دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

معرفی برترین کتاب های طنز دفاع مقدس

شهریور 1401 . فراکتاب

لیست کتاب های طنز دفاع مقدس

دوره 8 ساله دفاع مقدس، پر از اتفاقات تلخ و شیرین است. قطعا تاکنون با ظاهر خشن جنگ آشنا شده‌اید، اما در ایام 8 ساله دفاع مقدس، گاها تجربه‌هایی طنزگونه نیز برای رزمندگان اتفاق افتاده که خواندن آن‌های خالی از لطف نخواهد بود. در زمان دفاع مقدس، با وجود سختی‌های فراوان، رزمندگان از هر فرصتی برای افزایش روحیه و دیگر هم‌سنگرشان استفاده می‌کردند. در ادامه به معرفی چند مورد از معروف ترین کتاب های طنز دفاع مقدس می پردازیم.

 

کتاب آمبولانس شتری

کتاب آمبولانس شتری

 

  دانلود کتاب آمبولانس شتری  

 

کتاب خاطرات طنز جبهه آمبولانس شتری، که با قلمی شیوا نوشته شده، به جرعت یکی از کتاب‌های بسیار پرطرفدار دفاع مقدس است. این کتاب یکی از مجموعه کتاب‌های دار و دسته دارعلی است که خاطرات کودکان دوران دفاع مقدس را به تصویر می‌کشد. استفاده از نام شهدا و رزمندگان به همراه ذکر ریزترین نکات و اتفاقات، از نقاط قوت این کتاب به شمار می‌رود.
اگر بدنبال کتابی روان و البته طنز می‌گردید و در طی روز فرصت زیادی برای مطالعه ندارید، کتاب آمبولانس شتری، قطعا مناسب شماست. نوع فهرست مطالب این کتاب، به گونه‌ای تنظیم شده که شما تنها با مطالعه چند صفحه کوتاه، یک داستان کامل از آن را مطالعه می‌کنید.
عدم پیوستگی هر بخش به بخش دیگر باعث می‌شود تا شما قدرت انتخاب بیشتری داشته باشید. از سویی در هر بخش به گونه ای داستان شروع شده که با مطالعه چند خط ابتدایی، حس و حال کل داستان را متوجه خواهید شد. اینگونه می‌توانید تنها با مطالعه چند خط، تصمیم بگیرید که این بخش را می‌خواهید بخوانید یا خیر.

 

کتاب میگ و دیگ

کتاب میگ و دیگ

 

اگر بدنبال کتابی هستید که علاوه بر روایت دوران جنگ، مقداری درون مایه طنز داشته باشد، حتما سری به کتاب میگ و دیگ بزنید. این کتاب داستان جبهه و جنگ را از زبان رزمندگان و با درون مایه ای طنز تعریف می‌کند. یکی از برتری‌های کتاب میگ و دیگ، قلم روایتگر نویسنده است، تا اندازه‌ای که این کتاب از حد تعادل خارج نشده و سبک روایت دوران دفاع مقدس را حفظ کرده است.
کتاب میگ و دیگ، خاطرات زیبای جبهه را بصورت مستقیم روایت کرده و بطور کامل شرایط برایتان به تصویر می‌کشد. سبک داستان‌های این کتاب از نوع داستان کوتاه بوده و به هنگام مطالعه، شما را خسته نمی‌کند. تمامی روایت‌ها کوتاه و هر داستان، روایتی مجزا از دیگر داستان‌ها دارد.

 

کتاب نان و آفتاب

کتاب نان و آفتاب

 

  دانلود کتاب نان و آفتاب  

 

نوع نگارش کتاب نان و آفتاب، با دیگر کتاب های طنز دوران دفاع مقدس متفاوت است. سبک نگارش این کتاب به زبان معیار بوده و عموما روایتگر طنز تلخ دوران جنگ تحمیلی است. در روایت‌های داستانی این کتاب، عموما در لفافه نکاتی بیان شده که خواننده به هنگام مطالعه باید کاملا هوشیار باشد.
برتری برجسته کتاب نان و آفتاب، استفاده از دایره لغات بسیار گسترده است. اگر دوست دارید در حین مطالعه کتاب، الفاظ و اصطلاحات گوناگون را به شکلی سرگرم کننده بیاموزید، کتاب نان و آفتاب می‌تواند تجربه شیرینی برای شما باشد. البته در هنگام مطالعه این کتاب، متوجه خواهید شد که در جملات نقل‌قول، از زبان گفتار استفاده شده تا خواننده با ارتباط بهتری با روند داستان برقرار کند.

 

کتاب فرزندان ایرانیم

کتاب فرزندان ایرانیم

 

  دانلود کتاب نان و آفتاب  

 

برخلاف موارد قبلی، این کتاب، داستان اتفاقاتی است که برای فرد نویسنده و بصورت پیوسته بوجود آمده است. این کتاب در 60 بخش نوشته شده و در ابتدا از توصیف احوال داوود امیریان (نویسنده کتاب) شروع می شود.
از خصوصیات قلم امیریان، طنز پرمعنایی است که علاوه بر ایجاد کشش در داستان، خواننده را با مطالب هجو و یا بیهوده خسته نمی‌کند. داوود امیریان در کتاب فرزندان ایرانیم، فضای خشن و بی‌روح جنگ را برای مخاطب نوجوان و جوان، به شکلی جذاب و خواندنی به تصویر کشیده است.

 

کتاب سعید خمپاره

کتاب سعید خمپاره

 

  دانلود کتاب سعید خمپاره  

 

داستان ‌های طنز جبهه، عموما جمع‌آوری شده از زبان رزمندگان و یا خاطرات یک نویسنده در دوران دفاع مقدس هستند. اما کتاب سعید خمپاره که به قلم مازیار حاتمی است، درباره داستان‌ها و روایت‌های اتفاقات لشکر محمد رسول الله (ص) است.
مازیار حاتمی در این کتاب به روایت فردی به نام سعید می‌پردازد که 17 سال سن دارد. سعید با ورود به لشکر محمد رسول الله (ص)، با محیطی مواجه می‌شود که بیشتر جنبه آموزشی دارد. حاتمی در کتاب سعید خمپاره، بیشتر از زبان معیار برای توصیف فضای دوران دفاع مقدس استفاده کرده است.
برخی از خوانندگان، دوست دارند کتاب با زبان معیار و با خط‌مشی داستانی پیوسته‌ای روایت شود. اگر شما هم جزو همین دسته از خوانندگان هستید، مطالعه کتاب سعید خمپاره، برای‌تان سرگرم‌کننده خواهد بود.

 

کتاب اکبر کاراته و قلیه پیتو

کتاب اکبر کاراته و قلیه پیتو

 

  دانلود کتاب اکبر کاراته و قلیه پیتو  

 

کتاب اکبر کاراته و قلیه پیتو، جزو معدود آثاری است که با وجود کوتاهی داستان‌های روایت شده، بطور کامل حس و حال دوران دفاع مقدس را منتقل می‌کند. نویسنده این کتاب (محسن صالحی حاجی آبادی) یکی از رزمندگان جهادگرِ جهاد سازندگی است که خود در میان خاطرات نوشته شده وجود دارد.
نویسنده در این کتاب از شیوه روایت اول شخص استفاده کرده و تمامی اتفاقات را از نگاه خود به تحریر درآورده است. اگر تاکنون به رمان‌های تولستوی علاقه‌مند بوده‌اید، قطعا از نوع نگارش و مطالعه کتاب اکبر کاراته و قلیه پیتو نیز بسیار لذت خواهید برد.

 

کتاب زندگی در مه

کتاب زندگی در مه

 

  دانلود کتاب زندگی در مه  

 

تاکنون کتاب‌هایی که بعنوان آثار طنز جبهه و جنگ معرفی کردیم، داستان‌های روایت‌گونه‌ای بودند از دوران دفاع مقدس و اتفاقاتی که در جبهه جنگ به وقوع می‌پیوندند. اما کتاب زندگی در مه، با داستانی کاملا متفاوت، روایتگر شرایط دوران اسارت فردی با نام یعقوب مرادی است.
این داستان توسط داوود بختیاری به رشته تحریر درآمده و شرایط دوران اسارت را به شکلی طنزگونه به تصویر می‌کشد. داوود بختیاری در کتاب زندگی در مه، به خوبی حس و حال فضای اسارت به خواننده منتقل نموده و شما را با خود به سفری به یادماندنی می‌برد.

 

کتاب‌های طنز حماسی جبهه و جنگ

قطعا آثار ارزشمند دیگری نیز در این حوزه نگاشته شده است. اگر تاکنون از آثار نویسندگان حوزه‌ حماسی دفاع مقدس مطالعه نموده‌اید و از آن‌ها لذت برده‌اید، خوشحال می‌شویم، نظر خود را با ما در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 1 میانگین: 5]
فراکتاب
فراکتاب
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *