دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

معرفی بهترین کتاب های روانشناسی ازدواج

تیر 1401 . فراکتاب

ازدواج یکی از مهم‌ترین مسائل در زندگی است؛ اهمیت و مهم بودن این موضوع بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما آمادگی قبلی و آگاهانه عمل‌کردن در این مسیر از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کرد. در این مطلب قصد داریم به معرفی بهترین کتاب روانشناسی ازدواج و کتاب‌هایی که قبل از ازدواج باید مطالعه شود بپردازیم.

بهترین کتاب روانشناسی ازدواج

ازدواج یعنی پذیرفتن دیگری و اجازه ورود وی به قلب، زندگی و لحظات مختلف شادی و غم است. بدیهی است که داشتن فردی که در تمامی این لحظات بتواند بهترین رفتار و تصمیم‌گیری‌ها را داشته باشد موضوعی مهم است.
جا دارد به این نکته اشاره کنیم که خواندن این کتاب‌ها هرچند باعث می‌شود دید بهتر و روشن‌تری نسبت به تصمیم خود داشته باشید اما مشورت با یک متخصص و مشاور مهم‌ترین موردی است که در این دوران در کنار کتاب‌خوانی باید داشت.

کتاب مردان مریخی، زنان ونوسی

اولین مورد از بهترین کتاب های روانشناسی ازدواج یک کتاب نام آشناست که حتماً نام آن را بارها شنیده‌اید. کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین کتاب‌های جان گری است که در سال‌های اخیر سروصدای زیادی به پا کرده و فروش فوق‌العاده‌ای نیز داشته است. این کتاب به‌اندازه‌ای نکات ریز و مفیدی دارد که به‌جرئت می‌توان گفت همه افراد باید آن را بخوانند.
نویسنده این کتاب سعی کرده است به افراد آموزش دهد چگونه می‌توانند در کنار تفاوت‌ها و اختلافاتی که دارند با یکدیگر زندگی کنند. جان گری معتقد است که درک این تفاوت‌ها و پذیرفتن آنها است که باعث می‌شود زندگی آرامی و متفاوتی را تجربه کرد.
در این کتاب یاد داده می‌شود افراد چگونه از بحث دور باشند و در تفاوت‌ها و اختلافات نیز به یکدیگر احترام بگذارند. خواندن این کتاب و عملی کردن راهکارهای آن باعث می‌شود زوجین روابط بهتری را داشته باشند.

کتاب غرور و تعصب

یکی از تأثیرگذارترین کتاب‌ها در دنیا کتاب غرور تعصب است که در سال 1813 منتشر شد. این کتاب توانست با بیش از 20 میلیون فروش در صدر پرفروش‌ترین کتاب‌ها قرار بگیرد. در این کتاب با شوخ‌طبعی به بررسی روابط و رشد آن می‌پردازد. این کتاب داستانی رابطه بین یک دختر روستایی و یک مالک ثروتمند را بیان می‌کند.
این کتاب داستان برهه‌ای از تاریخ را بیان می‌کند که تمامی دختران برای تأمین رفاه و آسایش خانواده خود به دنبال ازدواج با فردی ثروتمند بودند اما الیزابت که شخصیت اصلی این داستان است از این کار امتناع می‌کند. با خواندن این داستان می‌توان فهمید که عشق چقدر می‌تواند در غرور و تعصب پنهان شود و بدون درک این موضوع دنیا تهی از زیبایی و احساسات است.

کتاب محکم در آغوشم بگیر

کتاب محکم در آغوشم بگیر

کتاب محکم در آغوشم بگیر نوشته سو جانسون حاصل تلاش چندین ‌ساله محققان و پژوهشگران در زمینه روابط و درک عمیق عشق است. در این کتاب به درمان هیجان محور پرداخته می‌شود و این روش درمانی را به‌عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای حل مشکلات معرفی می‌کند.
جالب است بدانید تمامی نوشته‌های این کتاب بر اساس تحقیقات بر جامعه آماری‌های متفاوت بوده و در کنار تجربه، علم نیز در انتخاب این روش درمانی نقش داشته است. نویسنده این کتاب ایجاد یک پیوند قوی و تلاش برای نگه‌داشتن آن را عامل اصلی خوشبختی و آرامش می‌داند؛ او در این کتاب بر اساس پژوهش‌ها و تحقیقات روش‌های بهبود روابط را آموزش می‌دهد.

کتاب سیر عشق

کتاب سیر عشق

کتاب سیر عشق نوشته الن دو باتن است که به تحلیل روابط عاشقانه می‌پردازد. این کتاب زمان شکل‌گیری رابطه، رشد و تکامل آن را مورد برسی قرار می‌دهد. این کتاب به مخاطب روش‌های تازه نگه‌داشتن رابطه را در طول زمان یاد می‌دهد.
الن دوباتن مسائلی مانند بحث، قهر، آشتی و… را مسائل عادی در رابطه می‌داند و معتقد است زوجین در طول رابطه باید این موارد را تجربه کنند اما کنارآمدن با این موضوعات و داشتن عملکرد صحیح موضوع مهمی است که باعث دوام روابط می‌شود و در کتاب به این موضوع پرداخته شده است.

کتاب هنر عشق ورزیدن

کتاب هنر عشق ورزیدن جز پرفروش‌ترین کتاب‌ها در سال‌های اخیر بوده است. این کتاب به افراد آموزش می‌دهد توانایی‌های پنهان خود را در عشق ورزیدن پیدا کرده و به‌خوبی بروز دهند. در این کتاب گفته می‌شود که عشق ورزیدن یک هنر است و کسی که می‌خواهد این هنر را داشته باشد باید تلاش و تمرکز زیادی روی این موضوع بگذارد.
هر چند ما این کتاب را در لیست کتاب‌هایی که قبل از ازدواج باید خواند آورده‌ایم اما خواندن این کتاب باعث بیدارشدن و رشد فردی می‌شود به همین دلیل توصیه می‌شود که اکثر افراد این کتاب را در هر بازه زمانی  و هر مرحله از رابطه مطالعه کنند.

جستارهایی در باب عشق

یکی از کتاب‌های دیگر نوشته الن دوباتن کتاب جستارهایی در بابا عشق است. اکثر ما شیرینی اولین روزهای را رابطه چشیده‌ایم اما می‌دانیم که این موضوع همیشگی نیست. در این کتاب به این موضوع پرداخته می­شود و نویسنده نکاتی را بیان می‌کند که ما کمتر به آن توجه می‌کنیم.
جستارهایی در باب عشق از کتابی‌های داستانی است که داستان زوجی به نام ربیح و کرستن را از ابتدا مورد بررسی قرار می‌دهد. الن دوباتن این موضوع را از دید فلسفی نیز بررسی کرده است؛ پس اگر اهل مطالعه به‌خصوص موضوعات فلسفی هستید از این مورد غافل نشوید.

کتاب ازدواج بدون شکست

کتاب ازدواج بدون شکست

کتاب ازدواج بدون شکست نوشته ویلیام و کارلین گلسر است، اکثر ما این نویسنده را کتاب تئوری انتخاب می‌شناسیم اما کتاب ازدواج بدون شکست این نویسنده کتاب بسیار مفیدی است که خواندن آن قبل ازدواج توصیه می‌شود. در این کتاب درباره تئوری انتخاب در بخش‌های مختلف زندگی صحبت می‌کند.
نویسنده این کتاب معتقد است با کمک این تئوری ارتباط مؤثر و قوی بین زوجین قابل شکل‌گیری است. این کتاب صورت خلاصه بیان می‌کند که هر فردی که بداند چگونه با شریک خود ارتباط برقرار کند احتمال شکست را می‌تواند حتی به 0 برساند.

کتاب مراقب ازدواج خود باشید

کتاب مراقب ازدواج خود باشید

ازدواج نقطه عطف زندگی آدمی است. این مورد یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. زندگی مشترک در طول سال‌های مختلف در کنار شریک به‌مرور ساخته می‌شود. وجود یک همراه خوب در این مسیر باعث می‌شود پایه‌های این بنا محکم و اساسی ساخته شود. در کتاب مراقب ازدواج خود باشید روش‌هایی بیان شده که به افراد کمک می‌کند از ابتدا رابطه را به‌صورت صحیح شروع کنند و احتمال طلاق و مشکلات را به حداقل برسانند.

کتاب 7 اصل موفقیت در زندگی زناشویی

این کتاب نوشته جان گاتمن یکی از کتاب‌هایی است که توجه روان‌شناسان و جامعه‌شناسان زیادی را دربرگرفته است. نویسنده این کتاب پس از بررسی زوج‌های مختلف اقدام به نوشتن این کتاب کرد. جان گاتمن تمامی تجربیات پژوهشی و علمی خود را در این کتاب آورده است و افراد با مطالعه این کتاب و رعایت 7 اصل اساسی به ایجاد رابطه صمیمی و قوی تر کمک می‌کنند. تئوری‌های بیان شده در این کتاب بر اساس تحقیقات مختلفی است که گاتمن طی سال‌ها روی زوج‌های مختلف داشته است.

کتاب پنج زبان عشق

یکی از کتاب‌های مهم در باب ازدواج کتاب 5 زبان عشق است. این کتاب به بررسی 5 روش ابراز عشق و احساسات زوج‌ها می‌پردازد. در این کتاب روش‌های ابزار احساسات در بخش‌های مختلف زندگی موردبحث قرار گرفته است به همین دلیل به کسانی توصیه می‌شود که ازدواج موفقی داشته‌اند.
کتاب 5 زبان عشق تا کنون بیش از 11 میلیون نسخه چاپ شده و در سراسر دنیا به فروش رسیده است؛ این کتاب جز پرفروش‌ترین کتاب‌های در زمینه ازدواج است.

کتاب عاشقانه آرام

کتاب یک عاشقانه آرام نوشته نادر ابراهیمی یکی از پرفروش‌ترین داستان‌های عاشقانه ایرانی است. در این کتاب به دیدی واقع‌نگرانه به عشق نگاه می‌شود. کتاب یک عاشقانه آرام مکالمه گیله‌مرد و همسر آذری‌اش است. گیله‌مرد این داستان معلمی است که توسط ساواک دستگیر شده و بعد از آزادی برای بهبود زندگی‌اش تلاش می‌کند.
در این کتاب بر خلاف دیگر کتاب‌های گفته شده راه و روش‌های بهبود روابط آموزش داده نمی‌شود اما با گفتن یک داستان ساده و شیرین اهمیت روابط پس از ازدواج و تلاش و توجه‌های کوچک برای زنده نگه‌داشتن رابطه را نشان می‌دهد.

 سخن آخر

ازدواج یکی از بخش‌های اساسی زندگی است. این امر مهم که توسط پیامبر به آن توجه ویژه‌ای نیز شده است یکی از مهم‌ترین مسائلی است که نیاز به تفکر و آماده‌سازی شخصی دارد. در این مطلب به معرفی بهترین کتاب های روانشناسی ازدواج پرداختیم بهتر است افراد قبل از ازدواج بخوانند؛ امیدواریم این معرفی به شما در شناخت بهتر خود و همچنین پیش گرفتن یک مسیر عالی کمک کند.

برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 0 میانگین: 0]
فراکتاب
فراکتاب
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *