دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

کتاب داستان برای سنین مختلف

مرداد 1401 . فراکتاب

مطالعه تأثیرات مثبتی را در زندگی ما می‌تواند از جنبه‌های مختلف داشته باشد. مطالعه یکی از بخش‌های فعالیت‌های ضروری در زندگی ما است که بسیاری از افراد آن را نادیده می‌گیرند. مطالعه به ما کمک می‌کند با قرارگرفتن در مسیرهای متفاوت بتوانیم بهترین انتخاب و عملکرد را داشته باشیم و مسیر را دیدی واضح سپری کنیم.
این تأثیرات مثبت و هزاران مزایای دیگر است که دلیلی شده بر اینکه کتاب‌خوانی از سنین کم شروع شود. در این بخش به معرفی کتاب‌های داستانی در سنین مختلف می‌پردازیم؛ مطالعه کتاب‌های داستانی نکات مهمی را به افراد آموزش می‌دهد و همچنین با بیان داستان‌ها تجربیاتی که ممکن است چندین سال یادگیری آنها زمان ببرد را آموزش می‌دهد.

کتاب‌هایی برای بچه های ۷ ساله تا ۹ ساله

کودکان 7 ساله دنیای جذاب و بامزه‌ای دارند که شناخت درست آن می‌توان تجربه‌های جدیدی را برای آنها به همراه داشته باشد. عرق شدن در داستان‌ها و دنیای دیگر در کنار تأثیرات مثبتی که در کودکان دارد عادت مطالعه را نیز در آنها ایجاد و تقویت می‌کند. برخی از کتاب‌های مناسب سنین 7 تا 9 سال عبارت‌اند از:

مهمان های ناخوانده

داستان مهمان ناخوانده داستان همان حیوانات بامزه‌ای است که خانه پیرزنی تنها پناه می‌آورند. این داستان لذت‌بخش را می‌توان در هر سنی تهیه و مطالعه کرد اما مطالعه این کتاب برای کودکانی که در آستانه ورود به مدرسه و روبه‌روشدن با آدم‌های جدید و ناشناخته هستند یکی از هدایای ارزشمند است. این کتاب یادآوری دوستی و مهربانی است و می‌تواند به‌عنوان یک نمایشنامه نیز برای این گروه سنی نیز انتخاب شود.

مجموعه مکس لوکیدو

اگر داستان‌هایی را می‌خواهید برای گروه سنی 7 تا 9 سال انتخاب کنید که مفاهیمی عمیق دارند و به عزت‌نفس کودکان نیز کمک کند مجموعه کتاب‌های مکس لوکیدو گزینه بسیار مناسبی است.
در این کتاب داستان پانچلو کوچولو با سازنده مهربانش در شهر آدم‌های چوبی گفته شده است. هر قسمت از این داستان دارای مفاهیمی مانند قضاوت نکردن، پذیرش خود، دوست داشتن خود و … و خواندن آن آرامشی عمیق را برای افراد دارد.

دشمن

یکی از آثار زیبا و شناخته شده دیوید کالی کتاب دشمن است. این کتاب از همان ابتدا مخاطب را درگیر می‌کند و با جمله جنگ هنوز ادامه دارد شروع می‌شود؛ جمله‌ای که هر فردی را به فکر می‌برد. در این داستان 2 سرباز نشان داده می‌شود که یک دفترچه راهنما دارند و در این دفترچه تمامی قوانین نوشته شده است.
در کتاب دشمن با جمله دشمن بی‌رحم است و باید قبل از اینکه ما را بکشد او را بکشیم داستان جلو می‌رود. در ادامه این جمله خصوصیات و کارهایی که دشمن انجام می‌دهد مانند اینکه او خانواده ما را می‌کشد، به درخت‌ها و حیوانات آسیب می‌رساند و … جلو می‌رود اما در یک جا داستان متوقف می‌شود و سربازان می‌فهمند که این خصوصیات و کارها در خودشان نیز وجود دارد.

به‌صورت کلی این نویسنده در کنار داستان‌سرایی به بچه‌ها یاد می‌دهد چطور فکر کنند و دنیا را بامزه و زیبا ببینند.

کتاب داستان برای ۹ سال تا ۱۲ سال

پس از عبور از سن 7 تا 9 سالگی دوره‌ای برای کودکان به وجود می‌آید که دنبال مفاهیم عمیق‌تر و جدی تری در کتاب‌ها هستند ازاین‌رو کتاب‌ها باید بادقت بیشتر انتخاب شود. برخی از کتاب‌های مناسب سنین 9 تا 12 سال عبارت‌اند از:

عمراً اگر این کتاب را بخوانم!

کتاب عمراً اگر این کتاب را بخوانم اولین کتابی است که برای این گروه سنی پیشنهاد می‌شود. این کتاب برای افرادی که حوصله کتاب خواندن را ندارد و تمایل دارند بیشتر وقت خود را به بازی سپری کنند.
در این داستان شخصیت اصلی یعنی جولز با دیدن کارنامه‌اش حسابی ناراحت و ناامید می‌شود؛ او می‌بینید که باید کتابی را که معلمش معرفی کرده است را مطالعه کند. او نیز کتاب را شروع می‌کند اما آن‌قدر از آن ایراد می‌گیرد که قهرمان داستان از کتاب خارج شده و از داستانش دفاع می‌کند!

زنگ هنر

یکی از کتاب‌های خنده‌دار  و جذاب کتاب زنگ هنر است که در آن با داستانی جذاب کاری می‌کند خواننده ازته‌دل بخندد. این مجموعه داستان درباره ماجراهای پسری به نام ای جی است که از مدرسه تنفر داشته اما مدرسه او دارای داستان‌های هیجانی است و برای شاد کردن کودکان هر کاری انجام دهد. همین باعث می‌شود که کودکان دیدی دیگر به مدرسه داشته و نکات و جنبه‌های مثبت را در نظر بگیرند و به این محیط علاقه‌مند شوند.

مانولیتو

این کتاب داستان مانولیتو پسرخاله مجازی نیکولا است. او در اسپانیا زندگی می‌کند. در این داستان نویسنده بیان می‌کند که مانولیتو تمامی پول‌ها را برای خود برمی‌دارد. نویسنده شخصیت داستان را کاملاً واقعی خلاق و توصیف کرده است. در این داستان مانولیتو در خانواده واقعی با ماجراهایی جذاب زنگی می‌کند و در مدرسه نیز داستان‌های هیجانی را دارد.

کتاب داستان برای سنین ۱۲ سال تا ۱۴ سال

یکی از دوره‌های جذاب و سرنوشت‌ساز در زندگی هرکسی دوران نوجوانی است. در این دوره افراد دارای انرژی زیادی هستند و درصورتی‌که در مسیری درست این انرژی را صرف نکنند دچار اشتباهات زیادی می‌شوند ازاین‌رو داشتن یک راهنما و مطالعه صحیح می‌تواند به این گروه افراد کمک کند زندگی خود را در مسیری صحیح و هدفمند بگذارند. باتوجه‌به این مورد کتاب داستان برای سنین 12 تا 14 سال را بررسی می‌کنیم:

شاگرد ته کلاس

در این کتاب داستان شاگردی که ته کلاس می‌نشیند بیان می‌شود. گفته می‌شود که شاگردی که در ته کلاس نشسته است حرف نمی‌زند و غمگین به نظر می‌رسد. در زنگ‌های تفریح این شاگرد غیب می‌شود و نمی‌گذارد کسی با او صمیمتی داشته باشد.
حدس و گمان‌های زیادی در ارتباط با این فرد وجود دارد، برخی می‌گویند که او خانواده ثروتمندی دارد که برای امنیت پسرش او را به مدرسه معمولی فرستاده‌اند و… . برای فهمیدن واقعیت بهترین راه این است که با او دوست شد؛ داستان بر اساس دوستی با آن شاگرد و اتفاق‌های جالب مرتبط با او نوشته شده است.

من جوکم

در دوران مدرسه و بین امتحان و استرس تکالیف خواندن یک کتاب خنده‌دار در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها می‌توان حال هر نوجوانی را حسابی جا آورد. یکی از کارهایی که استندآپ کمدین‌ها می‌کنند این است که در صحنه‌ای ایستاده و شروع به بیان داستان‌های جذاب و خنده‌دار می‌کنند در این کتاب نیز جیمی گرین تمامی تلاش خود را می‌کند تا بتواند به هر صورتی خواننده را بخنداند.

پسری که دور دنیا را رکاب زد

در این کتاب تام زمانی که متوجه شد دنیا خیلی بزرگ است دوچرخه خود را برداشت و تصمیم گرفت تمام دنیا را بگردد؛ برای این کار او به جاده زد و تمامی دنیا را با دوچرخه خود رکاب زد. در این کتاب تام امریکا، افریقا، اروپا و آسیا را دید.
با اینکه سفر را به‌تنهایی آغاز کرده بود اما در طول مسیر با چندین دوست مختلف آشنا شد و کلی تجربه در این دوران کسب کرد. او در این سفر غذاهایی خورد که نمی‌دانست وجود دارد و قصه‌هایی شنید که هرگز نشنیده بود.

کتاب‌هایی برای نوجوان‌های۱۴ تا ۱۶ ساله

در سن 14 تا 16 سالگی سنی که در کنار بلوغ نوجوان به یک فرد تمام‌عیار تبدیل می‌شود. در این دوران ذهن نوجوانان بسیار شلوغ و درگیر است و این درگیری‌ها باید هر کاری که می‌تواند برای رشد و پیشرفت خود و آینده‌اش انجام دهد.
در این دوران بیشتر از هر زمان دیگری نوجوان نیاز دارد بداند چه مشکلاتی دارد و چه چیزهایی به وی کمک می‌کند تا مسئله‌هایش را به‌درستی حل کند. در کنار یک راهنما، مطالعه کافی می‌تواند به نوجوانان در این مسیر کمک کند؛ برخی از کتاب‌هایی برای نوجوانان 14 تا 16 سال عبارت‌اند از:

رویای دویدن

نوجوانی دورانی است که افراد دارای انرژی زیادی هستند و توانایی کارهای زیادی نیز دارند اما افراد به آنها به چشم فردی که توانایی و قدرت هیچ کاری را ندارد و مزاحم سرکش هستند نگاه می‌کنند. حقیقت چیزی دیگری است! این گروه افراد موجوداتی شگفت‌انگیز هستند و اراده کنند به هر چیزی می‌خواهند می‌رسند! اگر برای شما این سؤال پیش‌آمده است که چگونه این کتاب را بخوانید.

بخشنده

زندگی در دنیایی ایده‌آل و منظم چگونه است؟ اگر تجربه این نظم بهای از دست‌دادن تمامی انتخاب‌ها باشد چطور؟ در این کتاب لوئیس لوری چنین دنیایی را به تصویر کشیده است. البته این مورد بدیهی است که در این دنیا برخی از افراد نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند و برای آنها این کار بسیار سخت و خطرناک است! در این کتاب به بررسی این دنیا و این موارد پرداخته شده است.

اعجوبه

در دوران نوجوانی مدرسه رفتن و سروکله زدن با آدم‌های مختلف بسیار سخت است. در این شرایط تصور کنید که صورتی زشت، وحشتناک و خطرناک نیز داشته باشید! در این کتاب داستان اگوست پولمن فردی که با این مشکلات روبه‌رو است بیان می‌شود.
او اعجوبه‌ای است که به دلیل صورت وحشتناکی به مدرسه نرفت اما در سن 11 سالگی تصمیم به تغییری بزرگ می‌گیرد و تنها یک خواسته دارد! همه او را به چشم فردی عادی ببینند. در این کتاب مشکلاتی که برخی از نوجوانان دارند به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مطرح شده و راه‌حل‌هایی نیز برای آن بیان شده است.

سخن آخر

در این بخش به بررسی کتاب‌هایی که مناسب سنین مختلف است پرداختیم. درصورتی‌که هر کدام‌یک از این کتاب‌ها را مطالعه کرده‌اید خوشحال می‌شویم نظراتتان را در ارتباط با آن با ما به اشتراک بگذارید همچنین درصورتی‌که کتابی را مناسب این گروه سنی می‌دانید به ما معرفی کنید تا بتوانیم محیطی کتاب‌خوان و دوستانه را در مجازی با یکدیگر داشته باشیم.

 

برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 0 میانگین: 0]
فراکتاب
فراکتاب
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *