دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

ژانر کتاب

مرداد 1401 . فراکتاب

در این مطلب قصد داریم انواع ژانر کتاب را معرفی کرده و به بررسی هرکدام بپردازیم. لطفا تا انتها با فراکتاب همراه باشید.

انواع ژانر کتاب

یک توصیف جذابی که درباره کتاب وجود دارد این است که گفته شده کتاب ها مانند یک آیینه هستند؛ آنها هر چه در واقعیت وجود دارد را به ما نشان می‌دهند و گاه دنیای تخیلی برای ما می‌سازند. هر کتابی موضوع و ژانری متفاوت دارد و در این بخش قرار است به بررسی دقیق این مورد بپردازیم؛
شاید یک سبک از کتاب ها با یک موضوعات خاص را دوست داشته باشید اما ندانید به این نوع کتاب‌ها چه می‌گویند یا شاید تصمیم داشته باشید مطالعه را شروع کنید و با این مبحث آشنایی ندارید؛ اما نگران نباشید ما در اینجا به شما کمک می‌کنیم یک مسیر روشن و واضح از این مسیر را داشته باشید.

ژانر داستانی

زمانی که صحبت از مطالعه و کتاب خواندن می‌شود اکثر ما ذهن خود را به سمت کتاب‌های داستانی و قصه‌ها می‌بریم جالب است بدانید هنوز هم این کتاب‌ها بیشترین مخاطبان و طرف‌داران را بین افراد دارد.
دلیل اصلی این روایت داستان‌های متنوع و شیرین است که ممکن است ما با یکبار زندگی‌کردن بسیاری از آنها را تجربه نکنیم پس بدیهی است که از این نوع کتاب‌ها خوشمان آید. می‌دانید چه زمانی کتاب های داستانی برای ما جذابیت بیشتری دارند؟! داستان‌هایی که با چاشنی خیال و فانتزی همراه می‌شوند.

ژانر فانتزی

اگر موضوعات ماورا طبیعی و به بیانی ساده موضوعات مرتبط با جادو را دوست دارید پس شما یکی از طرف‌داران این ژانر هستید. کتاب‌هایی که در این ژانر نوشته می‌شود اصولاً برگرفته از داستان‌های محلی یا به‌اصطلاح فولکلور هستند. این ژانر بین نوجوانان طرف‌داران زیادی دارد.
یکی از معروف‌ترین مثال‌های این ژانر داستان هری پاتر است که تا به امروز طرفدارن زیادی را از سراسر دنیا به خود جذب کرده است. البته این ژانر محدود به کتاب‌های نوشته شده بر اساس قصه‌ها نیست و برای مثال داستان دکتر فاستوس نوشته کریستوفر مارلو نیز یکی از این آثار به‌حساب می‌آید.
از نمونه‌های این ژانر می‌توان به ارباب حلقه‌ها نوشته جی. آر. آر. تالکین، تاریخچه شاه قاتل نوشته باتریک راتفوس، هری پاتر، اثر جی.کی رولینگ و نبرد خدایان نوشته مرتضی رضایی اشاره کرد.

ژانر عاشقانه

این ژانر اکثر اوقات به‌عنوان یک ژانر کمکی در داستان‌ها استفاده می‌شود. تفاوتی که کتاب‌های این ژانر با سایر کتاب‌ها دارند این است که در این کتاب‌ها روابط عاشقانه مهم‌ترین موضوع کتاب و مبحث اصلی و مرکزی است.
در واقع در این کتاب‌ها به روابط عاشقانه پرداخته می‌شود. نمونه‌های این نوع شامل چشم‌هایش، اثر بزرگ علوی، یک عاشقانه آرام، نادر ابراهیمی، دفترچه، نوشته نیکولاس اسپارکس، بلندی‌های بادگیر، نوشته امیلی برونته و دکتر ژیواگو، نوشته بوریس پاسترناک است.

ژانر علمی تخیلی

ژانر عملی تخیلی یکی از ژانرهایی است که با ژانر فانتزی اشتباه گرفته می‌شود. این کتاب‌ها بر خلاف ژانر فانتزی بیشتر بر اساس علمی که وجود دارد نوشته می‌شوند. البته هرچند این کتاب‌ها پایه علمی دارند اما می‌توانند بر اساس تخیلات ذهن نویسنده نیز نوشته شوند اما اکثر این آثار بر اساس نتایج واقعی و عمل نوشته می‌شوند.
این کتاب‌های دو دسته هستند دسته اول کتاب‌هایی که یک ماجرا و یک محیط عملی را بیان می‌کنند دسته دوم کتاب‌هایی که در ورد علم و اتفاقاتی که رخ‌داده صحبت می‌کنند. برای مثال رمان فرانکشتاین یکی از کتاب های علمی تخیلی است که باعث افزایش اطلاعات عمومی نیز می‌شود.

ژانر معمایی

کتاب های این ژانر ما را وارد می‌کنند تا خودمان سرنوشت شخصیت‌های اصلی داستان را حدس بزنیم. این مورد باعث شده این کتاب‌ها باعث بهبود عملکرد مغز شوند. برای مثال زمانی که ما کتاب شرلوک هلم را می‌خوانیم دائماً به دنبال پیداکردن قاتل، متهم و مجرم هستیم.
این باعث می‌شود ذهن ما فعال شود و این فعالیت محدود به کتاب نیست و تلاشی برای فعال‌شدن ذهن است.  برخی آثار مهم این ژانر کتاب تحقیقات پوآرو نوشته آگاتا کریستی، خواب گران، اثر ریموند چندلر، ماجراهای شرلوک هلمز، اثر آرتور کانن دویل، فیل در تاریکی، نوشته قاسم هاشمی‌نژاد هستند.

ژانر ماجراجویی

یکی از ژانرهای پرطرف‌دار بین جوانان و نوجوانان این ژانر است. یکی از دلایل موفقیت این کتاب خلق تصویر صحیح و درست از قهرمانان داستان‌ها است. در این کتاب‌ها قهرمانان قصه‌ها پس از گذر از مشکلات و موانع زیاد به هدف و مقصد خود می‌رسند.
این مورد باعث می‌شود که شخصیت پردازی در این ژانر اهمیت ویژه‌ای داشته باشد. نمونه‌های این کتاب می‌توان به آوای وحش، نوشته جک لندن، ماجراهای هاکلبری فین، نوشته مارک تواین و جزیره گنج، اثر رابرت لوییس استیونسون اشاره کرد.

ژانر وحشت

یکی از ویژگی‌هایی که کتاب های ترسناک یا وحشتناک دار احساسی است که در مخاطب ایجاد می‌کند البته برخی از افراد فکر می‌کنند نحوه نگارش است اما این مورد تأثیری ندارد. درصورتی‌که آثار قوی این ژانر را پیدا کنید و شروع به مطالعه آن کنید مو به تن شما سیخ می‌شوند و ترس تمامی وجود شما را فرامی‌گیرد.
در این کتاب‌ها عناصر ماورا طبیعی، خون، خشونت و … دیده می‌شود. برخی از آثار معروف این ژانر عبارت‌اند از آن، نوشته استیون کینگ، سخت‌تر شدن اوضاع، نوشته هنری جیمز، ناجیان سبلان نوشته میرحسن محمود پور.

ژانر رازآلود

این ژانر را می‌توان تلفیقی از وحشت، ترس و رمزآلود بودن آن است. داستان‌هایی که بر اساس این ژانر نوشته می‌شود حس شک و رازآلود بودن را در کنار نوعی ترس و اضطراب به افراد تلقین می‌کنند. اصولاً شخصیت‌های اصلی این داستان به دنبال نجات جان دیگران هستند و لحظات بسیار مهیجی را سپری می‌کنند.
جالب است بدانید اکثر کتاب‌های نوشته شده در این ژانر تبدیل به فیلم‌های سینمایی موفقی می‌شوند. برخی از آثار مهم و شناخته شده این ژانر شامل  دختر گمشده، اثر گیلیان فلین، هیچ‌چیز جاودانه نیست، نوشته سیدنی شلدون، دختری در قطار، اثر پائولا هاوکی است.

ژانر رئالیسم جادویی

اگر به موضوعات مرتبط با جادو علاقه‌مند هستید و دوست دارید کتاب‌هایی را که در عین وجود جادو بر اساس واقعیت نوشته شده‌اند را مطالعه کنید این کتاب بسیار مناسب شما است. قبل از این که این ژانر را با فانتزی اشتباه بگیرید این مورد را بهتر است مطرح کنیم که مهم‌ترین تفاوت این ژانر با نوع دیگر واقعیت آن است.
در ژانر فانتزی می‌توان گفت تقریباً همه چیز غیرواقعی و تخیلی است اما در این ژانر شما یک فضای واقعی را تجربه می‌کنید و شاهد اتفاقات عجیب و غیرمعمول خواهید بود.  برخی از آثار مشهور این ژانر عبارت‌اند از صدسال تنهایی، اثر جاودانه گابریل گارسیا مارکز، خانه ارواح، نوشته ایزابل آلنده و دلبند، اثر تونی موریسون.

ژانر تاریخی – داستانی

این داستان‌ها اصولاً روایتگر داستان‌های تاریخی در دوره‌های زمانی متفاوت هستند. برخی از آثار معروف این کتاب عبارت‌اند از  بیمار انگلیسی، اثر مایکل اونداتیه، بربادرفته، نوشته مارگارت میچل و راه‌آهن زیرزمینی، شاهکار کالسون وایت‌هد است.

ژانر نمایشنامه ها

نمایشنامه یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که می‌توان انجام داد. اکثر ما نمایشنامه‌ها را به‌صورت تئاتر مشاهده می‌کنیم اما مطالعه آن هم می‌تواند مانند دیدن آن جذاب باشد. کتاب‌های این سبک جزئیات و صحنه را به‌خوبی به نمایش گذاشته‌اند.
برخی از نمایشنامه‌های خواندنی شامل هملت، اثر ویلیام شکسپیر (و تمامی آثار این بزرگ‌مرد) در انتظار گودو، نوشته ساموئل بکت، خانه عروسک، نوشته هنریک ایبسن است.

 کتاب‌های ژانر خودیاری

این نوع کتاب‌های برای جنبه‌های مختلف زندگی نوشته شده است. از بهبود روابط اجتماعی گرفته تا موفقیت در زندگی یا افزایش سود مالی. تقریباً 50 سال است که این ژانر از کتاب‌ها با استقبال ویژه‌ای مواجه شده است. در حقیقت کتاب‌هایی که در این حوزه نوشته می‌شود بیشتر راهکارهایی را ارائه می‌دهد که افراد بتوانند به سمت رشد و توسعه فردی خود قدم بردارند.

ژانر زندگی نامه

زندگی‌نامه‌ها به دو صورت نوشته می‌شوند. یکی از سمت فردی که قرار است زندگی‌نامه‌اش مطالعه شود که اصولاً این کتاب‌ها حقیقی تر و دقیق‌تر هستند و دیگری از دید سوم‌شخص که داستان‌ها را به‌خوبی بدون جبهه گیری روایت می‌کند. به‌صورت کلی مطالعه سرگذشت افراد چه از زبان خودشان و چه از زبان شخصی دیگر دارای تجربیات ارزشمند زیادی است.

ژانر اشعار

کتاب‌های این شعر یکی از مهم‌ترین و پرطرف‌دارترین کتاب‌های موجود در بازار است. در این ژانر کتاب‌های مختلفی مانند مولانا، سعدی، حافظ، پروین اعتصامی، سیمین دانشور، فروغ فرخزاد و… وجود دارد. شعر در زندگی روزمره و ادبیات جایگاه ویژه‌ای دارد و هنوز هم هستند بسیاری از افرادی که در صحبت‌های خود از بیت‌های خاص و ناب استفاده می‌کنند.

مجموعه مقالات

یکی از کتاب‌های دیگری که نقش مهمی در اجتماع و تحولات در زندگی افراد دارد این نوع کتاب‌ها است. در این کتاب‌ها نویسنده سعی کرده مقالات مهم را بررسی و معرفی کند و اگر فردی باشید که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌های مختلف یا خاص هستید این کتاب‌ها کمک ویژه‌ای به شما می‌کند.

کتاب‌های راهنما

این کتاب‌ها از گروه کتاب‌های غیرداستانی است که در سال‌های اخیر کاربرد بسیار زیادی نیز دارد. این ژانر کتاب‌ها به افراد راهکار و مهارت‌های مختلفی را آموزش می‌دهد؛ در نتیجه به مطالعه آن می‌توانید مهارت‌های مختلفی را کسب کنید. این کتاب‌ها در زمینه‌های مختلفی مانند یادگیری زبان تا نقشه‌کشی و … وجود دارد.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی و معرفی انواع ژانر کتاب پرداختیم و معروفترین کتاب های هر ژانر را به شما معرفی کردیم. حال که با این موضوع آشنا شدید برایمان بگویید اهل کدام ژانر هستید؟ کتاب پیشنهادی شما از گروه موردعلاقه‌تان چیست؟

برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 1 میانگین: 5]
فراکتاب
فراکتاب
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *