دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

خلاصه زندگی نامه جلال آل احمد

اسفند 1402 . سمانه خوش انگشت

سید جلال‌الدین سادات آل احمد (۱۱ آذر ۱۳۰۲ – ۱۸ شهریور ۱۳۴۸) روشنفکر سوسیالیست، نویسنده، منتقد ادبی و مترجم ایرانی بود. وی همسر سیمین دانشور بود. آل احمد در دههٔ ۱۳۴۰ به شهرت رسید و در جنبش روشنفکری و نویسندگی ایران تأثیر به‌سزایی گذاشت. در این مقاله خلاصه زندگی نامه جلال آل احمد را ارائه می‌کنیم.

زندگی نامه جلال آل احمد از زبان خودش

جلال الدین سادات آل احمد، معروف به جلال آل احمد در ۲ آذر ۱۳۰۲ در تهران به دنیا آمد. در ۱۳۲۳ به حزب توده پیوست و سه سال بعد در انشعابی جنجالی از آن کناره گرفت. نخستین مجموعه داستان خود به نام «دید و بازدید» را در همین دوران منتشر کرده بود. او که تاثیری گسترده بر جریان روشنفکری دوران خود داشت ، به جز نوشتن داستان به نگارش مقالات اجتماعی ، پژوهشهای مردم شناسی ، سفرنامه ها و ترجمه های متعددی نیز پرداخت. شاید مهمترین ویژگی ادبی آل احمد نثر او بود.

خیانت جلال آل احمد به سیمین دانشور

جلال آل احمد و سیمین دانشور معروف ترین زوج ادبی تاریخ ایران هستند، زوجی که به دلیل ادبیات در کنار هم قرار گرفتند.از رنجی که می بریم، مدیر مدرسه، سه تار، سنگی بر گوری از نوشته های جلال آل احمد است که اگر نخوانده باشیم هم اسم هایشان به گوش مان خورده است. سووشون سیمین دانشور هم که دیگر گفتن ندارد.

جلال آل احمد و سیمین دانشور که امروز به عنوان دو نویسنده معاصر سرشناس و بی بدیل شناخته می شوند؛ زندگی مشترک پر فراز و فرودی را تجربه کرده اند. یکسال دوری از هم به دلیل تحصیل سیمین در آمریکا، تغییر مواضع سیاسی جلال، مشکلات اطرافیان؛ سرطان خواهر جلال و خودکشی خواهر سیمین، بچه دار نشدن و در نهایت خیانت جلال به سیمین در جریان سفر به اروپا و هم اتاق شدن با زنی میانسال به نام هیلدا که جلال بی رحمانه و صریح روایت خودش را در کتاب سنگی بر گوری منتشر کرد.

خودکشی جلال آل احمد

جلال آل احمد در ۱۸ شهریور ۱۳۴۸ در ۴۵ سالگی در اَسالِم گیلان درگذشت. پس از مرگ نابهنگام آل احمد، پیکر وی به‌سرعت تشییع و به خاک سپرده شد که باعث باوری دربارهٔ سربه‌نیست‌شدن او توسط ساواک شد. همسر وی، سیمین دانشور، این شایعات را تکذیب کرده‌است.

جلال آل احمد وصیت کرده بود که جسد او را در اختیار اولین سالن تشریح دانشجویان قرار دهند؛ ولی از آن‌جا که وصیت وی برابر شرع نبود، پیکر او در مسجد فیروزآبادی جنب بیمارستان فیروزآبادی شهر ری به امانت گذاشته شد تا بعدها آرامگاهی در شأن او ایجاد شود و این کار هیچ‌گاه صورت نگرفت.

آرامگاه او در قسمت بالای شبستان مسجد فیروزآبادی در شهر ری واقع شده‌است. بر روی سنگ قبر کوچک و بدون نام او، تنها امضایش دیده می‌شود.

فرزندان جلال آل احمد

این زوج هنری فرزندی نداشته اند. از همین رو گفته می‌شود جلال آل احمد در سفری که به اروپا داشته با یک زن هلندی به قصد بچه دار شدن ازدواج کرده که این موضوع به صورت رسمی تایید نشده است.

مشهورترین اثر جلال ال احمد

کتاب مدیر مدرسه (The School Principal): شاید معروف‌ترین و مهم‌ترین اثر جلال آل‌ احمد کتاب مدیر مدرسه باشد که از زندگی و حرفه‌ی شخصی نویسنده الهام گرفته و در خلال داستان، به بررسی معضلات و مشکلات سیستم آموزش‌وپرورش کشور می‌پردازد.

برای دانلود رایگان کتاب مدیر مدرسه به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید.

علت مرگ جلال آل احمد

مرگ ناگهانی و دفن سریع جلال آل احمد، دست داشتن ساواک در مرگ او را قوت بخشید و برادرش شمس نیز این ادعا را تایید و تاکید کرده است اما سیمین دانشور، همسر جلال، در کتاب غروب جلال علت مرگ جلال را زیاده‌روی در مصرف نوشابه الکلی قزونیکا (نام ودکایی ساخت ایران در آن زمان) ذکر می‌کند و علت پزشکی مرگ را هم آمبولی ریه در اثر افراط در مصرف مشروبات الکلی و سیگار اشنو نقل می‌کند.

مذهب جلال آل احمد

او در خانواده‌ای روحانی رشد کرد و به خواست پدر روحانی‌اش برای تحصیل علوم دینی به نجف رفت، اما بلافاصله بازگشت. آل احمد سال‌ها از اعضای ارشد حزب توده ایران بود، اما طی انشعابی از آن جدا شد.

بهترین آثار جلال آل احمد

در مقاله خلاصه زندگی نامه جلال آل احمد سعی شده است به معرفی برخی از آثار جلال آل احمد پرداخته شود.

  • قمارباز
  • کتاب اورازان
  • کتاب گنج
  • بیگانه
  • سوء تفاهم
  • کتاب کندو ها

کتاب قمارباز pdf رایگان

قمارباز نخستین ترجمۀ جلال آل احمد است از زبان فرانسه؛ و مال پاییز سال  ١٣٢٧ . جلال در آن موقع بیست و پنج ساله است. دو سه سالی است که از تحصیل رشتۀ ادبیات فارسی دانشگاه تهران فراغت یافته و دو سالی است که در دبیرستان شرف تهران، دبیر ادبیات است (با حقوق ماهانه‌ای کم‌تر از دویست تومان!)

برای دانلود رایگان کتاب قمارباز به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید.

قمارباز

قمارباز نخستین ترجمۀ جلال آل احمد است از زبان فرانسه؛ و مال پاییز سال  ١٣٢٧ . جلال در آن موقع بیست و پنج ساله است. دو سه سالی است که از تحصیل رشتۀ ادب...
جلال آل احمد
مترجم
فراکتاب
فراهم آورنده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

کتاب اورازان pdf رایگان

«اورازان» (بروزن جوکاران) ده کوهستانی از تمدن شهری دورافتاده‌ای است در منتهای شرقی کوهپایه‌های طالقان که نه‌تنها از دبستان و ژاندارمری و بهداری در آن خبری نیست، بلکه اغلب اهالی هنوز با سنگ چخماق و «قو» چپق‌های خودشان را آتش می‌کنند و برای روشن‌کردن اجاق‌ها و تنورها از چوب‌هایی که پنج‌شش برابر یک چوب کبریت بلندی دارد و سر آن آغشته به گوگرد است استفاده می‌کنند.

برای دانلود رایگان کتاب اورازان به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید.

اورازان

اورازان روستایی واقع در بخش بالا طالقان، شهرستان طالقان در استان البرز است.جلال آل احمد نویسندهٔ مشهور ایرانی، کتابی به نام اورازان در وصف روستای پدری...
فراکتاب
فراهم آورنده
جلال آل احمد
نویسنده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

 

کتاب گنج

داستان کتاب صوتی گنج اثر جلال آل احمد از مجموعه دید و بازدید عید برگرفته شده و از زبان پیرزنی که همه او را خاله می نامند، روایت می شود.

پیرزن، داستانی از زمان های قدیم می گوید. قصه ای از دختر بی کس و کاری که قصد ازدواج دارد اما هیچ موقعیتی برایش پیش نمی آید و سرانجام با یک دوره گرد ازدواج می کند و یک سری اتفاقاتی رخ می دهد و آن ها از نظر مالی وضعیت خوبی پیدا می کنند و….

برای دانلود رایگان صوتی گنج به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید.

گنج

داستان کتاب صوتی گنج اثر جلال آل احمد از مجموعه دید و بازدید عید برگرفته شده و از زبان پیرزنی که همه او را خاله می نامند، روایت می شود.پیرزن، داستانی ...
کانون فرهنگی چوک
ناشر
ماه آوا
فراهم آورنده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

کتاب گنج

 

کتاب بیگانه

داستان کتاب بیگانه درباره مردی به نام مورسو است. مردی بی‌تفاوت به زندگی که هیچ چیز او را متاثر نمی‌کند. مردی که هیچ موضوعی در زندگی برایش اهمیتی ندارد. مرگ عزیزان یا عشق و نه هیچ چیز دیگری قادر به برانگیختن عواطف او نیست . انسانی که به غایت زندگی را پوچ می بیند و تلاشی هم برای یافتن معنای زندگی نکرده و یا در این مورد تلاشش به جایی نرسیده است.

برای دانلود کتاب بیگانه به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید.

بیگانه

معرفی کتاب بیگانهداستان کتاب بیگانه درباره مردی به نام مورسو است. مردی بی‌تفاوت به زندگی که هیچ چیز او را متاثر نمی‌کند. مردی که هیچ موضوعی در زندگی ب...
آلبر کامو
نویسنده
جلال آل احمد
مترجم
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

کتاب سوء تفاهم

کتاب سوء تفاهم اثر آلبر کامو توسط جلال آل احمد ترجمه شده است. داستاناین کتاب در یک مسافرخانه اتفاق می‌افتد که مادر و دختر آن را اداره می‌کنند و برای رسیدن به آرزوهایشان که رفتن به افریقا و زندگی در وضعیت بهتر است، دست به کارهای عجیب و غیرانسانی می‌زنند. رویای مارتا و مادرش زندگی در یک خانه ساحلی در جایی با آفتاب درخشان است.

برای دانلود کتاب سوء تفاهم به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید.

سوء تفاهم

معرفی کتاب سوء تفاهمکتاب سوء تفاهم اثر آلبر کامو توسط جلال آل احمد ترجمه شده است. داستاناین کتاب در یک مسافرخانه اتفاق می‌افتد که مادر و دختر آن را اد...
آلبر کامو
نویسنده
جلال آل احمد
مترجم
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

کتاب سوء تفاهم جلال آل احمد

 

کتاب کندوها

یکی از آثار جلال آل احمد،

در بخشی از کتاب می خوانیم:

خوب، حالا از آن طرف بشنوید از جلسه گیس سفیدها و بی بی جان ها و خالقزی زبان دراز های شهر. قراول ها، هشتی جلو خانه شاباجی خانم بزرگه را آب و جارو کردند و حاجب و دربان گذاشتند که مبادا جلسه هرکی هرکی بشود. گیس سفیدها و بی بی جان ها یکی یکی و دوتا دوتا آمدند و دور تا دور مجلس نشستند.

برای دانلود کتاب کندو ها به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید.

کندوها

قصه سرگذشت کندوهایکی از آثار جلال آل احمد،در بخشی از کتاب می خوانیم:خوب، حالا از آن طرف بشنوید از جلسه گیس سفیدها و بی بی جان ها و خالقزی زبان دراز ها...
جلال آل احمد
نویسنده
آوای رعنا
ناشر
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

کتاب کندوها جلال آل احمد

 

در این مقاله خلاصه زندگی نامه جلال آل احمد را ارائه کردیم، به نظر شما چه نکته مهمی از زندگی جلال را از قلم انداخته‌ایم؟

برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 1 میانگین: 5]
سمانه خوش انگشت
سمانه خوش انگشت
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *