دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

معرفی چند کتاب برای دختران سنین مختلف

تیر 1401 . فراکتاب

از اهمیت کتاب‌خوانی و تأثیرات مثبت آن در تمامی سنین مطلع هستیم اما در این بخش تصمیم گرفتیم که به بررسی بهترین انواع کتاب برای دختران در بازه‌های سنی مختلف بپردازیم؛ اگر شما هم یک دختر نوجوان کتاب‌خوان هستید و می‌خواهید مسیر زندگی را درست پیش بگیرید؛ تا انتها همراه ما باشید.

معرفی چند کتاب برای دختران سنین مختلف

دوران نوجوانی یکی از حساس‌ترین بخش‌های زندگی است و بی‌توجهی به این مورد باعث منحرف شدن افراد از زندگی صحیح و به‌همراه‌داشتن حسرت‌های زیادی می‌شود. یکی از مواردی که در پیداکردن مسیر درست و تصمیم‌گیری صحیح کمک می‌کند مطالعه است.
افرادی که اهل مطالعه هستند در کنار اینکه در مسیر درستی گام بر می‌دارند در موضوعات دیگر زندگی هم موفق خواهند شد. خواندن کتاب‌های بیشتر برابر با کسب اطلاعات بیشتر در موضوعات مختلف است که این مورد باعث ایجاد یک نگرش متفاوت به دنیای اطراف می‌شود.

کتاب خودت باش دختر جان

یکی از بهترین کتاب‌هایی که برای دختران نوجوان به خصوص در سن 16 سال مفید است کتاب خودت باش دختر جان اثر ریچل هالیس است. این کتاب در سال 2018 جز پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز و آمازون بود. خواندن این کتاب باعث می‌شود دختران بتوانند خیلی راحت زندگی را به سمت مثبتی تغییر دهند.
در این کتاب باورهای غلطی که افراد درباره خود دارند را نشان داده و آنها را به چالش می‌کشد در کنار آن به بیان حقیقت‌های بنیادی از زندگی و تأثیر باورهای اشتباه افراد در آن می‌پردازد. در این کتاب گفته شده که هرکسی مسئول خوشبختی و موفقیت خود است و مواردی همچون شانس و انسان‌های درگیر تأثیری در این مورد ندارد مگر این که خود ما باور داشته باشیم این موارد تأثیرگذار هستند. این کتاب یکی از کتاب‌های عالی روشنگری است و برای تمام دختران 16 ساله و حتی می‌توان گفت تمامی انسان‌ها مفید است.

کتاب کاش وقتی 20 ساله بودم می‌دانستم

کتاب کاش وقتی 20 ساله بودم نوشته تینا سیلیگ یکی از کتاب‌های پرفروشی است که خواندن آن در پیشرفت زندگی بسیار تأثیرگذار است. اگرچه به نظر می‌رسد مخاطبان این کتاب اصولاً بزرگسالان باشند اما این کتاب بی‌نظیر می‌تواند برای رده سنی به‌خصوص نوجوانان مفید باشد.
نویسنده این کتاب استاد دانشگاه استنفورد با مدرک دکترا است و این کتاب را در 9 فصل باهدف خارج‌کردن افراد از عرف جامعه و باورهای اشتباهی که ناخواسته در ضمیر ناخودآگاه افراد وجود دارد؛ نوشته است. این کتاب برای پرورش خلاقیت و کارآفرینی است.
تینا سیلیگ در این کتاب می‌گوید ذهن ناهوشیار مانند یک کامپیوتر است که برخی از افراد ندانسته داده‌های نادرستی را به آن وارد می‌کنند. مطالعه این کتاب کمک می‌کند گرایش‌هایی که به زندگی دارید را دقیق برسی کنید و از الگوهای قبلی که در وجودتان است رها شوید.

کتاب دختران جسور

کتاب دختران جسور

کتاب‌های مختلفی در سال‌های اخیر مرتبط با مسائل دختران نوشته شده اما یکی از کتاب‌هایی که می‌توان گفت هر دختری باید آن را مطالعه کند؛ کتاب دختران جسور است. این کتاب نوشته النا فاویلی و فرانچسکو کاوالو است.
در این کتاب داستان‌های واقعی و الهام‌بخش از 100 بانوی اسطوره گفته شده است؛ اسطوره‌هایی که در زندگی تسلیم نشده و توانسته‌اند در طی سالیان متوالی در برابر بی‌عدالتی‌ها بایستند. در این کتاب بانوانی که الگو و سرمشقی شایسته برای دیگران هستند مانند هلن کلر، خواهران برونته، کلئوپاترا، جین استین و فلورانس نایتینگل و … را معرفی می‌کند.
همچنین به این موضوع می‌پردازد که فشارهای بیشتر زندگی باعث ایجاد استقامت در آنها شده است. در واقع این کتاب به دختران یاد می‌دهد تصور خود را از یک شاهزاده بودن برداشته و همانند خانم‌هایی که در طی این سال‌ها با عنوان یک اسطوره و قهرمان در دنیا شناخته می‌شوند؛ زندگی کنند.

کتاب زنان کوچک

کتاب زنان کوچک

با خواندن این کتاب به گذشته سفر می‌کنید و به‌خوبی می‌توانید خود را جای افرادی که در این کتاب زندگی می‌کرده‌اند قرار دهید. در این کتاب زندگی خانواده‌ای را مطرح می‌کند که در جنگ پدر خود را ازدست‌داده و فرزندان در کنار مادرشان که شغلی معمولی دارد به تلاش برای زندگی بهتر می‌پردازند.
در این داستان 4 دختر به نام‌های بتی، ایمی، جو و مگی در یک‌خانه قدیمی در کنار مادرشان در روزهای سخت برای عشق، امید، همبستگی و ایثار تلاش می‌کنند. تلاش‌های این 4 دختر باعث می‌شود خیلی زودتر از حد معمول از هم‌سن‌های خود بزرگ شوند و به بلوغ فکری برسند.
در این کتاب در برخی از بخش‌ها به‌صورت غیرمستقیم و مستقیم به این مورد اشاره می‌کند که جنسیت افراد مانع کارکردن آن‌ها نمی‌شود. در این کتاب لوییزا می الکوت بازتابی از مشکلات زنان در زمان جنگ را نیز روایت می‌کند.

کتاب دختر انار

کتاب دختر انار

ایشا سعید نویسنده کتاب دختر انار یک نویسنده پاکستانی – کانادایی است که با فرهنگ پاکستان به‌خوبی آشنا است و باتوجه‌به دشواری‌ها و محدودیت‌هایی که خانم‌ها دارند این کتاب را نوشته است. این کتاب به بیان داستان فردی به نام امل می‌پردازد؛ دختری 12 ساله که رویای معلم شدن را در سر دارد اما به دلیل مشکلات زندگی باید در کنار تلاش برای این هدف خود از بچه‌های کوچک‌تر نیز مراقبت کند.
در این داستان همه چیز به‌صورت عادی اما با چالش‌های روزمره پیش می‌رود تا زمانی که به‌صورت کاملاً اتفاقی امل به یکی از اعضای خانواده ثروتمند منطقه خود بی‌احترامی می‌کند و آنها برای تنبیه کردن وی او را مجبور به سخت کارکردن می‌کنند. این داستان درباره نابرابری‌ها و تلاش‌های زنان در شرایط غیرمنتظره صحبت می‌کند؛ این ویژگی‌ها باعث شده است این کتاب نه‌تنها برای دختران نوجوان بلکه برای هر فردی مناسب باشد.

کتاب تأثیر مثبت‌اندیشی بر موفقیت نوجوانان

کتاب تأثیر مثبت‌اندیشی بر موفقیت نوجوانان

دوران نوجوانی یک دوران سخت و مهم برای افراد است که به دلیل شرایط زندگی، افراد تحت‌تأثیر فشار و چالش‌های مختلفی قرار می‌گیرند. در این دوران داشتن نگرشی مثبت و هدفمند به افراد انگیزه و نیرویی می‌دهد که باعث می‌شود این فشارها و شرایط نه تنها باعث ضربه‌زدن نشود بلکه افراد از این موارد به بهترین شکل استفاده کرده و بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند. این کتاب نوشته ماندانا سلحشور افراد را با مثبت‌اندیشی آشنا کرده و کمک می‌کند افراد احساسات مخرب و منفی را از خود دور کنند.

کتاب سه دختر حوا

کتاب سه دختر حوا

کتاب سه دختر حوا از دیگر کتاب‌های عالی برای دختران نوجوان است که در سال 2016 نوشته شد. در این کتاب به بررسی داستان سه خانم به نام‌های مونا، شیرین و پری می‌پردازد که در شرایط متفاوتی با یکدیگر در امریکا زندگی می‌کنند.
این سه شخصیت متفاوت در دانشگاه آکسفورد با یکدیگر آشنا می‌شوند. این کتاب از زبان پری که شخصیت ترک این داستان است نوشته شده است. زمانی که وی 35 سال دارد و در استانبول در یک مهمانی است به یاد دوران دانشجویی خود افتاده و خاطرات را بازگو می‌کند.
نویسنده این کتاب درباره آن گفته است که هر زمان دنیا به سمت استبداد پیش می‌رود؛ خانم‌ها قشری از جامعه هستند که بیشترین آسیب را می‌بینند. او این کتاب را با هدف رساندن صدای زنان به دنیا نوشته است.

کتاب رویای دویدن

کتاب رویای دویدن

کتاب رویای دویدن داستان دختری است که یکباره تمامی رؤیاهایش را از دست داد. جیسکا دختر 16 ساله این داستان است که یکی از شرکت‌کننده‌های مسابقه دو 400 متر است و در این مسابقه موفق به کسب مدال طلا می‌شود اما درست پس از این مسابقه در یک تصادف شدید یکی از پاهایش را از دست می‌دهد و زندگی سختی را شروع می‌کند.
جیسکا پس از بروز این مشکل در ساده‌ترین کارهای روزمره خود نیز دچار مشکل می‌شود اما برای رسیدن به اهداف خود دست از تلاش برنمی‌دارد و برای زندگی خود تمامی تلاشش را می‌کند. در این کتاب به افراد امید و انگیزه و تلاش برای زندگی بهتر آموزش داده می‌شود.

کتاب 501 روش علمی برای تقویت عزت‌نفس از تولد تا 18 سالگی

کتاب 501 روش علمی برای تقویت عزت‌نفس از تولد تا 18 سالگی

تابه‌حال برایتان پیش‌آمده است افرادی که استعداد کمی دارند اما در زندگی موفق شده‌اند یا افرادی استعداد زیادی دارند اما در زندگی عادی خود ناکام هستند را ببینید؟ بی شک پاسخ شما آری است اما برایتان این سؤال پیش‌آمده است که علت این موضوع چیست؟
عزت‌نفس اصلی‌ترین موردی است که در زندگی، موفقیت، رشد و پیشرفت افراد تأثیر ویژه‌ای دارد و افراد فارغ از اینکه چه استعدادهایی دارند در صورت نداشتن عزت‌نفس و در ادامه آن اعتمادبه‌نفس دچار شکست می‌شوند. این کتاب افزایش عزت‌نفس را آموزش می‌دهد. خواندن این کتاب به نوجوانان و حتی والدین توصیه می‌شود.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی انواع کتاب برای دختران اللخصوص دختران نوجوانان پرداختیم. در این کتاب‌ها یک جنبه از زندگی مورد بررسی قرار گرفته که بیشتر افراد به‌خصوص دختران درگیر آن هستند و روش‌هایی برای رهایی از این موضوع ارائه شده است.
ما در این بخش به‌صورت تخصصی به بررسی کتاب‌هایی که مناسب دختران نوجوان است پرداختیم اما کتاب‌هایی دیگری ماند 13 کاری که زنان دارای ذهن قوی هستند انجام نمی‌دهند، کتاب شدن از میشل اوباما و بسیار کتاب دیگر موجود دارد که می‌توان گفت خواندن آنها برای خانم‌های این سرزمین ضروری است.
اگر اهل مطالعه هستید و موضوع خاصی در نظر دارید می‌توانید بر اساس دسته‌بندی و فیلترهای موجود در فراکتاب به کتاب موردنظر خود دست‌یابید.

برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 0 میانگین: 0]
فراکتاب
فراکتاب
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *