگان دفاع مقدس در سال 1347 در همدان متولد شد. ضرابی‎زاده کارشناس مسئول آفرینش‎های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. او تاکنون سردبیری نشریه استانی جاودانه‎ها، دبیر انجمن داستان دفاع مقدس از سال 1386، عضو شورای نویسندگان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‎های دفاع مقدس، عضو شورای انتخاب کتاب بنیاد شهید استان همدان، دبیر انجمن داستان سازمان بسیج هنرمندان را بر عهده داشته است. تألیف و چاپ بیش از دویست و پنجاه اثر داستانی و ادبی در نشریات و مجلات برگزیده کشوری از دیگر فعالیت‎های ضرابی‎زاده است.
ضرابی‎زاده برگزیده بیش از 30 جشنواره داستان‎نویسی سراسری؛ از جمله کسب مقام اول در نخستین جایزه داستان ویژه مخاطبان کودک و نوجوان با موضوع امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، تقدیر شده در چهارمین و ششمین جایزه ادبی اصفهان، کسب مقام‎های برگزیده در هشتمین، نهمین و دهمین جشنواره مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس را در کارنامه خود دارد.
بهناز ضرابی‎زاده مقام‎های اول، دوم، سوم در یادواره شهدای دانشجویی کشور، کسب مقام برتر در کنگره سراسری حضرت زینب (س)، کسب مقام برگزیده در سیزدهمین جشنواره کتاب سال (سلام) به جهت تألیف کتاب آدم برفی، معرفی به عنوان نخبه بسیجی در سال 1388 توسط آموزش و پرورش و سازمان بسیج هنرمندان، داور مسابقات مختلف ادبی استانی بیش از ده مورد همکاری مجلات کیهان بچه‎ها و رشد دانش‎آموز را نیز در کارنامه درخشان خود دارد.
به تازگی نیز کتاب «دختر شینا» خاطرات قدم‎خیر محمدی‎کنعان همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی به عنوان کتاب سال شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس به قلم بهناز ضرابی‎زاده برگزیده شد.

لیست بخشی از کتاب های بهناز ضرابی زاده

  • دختر شینا
  • گلستان یازدهم
  • ساجی
  • محله حاجی
  • مرغ شل

  مشاهده تمام کتابهای بهناز ضرابی زاده  

فاطمه وفایی زاده

فاطمه وفایی زاده بعنوان یک نویسنده خوش‌ذوق که قلمی شیوا در حوزه ادبیات پایداری و مقاومت دارد، شناخته شده است. این نویسنده دارای مجموعه کتاب زبرالحدید(پاره‌های فولاد) است. این مجموعه 14 جلدی، به نحوه شکل‌گیری مبارزات شهدای بزرگ جهان اسلام در دوره معاصر می‌پردازد.

لیست بخشی از کتاب‌های فاطمه وفایی زاده

  • خوشا سرو
  • حدیث بابا
  • حجت چریک
  • دیدار جان
  • یوم لیس کمثله یوم
  • روزی که شبیه هیچ روزی نیست

برای مشاهده، دانلود و خرید تمام کتاب های فاطمه وفایی زاده می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید:

  مشاهده تمام کتاب های فاطمه وفایی زاده  

 

مریم عرفانیان

مریم عرفانیان

عموما کتاب‌های مریم عرفانیان، دارای قلمی روان و بصورت روایی‌اند. این نویسنده بیشتر آثار خود را به گونه‌ای نگاشته است که بتواند مخاطبان نوجوان و جوان را جذب نماید. یکی از مزیت‌های برجسته کتاب های مریم عرفانیان، ذکر منابع برای اتفاقات و حوادث نقل شده است.

لیست بخشی از کتاب‌های مریم عرفانیان

  • راهی برای رفتن
  • همیشه منتظر
  • شهید نورعلی شوشتری
  • سروها ایستاده می مانند
  • طائر قدسی
  • روزهای لاجوردی
  • پاییز آن سال ها
  • به وقت اردیبهشت

برای مشاهده، دانلود و خرید تمام کتاب های مریم عرفانیان می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید:

  مشاهده تمام کتاب های مریم عرفانیان  

 

جواد کلاته عربی

جواد کلاته عربی

در بین آثار ادبی مربوط به دفاع مقدس، کتاب‌های جواد کلاته عربی، دارای اعتبار روایی بسیار بالایی هستند. غالبا جواد کلاته عربی از سبک پرسشنامه و پژوهش برای نگاشتن کتاب‌های خود استفاده می‌کند. این نویسنده در کنار خلق آثار مختلف در حوزه دفاع مقدس، ویراستاری برخی از آثار همچون کتاب اسماعیل لشکر را نیز به عهده داشته است.

لیست بخشی از کتاب‌های جواد کلاته عربی

  • فرمانده لاله ها
  • فی صخب الصمت
  • ماجرای عجیب یک جشن
  • همت پنج به گوشم
  • حدیث بابا

برای مشاهده، دانلود و خرید تمام کتاب های جواد کلاته عربی می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید:

  مشاهده تمام کتاب های جواد کلاته عربی  

 

محسن مطلق

محسن مطلق

آثار محسن مطلق برخلاف غالب نویسندگان دفاع مقدس، بجای روایت اتفاقات 8سال جنگ تحمیلی، به نکات ظریف عرفانی این حادثه عظیم می‌پردازد. محسن مطلق در نوشته‌های خود، از نقل‌های متعددی استفاده نموده و سعی می‌کند علاوه بر حفظ درون مایه داستانی، حوادث و وقایع را به خوبی برای خواننده ترسیم کند.

لیست بخشی از کتاب‌های محسن مطلق

  • مگیل
  • حاجی بخشی
  • مهاجر مهربان
  • زنده باد کمیل
  • یک روز یک مرد

برای مشاهده، دانلود و خرید تمام کتاب های محسن مطلق می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید:

  مشاهده تمام کتاب های محسن مطلق  

 

 

منصور انوری

منصور انوری

یکی دیگر از نویسندگان فعال در حوزه دفاع مقدس که دارای یک مجموعه 14 جلدی است، منصور انوری می‌باشد. این نویسنده در کنار مجموعه 14 جلدی جاده جنگ که بیشتر درون مایه روایی دارد، خالق آثار دیگری نیز می‌باشد. البته مجموعه جاده جنگ منصور انوری، دارای یک خط مشی فکری و داستانی است، اما در هر جلد، روایت رزمندگان مختلفی را بازگو می‌کند.

لیست بخشی از کتاب‌هاای منصور انوری

  • عشقاباد تا عشق آباد
  • برفراز آشیانه عنقا (جلد اول)
  • بر فراز آشیانه عنقا (جلد دوم)

برای مشاهده، دانلود و خرید تمام کتاب های منصور انوری می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید:

  مشاهده تمام کتاب های منصور انوری  

 

علی شیرازی

علی شیرازی

علی شیرازی از نویسندگان جوان و خوش‌قلمی است که آثار متنوعی در حوزه انقلاب ایران داشته و در کنار کتاب‌های دفاع مقدس، آثار بسیار ارزشمندی درباره زندگینامه و آرمان‌های مقدس شهید قاسم سلیمانی دارد.

لیست بخشی از کتاب‌های علی شیرازی

  • حاج قاسمی که من می شناسم
  • نامه های دلتنگی
  • نسیم سبز خاطره ها
  • داستان غم انگیز حضرت رقیه(ع)
  • سیمای سلیمانی (حاج قاسم از منظر دیگران)
  • شاخص های مکتب شهید سلیمانی

برای مشاهده، دانلود و خرید تمام کتاب های علی شیرازی می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید:

  مشاهده تمام کتاب های علی شیرازی  

 

آثار متنوع ادبی دفاع مقدس

همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، حوزه دفاع مقدس، جزو موارد بسیار غنی حوزه ادبی زبان فارسی است. این اتفاق البته جنبه‌های دیگری نیز داشته است. در ادامه برخی از آثار نویسندگان را معرفی می‌کنیم که علاوه بر ترسیم جایگاه آزادی و آزادگی، به بررسی جنبه‌ها و تاثیرات دفاع مقدس پرداخته اند.

 

خدیجه بازون | کتاب علویه نرگس

برخلاف غالب کتاب‌های حوزه دفاع مقدس که بصورت روایی نگاشته شده‌اند، این کتاب، داستان پرداخته شده ذهن نویسنده درباره حوادث روزهای آغازین جنگ‌های 8 سال تحمیلی است. در این کتاب، نویسنده در تلاش است تا جایگاه زنان و دختران جوان در جنگ تحمیلی را که تاکنون مغفول مانده، مورد توجه و بررسی قرار دهد.

برای مشاهده، دانلود و خرید تمام کتاب های خدیجه بازون می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید:

  مشاهده تمام کتاب های خدیجه بازون  

 

علی بیافرین | کتاب حبیب حبیب، قربان

علی بیافرین

علی بیافرین در کتاب حبیب حبیب، قربان به اتفاقات لحظه‌ای دوران جنگ تحمیلی پرداخته است. چراکه جنگ عموما مجموعه‌ای تصمیمات لحظه‌ای افراد است که بطور مداوم، فرماندهان و یا رزمندگان، مجبورند وابسته به شرایط تصمیمات جدیدی را اتخاذ کنند. در این کتاب بیشتر جنبه‌های حوادث لحظه‌ای، شهادت شخصیت‌های برجسته جبهه و… به رشته تحریر درآمده است.

برای مشاهده، دانلود و خرید تمام کتاب های علی بیافرین می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید:

  مشاهده تمام کتاب های علی بیافرین  

حرف آخر

آثار ادبی گوناگونی در حوزه دفاع مقدس و فرهنگ پایداری تاکنون نگاشته شده‌اند که قطعا مطالعه آن‌ها، ما را بیش از پیش با سیره شهدا آشنا می‌کند. اگر شما نیز آثار ادبی خاصی را در این حوزه مطالعه نمودید، خوشحال می‌شویم تجربه خود را با ما در بخش دیدگاه‌ها، به اشتراک بگذارید. از اینکه با مطلب معرفی برترین نویسندگان دفاع مقدس با فراکتاب همراه بودید از شما متشکریم.

کتاب سلام بر ابراهیم را رایگان بخوانید.

10 تخفیف

سلام بر ابراهیم (جلد اول)

این اثر حاصل بیش از پنجاه مصاحبه از خانواده، یاران و دوستان آن شهید است که همگی در گردآوری این مجموعه ارزشمند کمک رسان بودند. نویسنده کتاب سلام بر ابر...
گروه نویسندگان
نویسنده
گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی
ناشر
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید
برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 0 میانگین: 0]
فراکتاب
فراکتاب
محمد شاهیجانی
24 مرداد 1402

ادبیات دفاع مقدس و معرفی 40 کتاب منتخب در این حوزه را در مقاله ی ( ادبیات دفاع مقدس ) به قلم پیرسوک شیرازی بخوانید: http://pirsuk.blogfa.com/post/36

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *