کتاب التهاب 200 ساله (چاپی و pdf)

نگاهی گذرا به عصر قاجار و پهلوی بر مبنای تاریخ نگری تحلیلی رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای

امتیاز
5 / 4.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 54,000
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
ت 161,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب التهاب 200 ساله، نوشته ی سید سعید آریانژاد می‌باشد و توسط انتشارات دانشگاه جامع امام حسین (ع) منتشر و روانه ی بازار کتاب شده است. این کتاب نگاهی گذرا به عصر قاجار و پهلوی بر مبنای تاریخ نگری تحلیلی رهبر معظم انقلاب، آیت الله خامنه ای دارد و مقدمه ی آن را دکتر موسی نجفی نوشته است.

معرفی کتاب التهاب 200 ساله

این کتاب حاصل التهابی است که در این سال ها بر سر روایت تاریخ معاصر ایران آمده است. بارها شده است که نسل جوان و به خصوص دانشجویان پرسیده اند؛ آیا کتابی هست که به زبان ساده تاریخ معاصر ایران را برای ما بازگو کند.

اگرچه مطالعه یک کتاب برای شناخت تاریخ پرماجرای کشورمان به هیچ وجه کافی نیست، اما اثر پیش رو مدخل مناسبی برای علاقه مندان به این حوزه است.کتاب التهاب دویست ساله شامل سه رکن شایسته است. روایتی واقع گرایانه و مختصر از تاریخ معاصر ایران، استناد به فرمایشات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای و در نهایت متن ساده و روان.

خلاصه کتاب التهاب 200 ساله

اما التهاب ۲۰۰ ساله نه فقط رنگ و بوی انقلاب و تاریخ و تمدن اسلامی ایران را دارد، بلکه معطّر به کلام و افق نگاه مقام رهبری و جامعیت نظری است که تاریخ را با سیاست عملی و نیز سیاست عملی را با دورخیز تاریخ تحولات در هم آمیخته است. رجوع به بیانات رهبر معظم انقلاب از دو حیث اهمیت دارد.

اول به دلیل اشراف ایشان به تاریخ معاصر ایران و فهم تاریخی معظم له که پیشتر در آثاری مانند انسان ۲۵۰ ساله برای مخاطبان آشکار شده بود. دوم به دلیل تجریه حکومت داری و سوابق عالی سیاسی ایشان که دیدی تازه و عمیق در فهم تاریخ به نظریه پرداز می دهد.این کتاب از دو فصل زیر تشکیل شده است:فصل اول: نگاهی کوتاه به قاجار و قاجاریان و مصائب وارده بر ایران و ایرانیان (اشخاص برجسته؛ رخدادهای مهم)فصل دوم: نگاهی به دوران رضا و محمدرضا پهلوی و مصائب وارده بر ایران و ایرانیان (اشخاص برجسته، رویدادهای مهم)

متن کتاب التهاب 200 ساله

این نوشتار را با پاسخ به این سؤال آغاز می‌کنیم که به راستی چرا باید تاریخ خواند و کنکاش در رویدادهای از سرگذرانده پیشینیان چه ضرورتی دارد؟
در آیه 174 سوره مبارکه نساء خداوند متعال می‌فرماید: «وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکُمْ نُوراً مُبیناً» در این آیه شریفه از کلام الله مجید، علاوه بر حجت بودن قرآن کریم، از آن به نور تعبیر شده است، آن هم نوری آشکار و پر تلالو. امیرمؤمنان امام علی; هم در خطبه 198 نهج البلاغه، قرآن را نور مطلقی برمی‌شمرند که غروب نمی‌کند، چراغ روشنی می‌دانند که خاموش نمی‌شود و پرتو تابانی معرفی می‌کنند که ظلمت را به آن راهی نیست.
حال این نور که روشنگر راه است، از جمله اموری که از برای هدایت آدمی بیان می‌کند، مطالعه در تاریخ گذشتگان و عبرت‌گیری از سرنوشت ایشان است. رهبر انقلاب در همین زمینه می‌فرمایند:
اگر تاریخ یک چیز اصلی نبود، قرآن با این عظمت که اصلاً برنامه انسان‌سازی و برنامه بشریت است تاریخ را وارد خودش نمی‌کرد؛ اما شما می‌بینید که در قرآن تاریخ هست؛ البته بخش‌هایی که برای بیان اهداف قرآن کارساز است. بالاخره آدم عاقل آن چیزی که برایش کارساز است، از یک مجموعه انتخاب می‌کند. قرآن آنچه را که برای خودش کارساز است انتخاب کرده است؛ حتّی در جاهایی از جزئیات صرف‌نظر کرده، چون جزئیات برایش کارساز نبوده است. مثلًا در قضیه زن فرعون، این مهم است که این «زن» است؛ آن هم «زن فرعون»؛ لذا از زن فرعون اسم می‌برد؛ بخصوص تکیه می‌کند که این کار را زن فرعون کرد، این حرف را زن فرعون زد؛ یعنی از شخصیت او که یک چیز جزیی است نمی‌گذرد؛ اما در قضیه مؤمنِ سوره یاسین می‌فرماید: «وَ جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدینَه رَجُلٌ یسْعی‌».

حالا این رجل چه کسی بود، در چه سنی بود، از کدام شهر بود، وابسته به کدام طبقه بود، این‌ها اصلاً اهمیتی ندارد؛ یعنی در اینجا مورد نظر قرآن این نیست؛ اینجا بحث سر این است که مردی از آن ته شهر، با حالت دویدن «یسعَی» خودش را به این جمعیت رساند که بگوید: «یا قَوْمِ اتَّبعُوا الْمُرْسَلِینَ». آن بخشی از تاریخ که برای هدف قرآن کارساز است، آن را قرآن انتخاب می‌کند و به بهترین شیوه و با زیباترین و شیواترین بیانی آن را وسط می‌گذارد و به جزئیاتش کار ندارد. البته در جایی هم به جزئیات کار دارد؛ چون این جزئیات مهم و کارسازند. بنابراین تاریخ مهم است؛ از اهمیت‌ تاریخ‌ نبایستی صرف‌نظر کرد. تاریخ، عبرت است.

دانلود کتاب التهاب 200 ساله

پی دی اف کتاب التهاب 200 ساله جهت دانلود در نرم‌افزار فراکتاب موجود می‌باشد. پی از دانلود می توانید آن را در کتابخوان فراکتاب مطالعه کنید.

دانلود کتاب التهاب 200 ساله مشخصات کتاب التهاب 200 ساله در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: دانشگاه جامع امام حسین (ع)
نویسنده: سید سعید آریانژاد
تعداد صفحه: 460
موضوع: تاریخ مختصر پهلوی و قاجار بر مبنای تاریخ نگری تحلیلی رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله)
قالب: pdf و چاپی با تخفیف ویژه

 

صفحات کتاب :
460
کنگره :
1692DSR
دیویی :
0844/955
کتابشناسی ملی :
8659292
شابک :
9786222860585
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه التهاب 200 ساله