دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

کتاب های معرفی شده توسط مجتبی شکوری

مرداد 1401 . فراکتاب

مجتبی شکوری یکی از شخصیت‌هایی که به‌تازگی توانسته به شهرت برسد و جایگاه ویژه‌ای بین افراد به‌خصوص اهل کتاب‌ها باز کند. دکتر مجتبی شکوری فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف است که پس از اتمام این دوره تحصیلی تصمیم به تحصیل در رشته دلخواه خود علوم سیاسی کرد و مقطع ارشد و دکترای خود را در دانشگاه تهران در این رشته سپری کرد.
او که اکنون مدیریت مجموعه باغ کتاب را دارد یکی از افراد تأثیرگذار در موضوع کتاب‌خوانی است و در این راستا در برنامه کتاب‌باز نیز کتاب‌های مختلفی را با موضوعات مختلف معرفی کرده است؛ در این مطلب برخی از کتاب های معرفی شده توسط مجتبی شکوری که جسته‌وگریخته آنها در این برنامه و پادکست خود اشاره کرده است می پردازیم.

کتاب سیر عشق

سیر عشق یکی رمان عاشقانه از زندگی زوجی با نام‌های ربیع و کریستین است. الن دوباتن نویسنده این کتاب است و در آن تلاش می‌کند تا به خوانندگان کتاب زندگی واقعی و با عشق را نشان دهد.
جالب است بدانید در این کتاب درباره داستان عاشقانه و رمانتیک صحبت نمی‌شود بلکه واقعیات زندگی و بالا و پایین‌ها را بررسی کرده و کنار آمدن و عملکرد بهتر را در این زمینه مورد بررسی قرار می‌دهد. در این داستان دو شخصیت اصلی درباره مسائل کوچک و بیهوده بحث کرده، کنجکاوی کرده، قهر می‌کند و دنبال مقصر می‌گردند و هزاران مورد دیگری که در هر رابطه‌ای وجود دارد.
در این زمان این افراد یاد می‌گیرند که چیزهای مختلفی از هم یاد می‌گیرند و می‌فهمند چطور با هم زندگی کنند و بچه‌دار شوند. در این کتاب به‌صورت خلاصه در کنار بیان حس عمیق همذات‌پنداری با افراد روایت‌هایی را مطرح می‌کند تا به بقا بیشتر و رابطه‌ای بهتر کمک کند.

کتاب چرا عاشق می‌شویم؟

این کتاب یکی از کتاب‌هایی است که بر اساس تحقیقات علمی نوشته شده است. در ابتدای این کتاب هلن فیشر از مغز افرادی که به‌تازگی دچار عاشقی شده‌اند اسکن گرفته و متوجه تغییراتی در مغزشان و بهبود جریان خون در بخش‌هایی می‌شود. او در این کتاب با ارجاع به تحقیقات و آزمایش‌های علمی معتبر درباره ماهیت و فرایند عاشقی صحبت می‌کند.
همچنین او در کتاب چرا عاشق می‌شویم توضیح می‌دهد که یک نفر به چه دلایلی و چگونه برای یک نفر جذاب است و برای دیگران این‌طور نیست؛ همچنین به این موضوع می‌پردازد که چگونه عشق باعث می‌شود که کم‌وکاستی‌هایی در طرف ماقبل نادیده گرفته شود.

کتاب محکم در آغوشم بگیر

عشق و رابطه عاشقانه از زمانی که افراد به دنیا آمده‌اند شروع می‌شود. در واقع دنیا براین‌اساس می‌چرخد و این‌گونه استوار مانده است. در تمامی فرهنگ و ادبیات دنیا شاهد داستان‌های عاشقانه مختلفی هستیم. مورد دیگری که وجود دارد این است که همه ما به دنبال زندگی عاشقانه آرامی هستیم و برای آن تلاش نیز می‌کنیم.
اما سؤالی که این میان پیش می‌آید این است که چگونه برخی زوج‌ها موفق می‌شوند تا روابط عاشقانه‌ای را شروع کنند و ادامه دهند برخی از آنها دچار طلاق می‌شوند؟ چگونه می‌توان یک رابطه را از گرفتار شدن با روزمرگی‌های عادی نجات داد و برای حل مشکلات و چالش‌ها چه کاری باید کرد؟ چه عواملی باعث می‌شود که زندگی که با عشق و شوق آغاز شده است به تنفر و طلاق منجر شود؟ راهی برای بهبود روابط وجود دارد؟

سو جانسون نویسنده این کتاب پاسخ‌ها متنوعی برای این سؤالات دارد که برگرفته از سال‌ها تجربه و تحقیق است. در ابتدای این کتاب به ماهیت عشق پرداخته شده و به‌صورت جذابی به تحلیل روابط عاشقانه می‌پردازد. در واقع در ابتدای این کتاب به این سؤال پرداخته می‌شود که ما پیوندی عمیق را با دیگران برقرار می‌کنیم اما چه چیزی باعث می‌شود که ذهن ما درگیر ترس ازدست‌دادن رابطه شود؟

در بخش دوم کتاب هفت مکالمه بیان شده است. این مکالمات را معجزه انگیزه می‌دادند و کار آنها ساخت لحظات سرنوشت‌ساز در یک رابطه است. با بررسی این روش‌ها احساسات و عواطفی را که در رابطه متمرکز است مورد بررسی قرار می‌دهند و همچنین می‌گوید چگونه می‌توان از گفتگوهای آسیب‌زا جلوگیری کرد. با بررسی لحظات مختلف در رابطه مسیری برای پیشرفت و بهبود آن پیدا می‌شود و در نتیجه افراد می‌آموزند که چگونه یک زندگی عاشقانه را رقم بزنند.
در بخش انتهایی این کتاب نیز قدرت عشق بررسی می‌شود. عشق توانایی‌های زیادی دارد و می‌تواند راه حلی برای تمامی دردها باشد اما چگونه بودن این مورد را نویسنده این کتاب به خوانندگان آموزش می‌دهد. همچنین در این کتاب یاد داده می‌شود که چگونه باقدرت عشق زخم‌ها و دردهای ویرانگر درون خود را مرهم شویم.

کتاب اعتراف

کتاب اعتراف نوشته خشایار دیهیمی در 16 بخش نوشته شده است. در این کتاب زندگی شخصی لئو تولستوی در ارتباط با سوال­هایی مانند معنای زندگی و مسیر درست آن مطرح می‌شود. این کتاب یکی از ماندگارترین آثاری است که تولستوی در سخت‌ترین شرایط زندگی خود نوشته است. با نوشتن این کتاب تولستوی به شهرت و محبوبیت زیادی بین افراد رسید؛ در واقع این کتاب را جز بهترین کتاب‌های فلسفی می‌دانند که می‌تواند پاسخگوی پرسش‌های زیادی باشد.
در این کتاب به‌خوبی و بدون هیچ ترسی تولستوی اعتراف‌هایی خود را در ارتباط با رنج و سختی‌هایی که کشیده مطرح و کرده و راه‌حل‌هایی را که برای آن داشته است نیز را بیان می‌کند. در این کتاب به‌خوبی خود را کنار نویسنده تصور می‌کنیم و حتی در برخی از شرایط خود را جایگزین او می‌کنیم.

کتاب در مواجهه با مرگ

کتاب مواجهه با مرگ یک رمان داستانی جذاب و تکان‌دهنده است که در ارتباط با عشق، زندگی و مرگ نوشته شده است. نویسنده این کتاب براین مگی یک فیلسوف، شاعر، سیاست‌مدار و نویسنده بزرگ مشهور انگلیسی است. قهرمان این کتاب جان اسمیت در ابتدا یک روزنامه‌نگار است که در خاورمیانه زندگی می‌کند؛
وی در یک روز متوجه می‌شود روی گردنش چندین غده درآمد و زمان مراجعه به پزشک، متوجه می‌شود برای معالجه باید به انگلستان برود. پزشکان بعد از بررسی متوجه می‌شوند وی به بیماری هاجکین نوعی سرطان خون مبتلا است اما به درخواست مادر وی این بیماری از او مخفی می‌شود.
جان به مدت یک ماه در بیمارستان بستری شده و سپس به کار بدون هیچ اطلاعی از وضعیت خود بازمی‌گردد. او در بیروت با دختری به نام ایوا آشنا می‌شود و داستانی عاشقانه را شروع می‌کنند. در این کتاب با ارائه محتوای داستانی درباره رویکرد افراد با مرگ در قالب فلسفه صحبت می‌شود.

کتاب وسوسه‌های کمال‌گرایی

اولین موردی که باید در ارتباط با خود بپذیریم این است که افراد بی‌نقص نیستند؛ این مورد اولین چیزی است که باید درباره خود بپذیریم. اگر انتظارات واقعی از خود و زندگی داشته باشیم علاوه بر اینکه نارضایتی به سطح بالایی می‌رسد بلکه ممکن است به اطرافیان نیز آسیب‌های جدی بزنیم.
جان گولد برگ و میریام ادرهولد در این کتاب به افراد کمک می‌کنند تا از آسیب‌های کمال‌گرایی آگاه شوند همچنین در این کتاب در ارتباط با خوب انجام‌دادن کارها و کمال‌گرایی نیز صحبت می‌شود و در آخر یاد داده می‌شود چگونه این حس را کنترل کنیم.

کتاب اضطراب موقعیت

این کتاب در ارتباط با ترس از شکست در برابر آرزوهایی که جامعه برای افراد ایجاد کرده صحبت می‌کند. ترس در موارد مختلفی مانند ازدست‌دادن مقام، منزلت و اینکه نکند اکنون در مرحله کم و جایگاه کمی قرار داریم و به کمتر از آن نیز سقوط کنیم؛ وجود دارد. الن دوباتن نویسنده این کتاب درباره اضطراب موقعیت و علت و همچنین راه‌حل‌های آن صحبت کرده است.
کمبود عشق، وابستگی و… از دلایلی هستند که باعث ایجاد اضطراب در افراد می‌شود؛ این موارد به‌صورت دقیق در این کتاب بررسی شده‌اند. الن دوباتن راه‌حل‌های کنترل اضطراب را به‌خوبی در این کتاب بیان می‌کند.

کتاب هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها

کتاب هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها نوشته مارک منسن است. در این کتاب به این موضوع اشاره می‌شود که حقیقت زندگی پنهان است و چیزی به نام رهایی برای از این دغدغه‌ها وجود ندارد. موضوعی که بدیهی است این است که باید دغدغه مسائل زندگی را باید داشت و این کاملاً طبیعی است.
بخشی از زیست‌شناسی ما مربوط به مسائلی است که به آنها اهمیت می‌دهیم و دغدغه ما است و درصورتی‌که بخواهیم بی‌خیال این موضوعات باشیم سؤالی که پیش می‌آید است که پس دغدغه چه چیزی را داشته باشیم؟ نویسنده این کتاب با نثری روان مفاهیم پیچیده را به‌صورت ساده بیان کرده است.
او این مثال‌ها را با ارائه مثال‌هایی از زندگی افراد به مخاطبان خود منتقل می‌کند. در کنار این موارد نویسنده زندگی خود را نیز مطرح می‌کند و این باعث ایجاد نزدیکی بین مخاطب می‌شود. در این کتاب مسائلی مانند درد، رنج، دغدغه، زندگی و مرگ به‌صورت واقعی روایت می‌شود.

کتاب توهم آگاهی

در این کتاب نویسنده تلاش کرده آگاهی جمعی را بالا ببرد. در این کتاب بشر با ماهیت جمعی درک شده و سعی شده بیان شود که موفقیت و اتفاقی به‌صورت تکی در تنهایی رخ نمی‌دهد. در این کتاب گفته شده است ماری کوری، نیوتن و سایر دانشمندان به‌تنهایی موضوعات مختلف را کشف نکرده‌اند.
در این کتاب موضوع آگاهی جمعی و اهمیت آن بررسی شده است و در ارتباط با این صحبت شده که انسان چقدر می‌داند و چرا توهم آگاه بودن را دارد. همچنین در این کتاب گفته شده که چرا انسان بعضی چیزها را باور داشته و چگونه فرایند اندیشیدن او با سایر انسان‌ها تفاوت دارد.
زمانی که درک کنیم آگاهی‌ها در ذهن ما قرار ندارد و در جامعه به اشتراک گذاشته شده‌اند قهرمانان نیز تغییر می‌کند و به‌جای تمرکز روی افراد روی گروه‌های بزرگ تمرکز می‌کنیم. در این کتاب تلاش شده است درک غنی از ذهن به افراد داده شود و همچنین فهمی که مرتبط با ارزیابی بهتر و دقیق‌تر این مورد بررسی قرار گیرد.

 

سخن آخر

در این بخش برخی از کتاب‌های معرفی شده توسط مجتبی شکوری را بررسی کردیم اما جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که کتاب‌های زیادی توسط ایشان در برنامه‌ها و پادکست‌های مختلف ارائه شده است که بر اساس موضوع صحبت انتخاب شده‌اند. در قسمت ما فقط برخی از کتاب‌ها را بررسی کردیم درصورتی‌که کتاب دیگری از ایشان به شما پیشنهاد شده است خوشحال می‌شویم آن را با ما نیز به اشتراک بگذارید.

برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 8 میانگین: 4.1]
فراکتاب
فراکتاب
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *