دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

خلاصه کتاب دکل

فروردین 1402 . گیسو عابدشاهی

کتاب دکل به قلم روح الله ولی ابر قویی مستندی داستانی از گام دوم انقلاب و در واقع دکل اولین کتاب داستانی با محوریت بیانیه ی گام دوم انقلاب است که ماجرای آن در یک دبیرستان و در قالب هفت زنگ، به تصویر کشیده شده است. در این مقاله خلاصه کتاب دکل رایگان را تقدیم می‌کنیم.

معرفی کتاب دکل

نویسنده درباره‌ی وجه تسمیه کتاب دکل چنین گفته است: انقلاب اسلامی را باید از بالای دکل تحلیل کرد نه از داخل خاکریز. از بالای دکل بهتر می‌توان میزان نفوذ و صدور انقلاب را مشاهده کرد.

می توان از هدف نویسنده برای نگارش کتاب چنین گفت:

با توجه به اینکه بیانیه ی گام دوم انقلاب در سال 97 توسط رهبر عزیز ابلاغ شده و به نظر می رسد خیلی از جوان ها به مطالعه آن نپرداخته اند، نویسنده با برای پرداختن به این مهم، سعی کرده است، مضامین گام دوم انقلاب را با بیان داستانی جذاب به سمع و نظر مخاطب برساند.

ویژگی های کتاب دکل را می توان چنین برشمرد: پاسخگویی به حدود سی شبهه و سوال اساسی نسبت به مسائل سیاسی و انقلاب

آشنایی با مبانی نظام اسلامی ایران، آموزش غیر مستقیم ملاک ها و معیارهای دفاع از انقلاب، سیر عقلی و منطقی گفتگوهای مستند، درج خلاصه مطالب در هر زنگ، استفاده از مثال های ساده، کاربردی و جوان پسند

 

کتاب دکل

خلاصه کتاب دکل

روایت داستانی کتاب با به تصویر کشیدن تجربه حضور یک روحانی در کلاس درس و ارتباط گیری او با دانش آموزان آغاز می شود و نیز به همین شیوه ادامه می یابد، شبهات و سوالات اساسی مسائل سیاسی و نیز انقلاب اسلامی طی هفت زنگ، پاسخ داده می شود.

در ادامه به خلاصه‌ای از مطالب مطرح شده می‌پردازیم:

زنگ اول :

اگر چه ما به عملکرد برخی مسئولین انتقاد داریم اما به کشور وانقلاب خود علاقه مندیم و طرفدار آن هستیم.

معنای طرفداری از کشورمان این است که ما ترقی و قدرتمند شدن کشورمان را دوست داریم.

اگر بتوانیم نسبت به پیشرفت و قوی شدن کشورمان اقدامی انجام دهیم بی تفاوت بودن معنا ندارد و باید احساس تکلیف کنیم.

هدف گذاری، تعیین کننده نوع و الویت تلاش ها و برنامه ریزی های ما برای پیشرفت خواهد بود

قبل از بررسی هدف انقلاب به هدف خلقت پرداختیم. هدف از آفرینش، تعالی و نزدیک شدن ما به خدا یا همان قرب الهی است.

مقدمه رسیدن به هدف نهایی و قرب الهی، انسان سازی است که انبیا الهی عهده دار این اتفاق مهم بوده اند.

انبیا برای تربیت انسان ها و رساندن آنها به قرب الهی، نیاز به جامعه و نظام دارد. چرا که تربیت فرد به فرد زمانبر است.

زنگ دوم:

مهم ترین اتفاق قبل از قیامت، ظهور امام زمان است.

امام زمان با اسباب طبیعی ظهور می کند نه با معجزه.

مهم ترین اسباب طبیعی برای ظهور، پذیرا بودن واقعی مردم است تا حضرت در امان باشد و ایشان را در تشکیل حکومت همراهی کنند.

پذیرا بودن مردم به این معنا نیست که قلبا منتظر ظهور حضرت باشند، بلکه باید برای زمینه سازی ظهور فعالیت و تلاش کرد.

هدف انقلاب اسلامی ایران: ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور است.

برای رسیدن به تمدن اسلامی باید پنج مر حله طی شود(ایجاد انقلاب، ایجاد نظام اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، تشکیل جامعه اسلامی،تشکیل تمدن اسلامی)

در حال حاضر انقلاب ما در مرحله سوم یعنی تشکیل دولت اسلامی است، که مهمترین نقش را برای جامعه اسلامی دارد.

برای تمدن ها چهل سال زمان زیادی نیست، این دوران، دوران شکوفایی و حرکت فکری تمدن ها استت.

زنگ سوم:

برای داشتن گام های استوار در مسیر آینده و رسیدن به هدف انقلاب، باید گذشته را درست بشناسیم تا مورد تهدید های ناشناخته قرار نگیریم.

از اواسط دوره ناصرالدین شاه تا دوره انقلاب یعنی حدود 150 یال، حاکمان ایران دارای وابستگی و نوکر صفتی،استبدادف دیکتاتوری، ظلم وفساد اخلاقی ومالی بودند.

کشور ما جولانگاه بیگانگان برای انواع چپاول بود.

مردم هیچ نقشی در سرنوشت کشور نداشتند و در اداره امور عقب ماندگی شرم آور داشتیم و در نهایت عقب بودیم.

دانلود کتاب دکل

کتاب دکل

“کتاب دکل” اولین کتاب داستانی با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب، نوشته روح الله ولی ابرقویی است که ماجرای آن در یک دبیرستان و در قالب هشت زنگ، به تصویر کشیده شده است.

خرید کتاب دکل

زنگ چهارم:

ملاک اول برای قضاوت: باید همزمان خدمت ها و خیانت ها را باهم دید و با توجه به اهداف و ارزشهای مکتبی خود، قضاوت عادلانه کرد. ثابت کردیم خدمت های نظام شاهنشاهی نسبت به خیانت هایی که به مردم کرد مثل یک سوزن در انبار کاه است.

ملاک دوم: در یک حرکت جهاد گونه و مسیری که پر از دشمنان و موانع است به طور طبیعی باید از بسیاری خوشی ها گذشت، زیرا لازمه رسیدن به اهداف متعالی، پرهیز از برخی امور لذت محور و رفاه محور است.

اوضاع معیشتی و رفاهی و بهداشتی غالب مردم، در زمان پهلوی در تنگنا و سختی بوده است. ارزانتر بودن اجناس در زمان پهلوی، شایعه دشمن است. زیرا ملاک و معیار، توان و قدرت خرید مردم است که بعد از انقلاب، قدرت خرید مردم خیلی بالاتر از قبل است.

بسیاری از کارهایی که به عنوان خدمت دوران پهلوی در فضای مجازی مطرح می شود، آن روی سکه اش خیانت و لحاظ شدن منافع خارجی هاست. مثل ساختن راه آهن شمال به جنوب.

پیرامون مساله رهبری:

1-مطالعه و تحقیق درباره زندگی رهبر انقلاب به ما نشان می دهد، ایشان ساده زیست و نسبت به بیت المال و مبارزه با فساد، حساسیت زیادی دارند.

2-وظیفه رهبری مدیریت کلان انقلاب و مراقبت از جهت گیری نظام اسلامی است تا از سمت اهداف منحرف نشود.

3-رهبری دینی جامعه در تصمیم گیری‌های خود، فهم مردم و رای آن‌ها را در نظر گرفته، و از تصمیمات دیکتاتور مابانه و خود رایی، دوری می‌کند. چرا که ندیده گرفتن فهم و رای مردم، موجب دو قطبی شدن جامعه، تفرقه و فتنه خواهد شد.

زنگ پنجم:

پیرامون انقلاب اسلامی:

1-شروع انقلاب از صفر بود و همه چیز علیه ما بود.

2-رای انقلاب تجربه و الگویی نداشتیم و قیام های مارکسیستی و امثال آنها به علت تفاوت ماهوی با جنس انقلاب ما نمی توانست سرمشق و الگوی ما باشد.

3-اولین در خشش انقلاب ما ترکیب جمهوریت و اسلامیت بود.

4-انقلاب ما دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد.

5-دو قطب شرق و غرب مادی برای خفه کردن انقلاب ما تلاش گسترده ای کردند، مثل تحمیل جنگ هشت ساله، ترور شخصیت های مهم انقلاب و….

مقایسه انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب ها:

در مقایسه با انقلاب های دیگر، عظمت انقلاب ما و پیشرفت های آن به چشم می آید.

شعارهای جهانی انقلاب ما تاریخ مصرف ندارد، زیرا با فطرت بشر سزشته است.

حفظ نظام به معنای حفظ وضع موجود نیست بلکه به معنای محافظت از آرمان های ارزشمند انقلاب است.

انقلاب ما زنده و با اراده است و در برابر نقدها و تصحیح خطاها انعطاف دارد. اما اهل انفعال نیست و با خطوط اصلی خود بی مبالاتی نمیکند.

انقلاب ما پس از نظام سازی به رکود دچار نمی شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضادی نمیبیند و از نظریه نظام انقلابی دفاع می کند.

رفتارهای اخلاقی و اسلامی، انقلاب ما را زنده نگه داشته و عمر آن را بیشتر کرده است.

انقلاب ما با صراحت وشجاعت در برابر زور گویان ایستاده و از مظلومان و مستضعفان جهان طبق وظیفه شرعی و انسانی خود و در راستای رسیدن به تمدن نوین اسلامی دفاع می کند که البته فواید امنیتی، اقتصادی و سیاسی نیز برای ما دارد.

زنگ ششم:

برکات انقلاب:

1-جمله این برکات حضور و مشارکت گسترده مردم در مسائل سیاسی مثل انتخابات، مقابله با فتنه ها، حضور در صحنه های ملی واستکبار ستیزی و… همچنین حضور مردم در مسائل اجتماعی مثل کمک رسانی و فعالیت های نیکو کارانه

2-ارتقاء بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنها به مسائل بین المللی و نیز تحلیل موضوعاتی چون جنایات غرب و آمریکا، فلسطین، جنگ افروزی های قدرت های قلدر و….

3-قدرت تشخیص حق و باطل جدای از شخصیت ها

4-گسترش عدالت در تقسیم بندی و بهره مندی مردم از شرایط بهداشتی و دیگر امکانات

5-برچیده شدن نظام فاسد فرهنگی و اخلاقی هرچند همچنان ما شاهد مسائل نادرست فرهنگی هستیم اما این میزان، در برابر آنچه قبل از انقلاب بود، قابل مقایسه نیست

6-پرورش جوانان انقلابی و با تقوا که هر کدام در صحنه های انقلاب و دفاع مقدس به خوبی در خشیدند و شهدای شاخص ما نمونه ای از این جوانان عزیز و غیور است.

7-استقلال و آزادی واقعی و بیرون آمدن از زیر سلطه شرق و غرب.

بررسی علل و چگونگی ایجاد فتنه ها به طور مثال فتنه88

شناخت دشمن و سیاست های آن که البته منظور ما از دشمن رژیم و سیاست کشورهای غربی و به ویژه آمریکاست و حتمت مقصود ما ملت ها و مردم آن کشورها نمی باشد.

دشمنی همیشگی انقلاب با استکبار ادامه دارد چون در واقع ذات و آرمان های این دو متفاوت هست و هرگز حق با باطل سازش نخواهد داشت.

علی رغم تلاش رسانه ای آمریکا و اسرائیل، اما این قدرت های پوشالی دوران افول و رکود خود را می گذرانند و به شدت در آستانه نابودی به سر میبرند

زنگ هفتم:

پیشرفت و رسیدن به آرمان ها نیاز به حضور تک تک افراد دارد و جامعه بی ربط به هیچ کدام از ما نیست، باید نقش خود را در این زمینه پیدا کنیم. هر کدام از ما نقش یک چرخ دنده را در حرکت به سمت تشکیل تمدن اسلامی را داریم.

توجه به قانون زیبای امربه معروف در زمینه ساختن جامعه اسلامی بسیار با اهمیت است.امید و نگاه خوشبینانه به آینده که توصیه همیشگی رهبر انقلاب است، برای مردم و مسئولین بسیار مهم است.

هزینه های میلیاردی دشمن برای تک تک جوانان ایرانی معنایی دارد. چرا برای مثلا جوانان برزیلی این هزینه نمیشود؟! بله دشمن ما را حساب کرده و از هر کدام از جوانان ایران هراس دارد.

خوب درس خواندن و اهل علم بودن بسیار مهم است چرا که نظام برای پیشرفت به مسئولینی لایق و از خود جوانان ایرانی نیاز دارد.

قوی شدن انقلاب در کنار علم به اخلاق و معنویت هم نیاز دارد.

لزوم آشنایی با مبانی فکری امامین انقلاب. مبانی فکری و سیاسی ما، تصمیم گیری های ما را می سازد . این مبانی هر چه بیشتر باید به مبانی امام خمینی و نیز رهبر عزیزمان نزدیک شود.

توجه به ولایت فقیه و اطاعت از رهبری همراه با بینش سیاسی، رمز موفقیت انقلاب

واما تحلیل دکلی، مسائل انقلاب و نظام را همیشه باید از بالا نگاه کرد درست مثل کسی که از بالای دکل به شناسایی می پردازد. نگاه از بالا وسعت انقلاب، میزان پیشرفت در اهداف، خاکریز دشمن، شعاع نفوذ انقلاب در منطقه و دنیا و…را به خوبی نشان می دهد.

و در پایان باید اشاره کرد، جهاد مطالبه گری و روشنگری تبیین به عهده همه ماست. هم باید در تبییت مسائل انقلاب کوشا باشیم هم باید نسبت به مسئولین و مردم مطالبه گر باشیم و کمک کنیم آرمان ها و اهداف انقلاب بیش از پیش، به درستی پیاده شود. این راه رسیدن به تمدن اسلامی و آمادگی جامعه برای ظهور است.

بیانیه گام دوم انقلاب

گام دوم انقلاب

در روزگارانی که مستکبران و استعکارگران دندان طمع برای داشته و ثروت های ایران عزیز تیز کرده بودند، ایران استقلال و یکپارچگی خود را اعلام و انقلاب عظیم خود را آغاز کرد. انقلابی که تا کنون نظیری نداشته است. هنوز هم بعد از 40 سال که از انقلاب می گذرد، دندان طمع خویش را نکشیده اند و به طرق مختلف می خواهند ریشه انقلاب و مردم ایران را بکنند. ایران با وجود دشمنان مستکبرش که سراسر گمان‌های باطلی در سر داشتند، اما دوستان زیادی در سراسر جهان دارد که امیدوارانه آن را در گذر از چالش‌ها و به دست آوردن پیشرفت‌های خیره‌کننده، پیرو هستند و ایران در همه عرصه ها همواره سربلند دیده‌ شده و دیده خواهد شد. در چنین نقطه‌ی عطفی، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه‌ی گام دوم انقلاب» و برای ادامه‌ی این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه‌ی گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‌اند.

بیانیه‌ی «گام دوم انقلاب» تجدید پیمانی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان، به‌مثابه منشوری برای «دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد.

این گام دوم، انقلاب را «به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) هست» نزدیک خواهد کرد..

بیانیه گام دوم انقلاب با مقدمه ای شروع می شود و در انتها با چند عنوان و توضیحی بابت هر عنوان که خود حرف ها دارد به پایان می رسد. در اینجا مختصرا و تیتروار به توضیح گام دوم انقلاب می پردازیم:

ورود انقلاب اسلامی به دومین مرحله‌‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی: اینک وارد دوّمین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی شده ‌است. درودی از اعماق دل بر این ملّت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوّم میشود.

پیروزی انقلاب اسلامی؛ آغازگر عصر جدید عالم

شعارهای جهانی، فطری، درخشان و همیشه‌زنده‌ی انقلاب اسلامی

دفاع ابدی از نظریه‌ی نظام انقلابی: انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمیبیند، بلکه از نظریّه‌ی نظام انقلابی تا ابد دفاع میکند.

جمهوری اسلامی و فاصله‌ی میان بایدها و واقعیتها

انقلاب اسلامی؛ مایه‌ی سربلندی ایران و ایرانی

برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت

آغاز انقلاب و نظام اسلامی از نقطه‌ی صفر

تقابل دوگانه‌ی جدید «اسلام و استکبار»؛ پدیده‌ی برجسته‌ی جهان معاصر

مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل «ما میتوانیم»؛ عامل عزت و پیشرفت ایران در همه‌ی عرصه‌ها

برکات بزرگ انقلاب اسلامی: یک) ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران، دو) موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی، سه) به اوج رسانیدن مشارکت مردمی و مسابقه‌ی خدمت‌رسانی، چهار) ارتقاء شگفت‌آور بینش سیاسی آحاد مردم، پنج) سنگین کردن کفه‌ی عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور، شش) افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه و هفت) ایستادگی روزافزون در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان

انقلاب چهل‌ساله و گام بزرگ دوم

جوانان عزیز! اینها بخشی محدود از سرفصل‌های عمده در سرگذشت چهل‌ساله‌ی انقلاب اسلامی است؛ انقلاب عظیم و پایدار و درخشانی که شما به توفیق الهی باید گام بزرگ دوّم را در پیشبرد آن بردارید.

گام دوم و سرفصلها و توصیه‌های اساسی در پرتو امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده

اکنون به شما فرزندان عزیزم در مورد چند سرفصل اساسی توصیه‌هایی میکنم. این سرفصل‌ها عبارتند از: علم و پژوهش، معنویّت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزّت ملّی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن، سبک زندگی.

روح الله ولی ابرقویی

حجت السلام و المسلمین روح الله ولی ابرقویی نوسنده و پژوهشگر می باشند و در عرصه انقلاب و دفاع مقدس نیز فعالیت داشته اند. کتاب دکل که یکی از آثار وی می باشد، توانسته رضایت مخاطبین خود را جلب کند. از دیگر آثار ایشان می توان روایت نامه را نام برد.

روح الله ولی ابرقویی

بخشی از متن کتاب دکل

فضا به گونه ای شده بود که باید وارد مرحله ی بعدی عملیات می شدم. رفتم سمت میز معلّم. زیپ کیفم را کشیدم و لب تاب را بیرون آوردم. دکمه ی پاور را زدم و در فاصله ی بالا آمدن ویندوز، سیم ویدئو پروژکتور را وصل کردم.

در همین اثنا، باز کمی پارازیت انداختن شروع شد؛ آرش! پرده ها را بکش، حاج آقا می خواهد برایمان فیلم مارمولک بگذارد. حاج آقا! فیلم خفن ندارید؟ بابا دهانت را ببند، می خواهی حاج آقا آمارمان را بدهد آقای نادری؟ هوس گونی کردی؟

پرده‌ها را کشیدند که مصادف شد با بالا آمدن اوّلین صفحه و اسلاید پاورپویینت که تصویر امام خمینی «ره» روی پلّه هواپیما بود و بالای آن، جمله ی «انقلاب ما انفجار نور بود» به چشم می خورد.

یکی از ردیف وسط گفت: عجب ضدّ حالی، ما را بگو فکر کردیم حاج آقا می خواهد به ما فیلم نشان بدهد. فضای کمی تاریکِ کلاس، بعضی ها را برای تکّه پرانی، راحت تر کرده بود: انقلاب کیلو چند؟ حاج آقا! انقلاب، مردم را از گرانی، منفجر کرده.

حاج آقا! اصلاً برای چه آخوندها انقلاب کردند؟ چقدر به شما پول می‌دهند تا از انقلاب دفاع کنید؟ نَم نَمک موج رادیو فردا و حرف هایی از جنس آمد نیوز و ایران اینترنَشنال، خودی نشان می‌داد.

البتّه تعداد آن‌هایی که این حرف ها را طوطی وار در فضای کلاس رها می کردند، خیلی کم بود؛ سه یا چهار نفر. یک عدّه هم آتش بیار معرکه بودند.

بعضی ها هم در این وضعیّت، برای این که اوضاعِ به ظاهر نافرم و بدجور کلاس را کنترل کنند، گاهی نقش سوت قطار را بازی می کردند و صدای «هیس»شان، پرده ی گوش آدم را می‌لرزاند.

برگشتم سمت پرده ی ویدئوپروژکتور. سمت راست، یک قسمت از تخته ی کلاس پیدا بود. ماژیک را برداشتم و با حوصله و سر صبر نوشتم «بسم الله الرّحمن الرّحیم».

از اوّلِ «بای» بسم الله، طبق روال همیشگی، در دلم به امام عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) متوسّل شدم و از حضرت خواستم آنچه را رضایت دارد بر زبانم جاری کند و بهترین دعاهای خود را شامل حال این بچّه ها نماید.

به «میمِ» رحیم که رسیدم، به ذهنم جرقّه‌ای زد، برگشتم سمت بچه ها و بادی به گلو انداختم و با صدای بلند و شمرده شمرده گفتم: «بسم الله الرحمن الرحیم». صوت بلندم نگاه ها را متوجّه من کرد.

سکوت غیر قابل پیش بینی ای بر کلاس حاکم شد. بهترین موقع برای استفاده ی حدّاکثری از این فضای زودگذر بود. سه سوته با همان صدای رسا و محکم و با گره به ابروها گفتم: آقای عزیز، ببین چه می‌گویم.

جواب سوالات کتاب دکل

در انتهای کتاب لیستی از سوالات کتاب دکل چاپ شده است با عنوان فهرست سوالات مهم دانش آموزان. هدف کتاب دکل رسیدن به پاسخ این سوالات است.

مسابقه کتاب دکل

تاکنون مسابقات زیادی با مضمون گام دوم انقلاب و همچنین کتاب دکل از سوی سازمان ها و ارگان های مختلف برگزار شده است.

به همین جهت نمونه سوالات کتاب دکل به همراه جواب آنها نیز در سایت های مختلف قابل مشاهده است. اما این کتاب محتوای ارزشمندی دارد و پیشنهاد می‌کنیم حتما کتاب را مطالعه بفرمایید.

مشخصات
ناشر: مشهور
نویسنده: روح الله ولی ابرقوئی
زبان: فارسی
تعداد صفحه: 339
موضوع: داستانی با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب
قالب: pdf اختصاصی و چاپی با تخفیف ویژه

 

برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 28 میانگین: 4]
گیسو عابدشاهی
گیسو عابدشاهی
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *