دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

بهترین کتاب برای هدیه به نوجوان

مهر 1402 . معین شریفی

نوجوانی دوره گذار است. مرحله‌ای است بین کودکی و بزرگسالی که هم شیطنت‌های کودکی را شامل می‌شود هم تا حدودی شروع تجربه پختگی‌های بزرگسالی است‌.  برای همین کتاب‌خوانی و ایجاد عادت به مطالعه در این دوران می‌تواند پایه گذار سبک زندگی و طرز تفکر درستی در دوره‌های بعدی باشد. هیچ چیزی مثل یک کتاب خوب در این دوره نمی‌تواند برای افراد مفید و کاربردی باشد و هدیه دادن کتاب می‌تواند علاوه بر تغییر مسیر نوجوان، شما و هدیه‌تان را برای همیشه در ذهن او ماندگار کند. در این مقاله سعی داریم لیست‌هایی از بهترین کتاب برای هدیه به نوجوان معرفی کنیم.

فهرست مطالب

بهترین کتاب های نوجوانان

هدیه دادن کتاب موضوعی است که باید برای آن فاکتور‌های مختلفی را در نظر داشته باشیم. مثل: سن، جنسیت، سلیقه و … مثلاً می‌توان بررسی کرد که بهترین کتاب برای نوجوان 16 ساله چه کتابی است؟ یا بهترین کتاب برای نوجوان 14 ساله که تازه وارد این دوره از زندگی‌اش شده است چیست؟ و …

برای همین با توجه به عوامل بالا در این مقاله یک تقسیم بندی برای معرفی کتاب‌ها در نظر می‌گیریم و بعد به معرفی هر یک می‌پردازیم.

1- پرفروش ترین کتاب های نوجوانان

2-بهترین کتاب برای نوجوانان دختر

3-بهترین کتاب برای نوجوانان پسر

4-بهترین رمان نوجوانان

پرفروش ترین کتاب های نوجوانان

هری پاتر؛ماجراهای پسری که زنده ماند

مجموعه هری پاتر، اثر جاودان نویسنده‌ای که حتی داستان زندگی‌اش هم می‌تواند برای یک نوجوان الهام بخش باشد.

جی.کی. رولینگ ایده اولیه این مجموعه 7 جلدی را زمانی که در ایستگاه قطار منچستر به لندن بود شکل داد؛ و شاید به همین خاطر باشد که قطار نقش پررنگی در مجموعه‌ی او دارد. او بعد از نوشتن اولین کتاب از این سری به نام هری پاتر و سنگ جادو آن را به 12 ناشر معرفی کرد تا در آخر موفق به چاپ اثرش شد.

داستان زندگی پسرکی به نام هری که هیچ‌وقت پدر و مادرش را ندیده و با خاله و شوهر‌خاله‌اش زندگی می‌کند. او به زندگی زیر دستورات ظالمانه‌ی خاله پتونیا و شوهرش ورنون عادت کرده اما یک روز متوجه می‌شود که خود واقعی‌اش را نمی‌شناخته است. او جادوگر مشهوری است و ماجراهای کتاب با ورود هری به مدرسه علوم و فنون جادوگری هاگوارتز آغاز می‌شود.

9 تخفیف

هری پاتر و سنگ جادو

زندگی هری پاتر دردناک است. پدر و مادرش مرده اند و او در نزد اقوام بی قلبش گیر افتاده است که او را مجبور می کنند در یک کمد کوچک زیر پله ها زندگی کند. ا...
جی کی رولینگ
نویسنده
کتابسرای تندیس
ناشر
خرید کتاب
خرید کتاب

آنی شرلی؛ ساده، خودمانی و ماندگار

مجموعه 8 جلدی آنی شرلی نوشته لوسی مود مونتگمری که با عنوان آنی شرلی در گرین گیبلز آغاز می‌شود. داستان دخترک ککی مکی که در یتیم‌خانه بزرگ شده و حالا زندگی جدیدی را در گرین گیبلز آغاز می‌کند و تا ازدواج او ماجراهایش در کتاب دنبال می‌شود.

30 تخفیف
موسسه ی نشر قدیانی
ناشر
سارا قدیانی
مترجم
خرید کتاب
خرید کتاب

هابیت و ارباب حلقه‌ها، یک حلقه برای حکومت بر تمام سرزمین ها

هزاران سال از شکست مورگوث در سرزمین میانه گذشته است. حالا آتشی در موردور دوباره شعله‌ور شده و خادم وفادار مورگوث، سائرون قصد تمام کردن ماموریت اربابش را دارد.

سائرون از طمع و قدرت طلبی مردمان سرزمین میانه برای نابودی‌شان استفاده می‌کند. پیروزی‌اش نزدیک است اما به یکباره ماجرا تغییر می‌کند.

مجموعه ارباب حلقه نوشته جرج آر.آر. تالکین استاد زبان شناسی دانشگاه آکسفورد است که در ژانر فانتزی والا نوشته شده؛ و فیلم های موفقی هم با همین نام از روی این مجموعه توسط پیتر جکسون ساخته شده است.

یکی از بهترین کتاب ها و مجموعه ها برای عاشقان دنیای فانتزی.

بهترین رمان ها برای نوجوانان

کتابخانه نیمه شب

در کتابخانه نیمه شب با یک فرضیه روبه‌رو هستیم. مت هیگ نویسنده کتاب کتابخانه نیمه شب این فرض را اینگونه توضیح می دهد:

بین مرگ و زندگی یه کتابخونه ست، و توی اون کتابخونه، قفسه های کتاب تا ابد ادامه دارن. هر کتاب شانس امتحان کردن یکی از زندگی هایی رو بهت می ده که می تونستی تجربه‌شون کنی. تا ببینی اگه انتخاب دیگه‌ای کرده بودی، چی می شد…
اگه شانس این رو داشتی که حسرت هات رو از بین ببری، کار متفاوتی انجام بدی، چه اتفاقی میفتاد؟…

جایی آن سوی لبه دنیا کتابخانه ای هست با تعداد بیشماری کتاب، که هر کدام قصه یک زندگی را روایت می کنند. یکی قصه زندگی ات به همین شکل کنونی اش است و دیگری قصه زندگی ات با این فرض که زمانی در جایی انتخاب متفاوتی باشد. اما اگر شانس این را داشته باشی که به این کتابخانه بروی و خودت تمام زندگی های دیگرت را ببینی چه؟ امکان دارد هر کدام از این زندگی ها بهتر از زندگی کنونی ات باشند؟

نورا سید در این کتاب دقیقا در همین موقعیت قرار دارد. او می‌تواند تمام شکست‌ها و افسردگی‌ها و نشدن‌ها و به طور کلی زندگی‌اش را با یک زندگی جدید عوض کند. همه چیز به او بستگی دارد.

15 تخفیف

کتابخانه نیمه شب

در رمان جدید و مسحور کننده کتابخانه نیمه شب، این پرسش برای نورا سید پیش می آید. نورا این انتخاب را دارد که زندگی اش را با زندگی جدیدی عوض کند. مسیر شغ...
مت هیگ
نویسنده
مینا صفری
مترجم
خرید کتاب
خرید کتاب

بابا لنگ دراز؛ زندگی جودی ابوت از لابه‌لای نامه‌ها

داستان دخترک سرزنده و باهوشی به نام جودی ابوت که بسیار پر حرف و عاشق داستان گفتن است. او در پروشگاه توانست استعداد نویسندگی‌اش را نشان بدهد و همین ماجرا توجه جان اسمیت را به او جلب کرد. جودی فقط سایه‌ای از اسمیت را دیده که به دلیل دراز بودن پاهای این سایه او را بابا لنگ دراز می‌نامد. او در مقابل حمایت‌های مالی جان اسمیت فقط باید هر ماه برای او نامه بنویسد اما….

15 تخفیف
جین وبستر
نویسنده
محسن سلیمانی
مترجم
خرید کتاب
خرید کتاب

شازده کوچولو؛ زندگی از زبان مسافر کوچکی از سیارک ب 612

شازده کوچولو رمان کم حجم و پرفروش آنتوان دوسنت اگزوپری نویسنده فرانسوی است. این رمان که در سبک سورئال نوشته شده ماجراهای پسربچه‌ای است که از سیارک ب 612 به زمین نشسته است و درباره آدم‌ها سوالات زیادی دارد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

شازده کوچولو پرسید: کی اوضاع بهتر میشه؟
روباه گفت: از وقتی که بفهمی همه چیز به خودت بستگی داره.

15 تخفیف
بیژن نامجو
مترجم
هی جیا چنگچان
نویسنده
خرید کتاب
خرید کتاب

بهترین کتاب برای نوجوانان دختر

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که جنسیت فاکتور مهمی برای انتخاب کتاب مناسب فرد است. کتاب های معرفی شده تا اینجای مقاله هم قابلیت دسته بندی با توجه به جنسیت را دارند. البته که کتاب چیزی نیست که مثل لباس بتوان آن را به یک جنسیت نسبت داد، اما می‌توان تا حدودی گفت که کدام کتاب‌ها احتمالا بیشتر مورد پسند دختران و کدام ها مورد پسند پسران قرار می‌گیرند. شما می‌توانید با بررسی این موارد بهترین کتاب برای نوجوان دختر مورد نظرتان را انتخاب کنید.

در جدول زیر یک لیست برای سلیقه احتمالی دختران معرفی می‌کنیم.

عنوان کتاب نویسنده
آنی شرلی لوسی مود مونتگمری
بابا لنگ دراز جین وبستر
زنان پیشرو الهام نظری-گلچهره سهراب

 

زنان پیشرو؛ برای دنبال کردن آرزوها

این کتاب داستان زندگی زنانی در تاریخ ایران است که کارهای بزرگی کرده‌اند و ماندگار شده‌اند. چهره‌هایی که می‌توانند الهام بخش یک دختر نوجوان باشند؛ برای اینکه به اهداف و آرزوهایش پایبند باشد و تصمیم بگیرد نامش را مثل بزرگانی که در این کتاب معرفی می‌شوند در تاریخ حک کند. قرار است در این کتاب زندگی 50 زن موفق ایرانی بررسی شود.

15 تخفیف
الهام نظری
نویسنده
هوپا
ناشر
خرید کتاب
خرید کتاب

بهترین کتاب برای نوجوانان پسر

در ادامه مطلب قصد داریم کتاب هایی مناسب جهان ذهنی پسرهای نوجوان معرفی کنیم و همینطور کتاب هایی که تا اینجای مقاله معرفی شده اند و مناسب نوجوانان پسر هستند را مشخص کنیم. شما می‌توانید با بررسی این موارد بهترین کتاب برای نوجوان مورد نظرتان را انتخاب کنید.

عنوان کتاب نویسنده
ارباب حلقه ها جرج آر.آر تالکین
ماجراهای نارنیا سی.اس لوییس
سپید دندان جک لندن

سپید دندان؛ در میان طبیعت

این کتاب یکی از بهترین‌های حوزه ادبیات نوجوان است که اولین بار و قبل از آنکه اثری کامل باشد به صورت پاورقی در مجله آوتینگ در سال 1906 منتشر می‌شد. سپید دندان را می‌توان مکمل اثر دیگر جک لندن که قبل از این رمان نوشته شده یعنی آوای وحش دانست. در این رمان ماجراهای سگی را دنبال می‌کنیم که خوی گرگی دارد و …

سپید دندان منبع اقتباس های بسیاری در سینما نیز بوده است.

15 تخفیف
جک‌ لندن
نویسنده
محسن سلیمانی
مترجم
خرید کتاب
خرید کتاب

ماجراهای نارنیا؛ بر بلندای خیال

این کتاب سفری است به انتهای جهان، دیدن موجودات خارق‌العاده و نبردی بین خیر و شر.

هر یک از این 7 کتاب خواننده‌اش را به سرزمینی می‌کشاند که در آن جادو با واقعیت درآمیخته است. تا به امروز از این مجموعه کتاب سی.اس لوییس بیش از 100 میلیون نسخه به فروش رفته و همچنین منبع الهام و اقتباس سه اثر سینمایی نیز بوده است.

15 تخفیف
سی اس لوئیس
نویسنده
پیمان اسماعیلیان
مترجم
خرید کتاب
خرید کتاب
برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 2 میانگین: 4]
معین شریفی
معین شریفی
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *