دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

بهترین آثار جلال آل احمد

فروردین 1403 . سمانه خوش انگشت

سید جلال‌الدین سادات آل احمد (۱۱ آذر ۱۳۰۲ – ۱۸ شهریور ۱۳۴۸) روشنفکر سوسیالیست، نویسنده، منتقد ادبی و مترجم ایرانی بود. وی همسر سیمین دانشور بود. آل احمد در دههٔ ۱۳۴۰ به شهرت رسید و در جنبش روشنفکری و نویسندگی ایران تأثیر به‌سزایی گذاشت. در این مقاله بهترین آثار جلال آل احمد را معرفی می‌کنیم.

مشهورترین اثر جلال ال احمد

کتاب مدیر مدرسه (The School Principal): شاید معروف‌ترین و مهم‌ترین اثر جلال آل‌ احمد کتاب مدیر مدرسه باشد که از زندگی و حرفه‌ی شخصی نویسنده الهام گرفته و در خلال داستان، به بررسی معضلات و مشکلات سیستم آموزش‌وپرورش کشور می‌پردازد.

داستان های جلال آل احمد

قصه‌های جلال گلچینی از مجموعه داستان «زن زیادى» با عناوین: «تجهیز ملت»، «پستچی»، «شوهر آمریکایی»، «دفترچه بیمه»، «عکاس با معرفت»، «دید و بازدید عید»، «زیارت»، «تابوت» از آثاری است که نشان دهنده تلاش جلال در راه روشنگری جامعه ایران در آن زمان است.

مجموعه آثار جلال آل احمد

در این مقاله سعی شده است به معرفی برخی از آثار جلال آل احمد پرداخته شود.

  • پنج داستان (۱۳۵۰) (۵ داستان کوتاه)
  • کتاب داستان های سیاست
  • کتاب غرب زدگی
  • مدیر مدرسه (۱۳۳۷) (یک داستان بلند)
  • زن زیادی (۱۳۳۱) (۹ داستان کوتاه)
  • سه تار (۱۳۲۷) (۱۳ داستان کوتاه)
  • کتاب خسی در میقات

کتاب سه تار

این کتاب به عنوان یکی از بهترین آثار جلال آل احمد، مشتمل بر چند داستان کوتاه است، با نگاهی دقیق و موشکافانه، به موضوع فقر و آثار آن در جامعه پرداخته و تفکرات جامعه‌ای خرافاتی با عقایدی افراطی را به چالش کشیده است. داستان‌های این مجموعه به لحاظ زبان و ساختار شبیه قصه‌های عامیانه‌ای است که از زبان مردم کوچه و بازار هم شنیده می‌شود.

کتاب سه تار بصورت بصورت دانلود رایگان و نسخه چاپی در فراکتاب موجود می باشد. برای در یافت این کتاب به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید.

10 تخفیف
جلال آل احمد
نویسنده
فردوس
ناشر
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

کتاب سه تار

کتاب مدیر مدرسه pdf رایگان

شاید معروف‌ترین و مهم‌ترین اثر جلال آل‌ احمد کتاب مدیر مدرسه باشد که از زندگی و حرفه‌ی شخصی نویسنده الهام گرفته و در خلال داستان، به بررسی معضلات و مشکلات سیستم آموزش‌وپرورش کشور می‌پردازد. مدیر مدرسه روایتگر آموزگاری است که از درس دادن خسته شده و برای آسودگی خود و داشتن درآمدی بیشتر به مدیری مدرسه روی می‌آورد.

انگار برای شنیدنش گوش لازم نیست. صد و پنجاه تومان در کارگزینی کل مایه گذاشته بودم تا این حکم را به امضا رسانده بودم. توصیه هم برده بودم و تازه دو ماه هم دویده بودم. مو، لای درزش نمی رفت. می دانستم که چه او بپذیرد، چه نپذیرد، کار تمام است. خودش هم می دانست. حتما هم دستگیرش شد که با این نک و نالی که کرد، خودش را کنف کرده. ولی کاری بود و شده بود…

برای دانلود رایگان کتاب مدیر مدرسه یکی از بهترین آثار جلال آل احمد به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید.

10 تخفیف

مدیر مدرسه

انگار برای شنیدنش گوش لازم نیست. صد و پنجاه تومان در کارگزینی کل مایه گذاشته بودم تا این حکم را به امضا رسانده بودم. توصیه هم برده بودم و تازه دو ماه ...
جلال آل احمد
نویسنده
منوچهر علی‌ پور
ویراستار
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

 

کتاب داستان های سیاست pdf رایگان

کتاب داستان های سیاست، به نویسندگی جلال آل احمد توسط اپلیکیشن فراکتاب ارائه شده است.

نخستین باری که با او در پلاژ بابلسر برخوردم، هرگز نظرم را جلب نکرد. در میان آن همه دیدنی هایی که مرا همچون تازه وارد ناآشنایی در میان گرفته بود، وقت این نبود که توجّهی به او بکنم، و یا دقیقه ای چند در قیافه اش دقیق شوم. به این جهت نمی دانم در آن روز اوّل هم همین طور لب و دهانش سوخته و دندان هایش سیاه شده و در حال افتادن بود، یا نه.

برای دانلود رایگان کتاب داستان های سیاست به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید.

داستان های سیاست

نخستین باری که با او در پلاژ بابلسر برخوردم، هرگز نظرم را جلب نکرد. در میان آن همه دیدنی هایی که مرا همچون تازه وارد ناآشنایی در میان گرفته بود، وقت ا...
جلال آل احمد
نویسنده
فراکتاب
فراهم آورنده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

 

کتاب پنج داستان pdf رایگان

کتاب پنج داستان، به نویسندگی جلال آل احمد توسط اپلیکیشن فراکتاب ارائه شده است.

بدیش این بود که گلدسته های مسجد، بدجوری هوس بالا رفتن را به کلّه ی آدم می زد. ما هیچ کدام کاری به کار گلدسته ها نداشتیم. امّا نمی دانم چرا مدام توی چشم مان بودند. توی کلاس که نشسته بودی و مشق می کردی، یا توی حیاط که بازی می کردی و مدیر، مدام پاپی می شد و هی داد می زد که:

برای دانلود رایگان کتاب پنج داستان به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید.

پنج داستان

بدیش این بود که گلدسته های مسجد، بدجوری هوس بالا رفتن را به کلّه ی آدم می زد. ما هیچ کدام کاری به کار گلدسته ها نداشتیم. امّا نمی دانم چرا مدام توی چش...
جلال آل احمد
نویسنده
فراکتاب
فراهم آورنده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

کتاب داستانهای بی ملاک pdf رایگان

کتاب داستانهای بی ملاک، به نویسندگی جلال آل احمد توسط اپلیکیشن فراکتاب ارائه شده است.

ز در باغ آسایشگاه که پا به درون گذاشتم، هنوز اثری از ترس و وحشت پیشین را با خود داشتم. وحشت از ورود به یک جای ناشناس. وحشتی که وقتی بچّه بودم، از ورود به جلسۀ امتحان در خودم حسّ می کردم. با دوستم-که طبیب آسایشگاه بود-قرار گذاشته بودم ساعت ده صبح خودم را به شاه آباد برسانم. اوایل مهر بود و هنوز بیمارها در فضای آزاد زندگی می کردند. از همان دم در، تخت های چوبی و آهنی را ردیف، پهلوی هم، روی زمین گذاشته بودند. و بالای هر ردیفی از آن ها، یک طاقۀ بلند و دراز برزنت کشیده بودند. کنارۀ ملافه های سفید و چرکمرد بسترها، روی خاک افتاده بود و سایه بان بالا سر تخت ها را گرد گرفته بود و اوّلین برگ های خزان زدۀ چنارهای بلند باغ، گله به گله روی آن نشسته بود…

برای دانلود رایگان کتاب داستان های بی ملاک به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید.

داستانهای بی ملاک

ز در باغ آسایشگاه که پا به درون گذاشتم، هنوز اثری از ترس و وحشت پیشین را با خود داشتم. وحشت از ورود به یک جای ناشناس. وحشتی که وقتی بچّه بودم، از ورود...
جلال آل احمد
نویسنده
فراکتاب
فراهم آورنده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

کتاب غرب زدگی pdf رایگان

کتاب غرب زدگی، به نویسندگی جلال آل احمد توسط اپلیکیشن فراکتاب ارائه شده است.

غرب زدگی آفتی است که از غرب می‌آید و ما کشورهای جهان سومی و از پیشرفت وامانده را مانند طاعون گرفتار و بیمار می‌کند. آدم غرب زده ریشه و بنیادی ندارد، هرهری مآب و سرتاپا از آداب و سنن و فرهنگ غرب تقلید می‌کند. جلال در این باره می‌گوید: «غرب زدگی می‌گویم همچون وبازدگی. و اگر به مذاق خوشایند نیست، بگوییم همچون سرمازدگی یا گرمازدگی. اما نه، دست کم چیزی است در حدود سن زدگی».و در جای دیگر: «آدم غرب زده هرهری مذهب است به هیچ چیز اعتقاد ندارد اما به هیچ چیز هم بی‌اعتقاد نیست. یک آدم التقاطی است و نان به نرخ روز خور است همه چیز برایش علی‌السویه است.

برای دانلود رایگان کتاب غرب زدگی به عنوان یکی از بهترین آثار جلال آل احمد به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید.

غرب زدگی

غرب زدگی آفتی است که از غرب می‌آید و ما کشورهای جهان سومی و از پیشرفت وامانده را مانند طاعون گرفتار و بیمار می‌کند. آدم غرب زده ریشه و بنیادی ندارد، ه...
جلال آل احمد
نویسنده
فراکتاب
فراهم آورنده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

کتاب غرب زدگی

کتاب داستانهای آسمانی pdf رایگان

کتاب داستانهای آسمانی، به نویسندگی جلال آل احمد توسط اپلیکیشن فراکتاب ارائه شده است.

گرد و خاکی که هنگام غروب، معمولا آسمان تهران را می پوشاند، . . . بالای سر آن محلّۀ غرقه به خاک هنوز موج می زد و نور ضعیف چراغ کوچه و تیر آن، با تمام سیم هایش، از وسط آن گنگ و محو به نظر می رسید. اگر دکل های بی قوارۀ رادیو و تیرک پشه بندهای انگشت شماری را که روی بام های اطراف ایستاده بودند، برمی داشتند، همه جا از کاه گل پوشیده شده بود؛ و تا چشم کار می کرد، بام های خاکی رنگ و خرپاهای کوتاه و بلند و گاه گاه نیز یک بادگیر دراز و بی قواره که هوای خفۀ زیر زمین های مرطوب را تحویل آسمان گرفتۀ محلّ می داد . . .

برای دانلود رایگان کتاب داستان های آسمانی به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید.

داستانهای آسمانی

گرد و خاکی که هنگام غروب، معمولا آسمان تهران را می پوشاند، . . . بالای سر آن محلّۀ غرقه به خاک هنوز موج می زد و نور ضعیف چراغ کوچه و تیر آن، با تمام س...
جلال آل احمد
نویسنده
فراکتاب
فراهم آورنده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

خسی در میقات

کتاب خسی در میقات، به نویسندگی جلال آل احمد توسط اپلیکیشن فراکتاب ارائه شده است.

نام جلال آل احمد برای کمتر کسی نا آشناست. همگان اگر نوشته های وی را نخوانده باشد، عناوین بعضی از اثرهایش را شنیده اند. کتاب خسی در میقات، سفرنامه جذاب حج جلال آل احمد است که در 41 سالگی و در سال 1343 آن را نگاشته است.

کتاب خسی در میقات بصورت الکترونیکی و چاپی در فراکتاب موجود می باشد. برای در یافت این کتاب به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید.

خسی در میقات

کتاب خسی در میقات، در واقع سفرنامه حج جلال آل احمد است. Pdf این کتاب توسط تامین محتوای نگین ارائه شده است. معرفی کتاب خسی در میقات خلاصه کتاب خسی در ...
جلال آل احمد
نویسنده
فراکتاب
فراهم آورنده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

خسی در میقات

کتاب زن زیادی

زن در آثار جلال آل‌ احمد شخصیتی است که در فضایی مردسالار زندگی می‌کند و معمولاً از خود هیچ اختیاری ندارد و از سوی مردان مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرد. کتاب زن زیادی به عنوان یکی از بهترین آثار جلال آل احمد نیز روایتگر داستان یکی از همین زنان مفلوک است که هویت مستقلی از خود ندارند و در محیطی زندگی می‌کنند که آزادی و تساوی برای آنان معنا ندارد.

کتاب زن زیادی بصورت چاپی در فراکتاب موجود می باشد. برای در یافت این کتاب به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید.

10 تخفیف
جلال آل احمد
نویسنده
فردوس
ناشر
خرید کتاب
خرید کتاب

کتاب زن زیادی

خیانت جلال آل احمد به سیمین دانشور

جلال آل احمد و سیمین دانشور معروف ترین زوج ادبی تاریخ ایران هستند، زوجی که به دلیل ادبیات در کنار هم قرار گرفتند.از رنجی که می بریم، مدیر مدرسه، سه تار، سنگی بر گوری از نوشته های جلال آل احمد است که اگر نخوانده باشیم هم اسم هایشان به گوش مان خورده است. سووشون سیمین دانشور هم که دیگر گفتن ندارد.

جلال آل احمد و سیمین دانشور که امروز به عنوان دو نویسنده معاصر سرشناس و بی بدیل شناخته می شوند؛ زندگی مشترک پر فراز و فرودی را تجربه کرده اند. یکسال دوری از هم به دلیل تحصیل سیمین در آمریکا، تغییر مواضع سیاسی جلال، مشکلات اطرافیان؛ سرطان خواهر جلال و خودکشی خواهر سیمین، بچه دار نشدن و در نهایت خیانت جلال به سیمین در جریان سفر به اروپا و هم اتاق شدن با زنی میانسال به نام هیلدا که جلال بی رحمانه و صریح روایت خودش را در کتاب سنگی بر گوری منتشر کرد.

علت مرگ جلال آل احمد

سیمین دانشور، همسر جلال، در کتاب غروب جلال علت مرگ جلال را زیاده‌روی در مصرف نوشابه الکلی قزونیکا (نام ودکایی ساخت ایران در آن زمان) ذکر می‌کند و علت پزشکی مرگ را هم آمبولی ریه در اثر افراط در مصرف مشروبات الکلی و سیگار اشنو نقل می‌کند و شایعات مربوط به دست داشتن ساواک در مرگ جلال را صریحاً رد می‌کند.

برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 1 میانگین: 5]
سمانه خوش انگشت
سمانه خوش انگشت
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *