دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

معروفترین کتابخانه های جهان کدامند ؟

آبان 1401 . فراکتاب

معروفترین کتابخانه های جهان برای علاقه‌مندان به مطالعه

کتابخانه‌ها از مکان‌های عمومی هستند که از قوانین خاصی برخوردارند. کتابخانه یک مکان دنج برای مطالعه است. در نقطه نقطه جهان‌، کتاب‌خانه‌هایی وجود دارد که برخی در دل بناهای تاریخی بنا شده‌اند برخی مدرن و الکتریکی هستند که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

کتابخانه‌ی عمومی کانزانس سیتی (Kansas city central library)

کانزانس سیتی در فهرست معروفترین کتابخانه های جهان در ایالات متحده آمریکا در رده بیستم قرار دارد. Kansas city central library در سال 1873 میلادی بنا شد. در ابتدا هدف از ایجاد این بنا استفاده عمومی برای مدارس بود اما به مرور مورد استفاده عموم مردم شهر قرار گرفت. این سازه دائم در‌حال بازسازی است. نمای بیرونی این ساختمان شبیه کتابخانه ملی ایران است.

کتابخانه‌ی عمومی کانزانس سیتی (Kansas city central library)

در کانزانس سیتی 2.5 میلیون نسخه کتب ارزشمند وجود دارد. علاوه بر حضور فیزیکی کتاب‌، کتاب‌های الکترونیکی صوتی و تصویری نیز در این کتابخانه وجود دارد. در این مکان علاوه بر مطالعه‌، بازی‌، سرگرمی‌، موسیقی و شعرخوانی بدون ایجاد مزاحمت برای مطالعه‌ کنندگان در جریان است.

کتابخانه ملی کلمنتینوم (Clementinum national library)

کلمنتینوم در جمهوری چک در پراگ، یک بنای تاریخی وسیع و 2 هکتاری است. در این بنا برج ستاره‌شناسی‌، تالار آینه و کلیسایمعرف سنت کلمنت را در برمیگیرد. بیشتر قسمت‌های این ساختمان برای عموم باز نیست. ساخت این کتابخانه حدودا 170 سال طول کشید. با توجه به گستردگی زمانی در ساخت این اثر‌، سبک‌های مختلف معماری در این سازه مشهود است.

کتابخانه ملی کلمنتینوم (Clementinum national library)

کتابخانه Clementinum بیش از 6 میلیون نسخه کتاب چاپی دارد. این سازه تمامی کتاب‌های منتشر شده در جمهوری چک را در خود دارد. این ساختمان به سبک باروک ساخته شده است.

کتابخانه دانشگاه هنر تاما (Tama art university library)

تاما در توکیو ژاپن قرار دارد. در اسخت این سازه از علم زلزله‌شناسی استفاده شده‌ است. نمای خارجی این کتابخنه از بتن و شیشه ساخته شده است و کاملا در برابر زلزله‌های شدید‌، مقاوم است در حالی که ظاهر این بنا ظریف و شکننده به نظر میاید. علاوه بر فضای بیرونی‌، معماری داخلی این کتابخانه نیز بسیار مورد توجه قرار میگیرد و آرامش خاصی را به افراد القا میکند.

کتابخانه دانشگاه هنر تاما (Tama art university library)

تویو ایتو معمار این سازه بوده است. او در استفاده طاق‌های بتنی و فولادی در این کتابخانه مشهور شده است. این معمار توانسته طراحی‌اش را طوری تنظیم کند که دید وسیع و کامل و دایره‌ای فرد از هر جای این بنا میسر باشد.

کتابخانه تاما در دانشکده هنر توکیو قرار دارد که در همکف این سازه‌، غذا خوری و مرکز تماشای فیلم برای دانشجویان و حتی فضایی برای انتظار دانشجو جهت سوار شدن به اتوبوس طراحی شده است. اینگونه افراد برای استفاده از کتابخانه ترغیب میشوند.

کتابخانه الکساندرینا (Bibliotheca Alexandrina)

الکساندرینا یا اسکندریه در مصر واقع شده است. این کتابخانه به اندازه‌ی اهرام ثلاثه‌، مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. این سازه در نهمین رده معروفترین کتابخانه های جهان قرار گرفته است. ایده ساخت این بنا از قرن سوم پیش از میلاد مسیح الهام گرفته شده است.

کتابخانه الکساندرینا (Bibliotheca Alexandrina)

معمار این سازه اتریشی بوده است. ساخت این بنا 4 سال زمان برده است. فضای خارجی  کتابخانه بصورت یک سطح شیب‌دار نقره‌ای است. در این کتابخانه بیش از 8 هزار جلد نگهداری شده است. این ساختمان تاثیر به سزایی در صنعت گردشگری مصر داشته است.

کتابخانه‌ی مافرا (Mafra national palace library)

کتابخانه‌ی مافرا (Mafra national palace library)

مافرا به دستور جرج پنجم‌، پادشاه پرتغال ساخته شده است. این پادشاه عهد کرده بود اگر صاحب پسر شود بنایی به سبک باروک و نئوکلاسیک خواهد ساخت. این کتابخانه هفتمین کتابخانه معروف دنیا است. از عجایب این کتابخانه این است که برای حفظ کتاب‌های موجود در آن از عنکبوت استفاده میشد تا شب‌ها سایر حشرات را بخورند و مانع آسیب به کتب‌ شوند.

کتابخانه ملی سجونگ (national library of Sejong city)

کتابخانه ملی سجونگ واقع در کره جنوبی جایگاه پنجم معروفترین کتابخانه های جهان را به خود اختصاص داده است. معماری خارجی این بنا نشان دهنده‌ی محلی است برای مطالعه و علاقه‌مندان به کتاب! این مجموعه از قسمت‌های سنتی و مدرن ساخته شده است.

کتابخانه ملی سجونگ (national library of Sejong city)

در بخش آنلاین این کتابخانه بیش از 3 میلیون نسخه کتاب در دسترس است. علاوه بر بخش‌های مطالعه‌، این فضا دارای سالن کنفرانس‌، رستوران و غذاخوری‌ و جایگاهی برای تعامل و تبادل اطلاعات بین کاربران میباشد. این سازه ویوی مستقیم به دریاچه مجاورش دارد.

کتابخانه صومعه ویبلینگن (Wiblinglen abbey library)

ویبلینگن از سومین کتابخانه معروف جهان است که در آلمان واقع شده است. سرتاسر این سازه را مجسمه‌های زیبا‌، ستون‌های باشکوه و نقاشی و گچبری‌های فوق‌العاده فرا گرفته است. در این کتابخانه نسخه‌های اصلی کتب ارزشمند و مرجع نگهداری میشود.

کتابخانه صومعه ویبلینگن (Wiblinglen abbey library)

این سازه در سال 1774 ساخته شده است. علاوه بر اینکه مکان مطالعه و مسب علم است‌ف از جاذبه‌های گردشگری و شکوه معماری نیز محسوب میشود.

کتابخانه ادمونت ابی (Admont abbey library)

اولین و معروف‌ترین کتابخانه‌ی جهان ادمونت ابی واقع در کشور اتریش است. این سازه در سال 1776 درضلع جنوب شرقی رودخانه‌ی Enns بنا شد. در ادمونت ابی بیش از 200 هزار جلد کتاب و 70 هزار نسخه تعمیر شده و بیش از 100 نسخه دستنویس وجود دارد.

کتابخانه ادمونت ابی (Admont abbey library)

کتابخانه‌ی ادمونت ابی متعلق به صومعه است. افراد در این صومعه کتاب‎‌ها را برای مطالعه به اتاق‌هایشان میبرند. این بنا یکی از شگفت‌انگیز‌ترین معماری‌ها را به خود اختصاص داده است که سازه‌ای است که به کتابخانه یگانه‌گرا معروف است.

کتابخانه ساندرو پنا (mediatheque sandro penna)

ساندرو پنا در پروجای ایتالیا واقع شده است. نام این کتابخانه از شاعر مشهور پروجای گرفته شده است که اشعارش بیشتر در وصف کودکان و با الفاظ کودکانه بوده است. معمار این بنا ایتالو روتا بوده که سازه را شبیه به سفینه‌ای صورتی طراحی کرده است.

کتابخانه ساندرو پنا (mediatheque sandro penna)

این کتابخانه نمای شیشه‌ای دارد که از سه طبقه ساخته شده است. در ساندرو پنا امکان اینکه مراجعه کننده کتاب را با خود برای مطالعه به خانه ببرد‌؛ وجود دارد. در این کتابخانه بیشاز 20 هزار جلد کتاب نگه‌داری میشود. بنای این ساختمان در دسته ساختمان‌های قدیمی و قرون وسطایی قرار گرفته است.

کتابخانه صومعه سن فرانسیسکو (Monastery of San Fransico library)

این کتابخانه در کشور پرو در پایتخت این سرزمین‌، لیما قرار گرفته است. این سازه در سال 1774 ساخته شد ولی بخشی از این بنا به دلیل زمین لرزه در سال 1970 تخریب شد. معماری صومعه سن فرانسیسکو به سبک باروک اسپانیایی است.

کتابخانه صومعه سن فرانسیسکو (Monastery of San Fransico library)

در قسمت ورودی کتابخانه‌، سنگ‌های گرانیتی دست‌ساز ب‌ه کار رفته است که زیبایی چشم نوازی را به سازه هدیه کرده است. این کتابخانه دارای 2500 نسخه کتاب است که در بین این کتب‌، نسخ‌های عهد عتیقی سال 1571 میلادی و یک نسخه کپی دیکشنری اسپانیایی نوشته شده توسط آکادمی سلطنتی اسپانیا به چشم میخورد.

کتابخانه جو ریکا مینسوتا (Joe and Rika Mansueto library)

جو ریکا مینسوتا ششمین جایگاه را در لیست معروفترین کتابخانه های جهان را به خود اختصاص داده‌ است. مینسوتا به معنای تخم است. علت انتخاب این نام‌، نمای خارجی اسن سازه است که شبیه تخم مرغ نصفه طراحی شده است.

کتابخانه جو ریکا مینسوتا (Joe and Rika Mansueto library)

این کتاب خانه دارای هزاران جلد کتاب است. در این ساختمان روزانه 20000 نسخه کتاب به مراجعان جهت مطالعه سپرده میشود.

کتابخانه مرکزی سیاتل (seattle central library)

همانطور که از نامش پیداست‌؛ این کتابخانه در مرکز شهر سیاتل واقع شده است. معماری این بنا با استفاده از روش فولد به معنای لایه لایه‌، ایجاد شده است. از فواید معماری این سازه‌، این است که سر و صدای کمتری واردش میشود. علاوه بر کنترل صدا‌، انرژی لازم این سازه از پنل خورشیدی و آب و باران تامین میشود.

کتابخانه مرکزی سیاتل (seattle central library)

کتابخانه سیاتل 11 طبقه است.وسعت این کتابخانه 383 هزار متر مربع است.  معمار این بنا رم کولهاس اهل کشور هلند است.

کتابخانه واسکانسلوس (Vasconcelos library)

واسکانسلوس در کشور مکزیک در شهر نیومکزیکو به تلاش معمار ماهر آلبرت کالاچ طراحی و ساخته شده است. بتن و شیشه از مصالح اصلی ساخت این بنا است.

کتابخانه واسکانسلوس (Vasconcelos library)

در معمار این سازه‌ف فرهنک مردم مکزیک موج میزند. در این کتابخانه اسکلت یک نهنگ بسیار بزرگ و غول پیکر را آویزان کرده‌اند.

کتابخانه شهر اشتوتگارت (Stuttgart city library)

اشتوتگارت از کتابخانه‌‍های مدرن کشور آلمان در شود اشتوتگارت است. شاره از نمای بیرون یک مکعب ساده به نظر میرسد ولی عجایب این است که وقتی واردش میشوی با پیچیدگی‌های معماری رو به رو میشوید.

کتابخانه شهر اشتوتگارت (Stuttgart city library)

این کتابخانه به منظم بودن ابعاد ساختمانی معروف است. اینگونه که هر دیوار خرجی 45 متر مربع است که به 9 قسمت تقسیم شده است. این کتابخانه 137 میلیون اثر مختلف از نسخه‌های فیزیکی و الکترونیکی کتاب در هر زمینه‌ای که فکرش را بکنید در خود جای داده است. عضویت افراد زیر 18 سال در این کتابخانه کاملا رایگان است.

کتابخانه رسالتی واتیکان (Biblioteca apostolica vaticana)

این کتابخانه در مرکزواتیکان در کشور رم قرار دارد. این کتابخانه بسیار قدیمی است و برای سال 1450 است که در قرن 16 مورد بازسازی قرار گرفته است. در اینجا یک میلیون و هشتصد هزار جلد کتاب نگهداری میشود.

کتابخانه رسالتی واتیکان (Biblioteca apostolica vaticana)

نسخه معروف و قدیمی کتاب کمی الهی اثر دانته که برای قرن 15 میلادی است در این کتابخانه نگهداری میشود.

برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 0 میانگین: 0]
فراکتاب
فراکتاب
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *