دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

معرفی بهترین کتاب های نمایشنامه ایران و جهان

شهریور 1401 . فراکتاب

معرفی بهترین کتاب های نمایشنامه ایران و جهان

یکی از جذابیت‌های این مقاله، معرفی بهترین کتاب های نمایشنامه ایران و جهان در ژانرهای مختلف است. نمایشنامه به ژانری ادبی گفته می‌شود که داستان حول محور مکالمات و ارتباطات دو و یا بیشتر اتفاق می‌افتد. برخی از علاقه‌مندان حوزه‌های ادبی، تمایل زیادی به نمایشنامه خوانی دارند. بسیاری از افراد، نمایشنامه را شکلی مکتوب از هنر سینما دانسته و همراه شدن با داستان نمایشنامه را فرصت طلایی بهره‌مند شدن از هسته داستان می‌دانند.
نمایشنامه بدلیل مکتوب بودن، ارزش اتفاقات و حوادث خلال داستان را بهتر منتقل می‌کند. به هنگام مطالعه، خواننده نکات ظریف داستان را بهتر درک کرده و ارتباط بیشتری با داستان می‌تواند برقرار کند.

نمایشنامه‌های بین المللی

در فرانسه هم‌اکنون نیز جلسات دورهمی نمایشنامه خوانی تشکیل می‌شود، تا علاقه مندان با شرکت در جلسات، یک نمایشنامه را بصورت کاملا پویا اجرا کنند. شرکت در این جلسات برای عموم آزاد است و هر فرد شرکت کننده، عهده دار نقش خاصی در نمایشنامه می‌شود. در ادامه تعدادی از کتاب‌هایی که با سبک نمایشنامه نگاشته شدند را به شما معرفی می‌کنیم.

کتاب رومئو و ژولیت

رومئو و ژولیت

خلاصه کتاب رومئو و ژولیت، طالع نحس عشقی جاودان (Romeo and Juliet) از ویلیام شکسپیر توسط گروه سبکتو گردآوری و ترجمه شده است. معرفی کتاب رومئو و ژولیت ...
ویلیام شکسپیر
نویسنده
سبکتو
فراهم آورنده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

کتاب رومئو و ژولیت

 

رومئو و ژولیت را می‌توان یکی از بزرگترین نمایشنامه‌های عاشقانه تاریخ بشریت و بهترین نمایشنامه ایران و جهان دانست. این کتاب داستان تراژید یک عشق ممنوعه است. بین رومئو و ژولیت است. این دو فرد از دو خاندان رقیب یکدیگر هستند که با هم آشنا شده و عاشق یکدیگر می شوند.
جدا از داستان عاشقانه این دو فرد، این نمایشنامه، اتفاقات و رقابت‌های دو خاندان را به تصویر می‌کشد. از مزیت‌های این نمایشنامه، داستان پر تلاطم آن است. در این نمایشنامه، آنقدر شما با اتفاقات جدید مواجه می شوید که از روند داستان به هیچ عنوان خسته نخواهید شد.

کتاب شاعرانگی | یوجین اونیل

شاعرانگی

معرفی کتاب شاعرانگیکتاب شاعرانگی، دربردارنده نمایشنامه‌ای آمریکایی قرن 20 م است. در خلاصه نمایش‌نامه آمده است: سرهنگ «کان ملودی» از یک خانواده با اصل ...
یوجین اونیل
نویسنده
حسن فاضل
مترجم
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

کتاب شاعرانگی

 

 

عموما داستان‌های عاشقانه، در بردارنده اتفاقاتی خام و نپخته هستند. اما نمایشنامه شاعرانگی، برخلاف تمام داستان‌های عاشقانه که درگیر عواطف و احساسات جوانی است، زندگی را روایت می‌کند که پر از تصمیمات عاقلانه است. در این کتاب، داستان یک سرهنگ نظامی آمریکا را در قرن 20ام می‌خوانیم.

کان ملودی سرهنگی اخراج شده از ارتش است که هم اکنون در بوستون ساکن شده است. این فرد نظامی با اخلاقیات خاص خود، به همراه همسر (نورا) و دختر خود (سارا)، گذران زندگی‌ می‌کند. نمایشنامه شاعرانگی، یک هنجار اجتماعی را نیز به چالش می کشد و آن هم ظاهر و باطن زندگی افراد است.

شاعرانگی علاوه بر ترسیم عشق کان ملودی و نورا (همسرش)، داستان رابطه عاشقانه سارا با فردی در بوستون را نیز به تصویر می‌کشد. به واقع می‌توان گفت که این نمایشنامه، تقابل و یا تفاهم دو عشق خام و پخته را بصورت داستان‌گونه مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

کتاب اتاق بسته | ژان پل سارتر

اتاق بسته

معرفی کتاب اتاق بستهنمایشنامه اتاق بسته نوشته ژان پل سارتر نمایشی در یک پرده است که برای اولین بار در ماه می 1944در سالن تاتر پاریس به نمایش درآمد. ام...
ژان پل سارتر
نویسنده
امید جمشیدی
مترجم
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

کتاب اتاق بسته

 

تا به اینجا بیشتر از داستان‌ها و نمایشنامه‌های عاشقانه صحبت کردیم، اما عاشقان صحنه‌های کارگاهی نیز جزو طرفداران پروپاقرص نمایشنامه‌ها هستند. کتاب اتاق بسته داستان مفقود شدن فردی است که همسرش پس از گذشت زمان احساس می‌کند مرده است این نمایشنامه یکی از بهترین نمایشنامه ایران و جهان است. اما به همین هنگام با پیدا شدن مدارکی مبهم، داستان مسیر خود را عوض می‌کند.

این کتاب بصورت روایت اول شخص بیان شده و نویسنده یکی از نقش‌های داستان است. البته قلم سارتر آنچنان شیوا است که ابهامات داخل داستان، بجای اینکه عامل خستگی برای خواننده باشند، با ایجاد سوالاتی جذاب در ذهن مخاطب، بر کشش محتوا می‌افزایند.

 

بهترین نمایشنامه های ایرانی

نمایشنامه‌نویسی در ایران، در دهه گذشته رشد بسیار زیادی کرده است. پیشرفت صنعت سینمایی کشور و همچنین ترغیب مردم به دیدن آثار ایرانی و همچنین وجود بازیگرانی برجسته در میان جامعه هنری کشور، باعث شده تا مردم و علاقه‌مندان حوزه نمایشنامه‌خوانی، به آثار ایرانی نیز، روی بیاورند. در ادامه بخشی از آثار مطرح و البته جدید این بخش از صنعت ادبی ایران را معرفی می‌کنیم.

 

کتاب منیزیوم | مجید صفاری نیا و زهرا نوربخش

منیزیوم

معرفی کتاب منیزیومکتاب منیزیوم اثر مجید صفاری نیا و زهرا نوربخش توسط انتشارات نسل نواندیش منتشر شده است. دو جوان،‌حمیرا و عزیز در یک شرکت نیمه دولتی م...
مجید صفاری نیا
نویسنده
زهرا نوربخش
نویسنده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

کتاب منیزیوم

 

نمایشنامه منیزیوم را می‌توان از معدود آثار ایرانی نسل جدید دانست که تنها به روند عاشقانه دو جوان اکتفا نکرده است. صفاری نیا در این نمایشنامه، حتی پا را فراتر گذاشته و سعی می‌کند از علم روانشانسی نیز برای تقویت چرایی‌های داستان بهره ببرد. داستان حول محور دو فرد به نام‌های حمیرا و عزیز شکل گرفته است.

هر دو جوان، در شرکتی کار می‌کنند و برادر عزیز عضو هیئت مدیره شرکت است. عزیز پس از مخالفت‌های بسیار، خانواده‌ خود را مجبور به شرکت در جلسه خواستگاری حمیرا می‌کند. اما خواستگاری بهم خورده و اتفاقاتی در شرکت بوقوع می پیوندد. در ادامه داستان عزیز به همراه روانشناس خود، برخی از مشکلات پیش‌رو را پشت ر می‌گذارد، اما داستان به همینجا ختم نمی شود.

منیزیوم، یک نمایشنامه کامل از داستانی تلخ اما واقعی است و یکی از بهترین نمایشنامه ایران و جهان است. برخلاف سایر داستان‌های عاشقانه، این نمایشنامه، تمامی اتفاقات را با رویکردی کاملا واقع گرایانه، خلق کرده و هدایت می‌کند.

 

کتاب نقشه شوم | پژمان پروازی

نقشه ی شوم

معرفی کتاب نقشه ی شوم نویسنده این کتاب، پژمان پروازی که فارغ التحصیل رشته‌ی ادبیات نمایشی و دانش آموخته‌ی رشته‌ی فیلم سازی است؛ چاپ اول...
پژمان پروازی
نویسنده
متخصصان
ناشر
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

کتاب نقشه شوم

 

در میان آثار ایرانی نیز، نمایشنامه‌های جنایی برجسته کم نیست. داستان نقشه شوم، مربوط به اتفاقات یک حادثه است که 7 نفر درگیر آن هستند. ارتباط این 7 نفر، مسیر داستان را تعیین می‌کند. پژمان پروازی در این داستان در ابتدای هر بخش، بطور کامل افراد درگیر داستان را تعیین می‌کند. یکی از خوبی‌های داستان نقشه شوم، پیوستگی و روان بودن داستان برای مخاطب است.

شما بعنوان خواننده به هیچ عنوان در خلال داستان نقشه شوم، سردرگم نمی‌شوید. اگر بدنبال یک نمایشنامه کوتاه کارآگاهی هستید، توصیه ما به شما، مطالعه کتاب نقشه شوم (اثر پژمان پروازی) است.

حرف آخر

نمایشنامه بخشی از ادبیات معاصر است که متناسب با رشد صنعت سینما، رشد کرده است. اگر دوست دارید اتفاقات گذرا در فیلم‌ها و یا سریال‌ها را با سرعتی کمتر و شناختی عمیق‌تر بخوانید، نمایشنامه خوانی قطعا مناسب سلیقه شما خواهد بود. اگر تاکنون کتاب و یا نمایشنامه‌ای آنلاین را مطالعه کرده و از آن لذت برده‌اید، خوشحال می‌شویم درباره تجربه خود در بخش دیدگاه‌ها برایمان بگویید.

برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 1 میانگین: 5]
فراکتاب
فراکتاب
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *