امتیاز
5 / 4.0
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
ت 240,000
نظر شما چیست؟

کتاب خون خورده به نویسندگی، مهدی یزدانی خرم می باشد که توسط انتشارات چ‍ش‍م‍ه‌، روانه بازار کتاب شده است. داستان کتاب سرگذشت پنج برادر در بازه‌ی زمانی بین سال‌های 1360 تا 1367 است. محسن مفتاح، دانشجوی بیست و هشت ساله‌ای است که رویایی دکترا در بیروت را دارد ولی بر سر مزار این پنج برادر می‌رود و سرنوشت آن‌ها را که با مرگ گره‌خورده در میان جریان‌های تاریخی، سیاسی و عاشقانه به تصویر می‌کشد.

معرفی کتاب خون خورده

داستان کتاب سرگذشت پنج برادر در بازه‌ی زمانی بین سال‌های 1360 تا 1367 است. محسن مفتاح، دانشجوی بیست و هشت ساله‌ای است که رویایی دکترا در بیروت را دارد ولی بر سر مزار این پنج برادر می‌رود و سرنوشت آن‌ها را که با مرگ گره‌خورده در میان جریان‌های تاریخی، سیاسی و عاشقانه به تصویر می‌کشد. هر یک از این برادرها در نقاط مختلفی از تهران تا اصفهان، از بیروت تا آبادان و از مشهد تا کلیسایی کوچک در محله‌‌ی نارمک تهران به سرنوشتی شبیه هم گرفتار می‌شوند. مهدی یزدانی‌خرم با قلمی پرکشش داستان را به‌گونه‌ای نفس‌گیر پیش می‌برد طوری که خواننده کتاب را تا پایان رها نمی‌کند.

رمان خون خورده به نوعی ادامه‌ی دو اثر قبلی نویسنده تحت عناوین «به گزارش هواشناسی فردا این خورشید لعنتی» و «سرخ سفید» محسوب می‌شود.

این کتاب را می‌توان به عنوان رمانی گوتیک در نظر گرفت؛ گوتیک نه به معنی ترس بلکه به معنی نوعی تعلیق. داستانی از دل سردابه‌ها و سفر به دل تاریخ که بعضی اوقات ذهن نویسنده آن را جعلی ساخته است. این رمان شما را به فضایی گوتیک گونه برای هجوم تاریخ بر روان‌تان وارد می‌کند.

خلاصه کتاب خون خورده

این کتاب رمانی‌ منسجم و قوی با جزئیاتی دقیق است. داستان متلاشی‌ شدن برادران سوخته‌ای که سرنوشتی عجیب و مهیب برای‌‌شان رقم می‌خورد و جسم هر کدام روایتی تلخ را پشت سر می‌گذارد. این کتاب تنها ماجرای برادران سوخته نیست. قصه‌‌ی ارواح و انسان‌هایی است که پیرامون زندگی چند برادر پرسه می‌‌زدند.

این قصه نه گذشته را تکرار می‌کند و نه دنیایی کاملاً متفاوت دارد و نویسنده‌ پیچیدگی‌‌های لازم داستانی را برای عامه‌ خوان‌ شدن آن کنار نمی‌زند. این کتاب تجربه‌‌ای‌ سخت و موفق از ذهنی پر قصه و مهندسی‌ شده برآمده است و بدون شک یکی از جدی‌‌ترین و بهترین رمان‌‌های فارسی سال‌‌های گذشته محسوب می‌شود.

زبان کتاب خون خورده با وجود پس و پیش شدن ساختار جمله‌ها و اصرار بر توضیح همه چیز، روان و خوشخوان است. نویسنده تاریخ را به گونه‌ای متفاوت توصیف می‌کند. سبک روایت او مانند کتاب‌های تاریخ یا رمان‌های کلاسیک نیست. او به تمام گوشه و کنار تاریخ سر می‌زند.

رهایی از دل تاریخ هرگز ممکن نیست. سرنوشت به معنای ماندن بین جبر و اختیار و از بعد معرفت شناختی بین عین و ذهن است. آیا واقعیت در ذهن شماست یا عینیت دارد؟ آیا نمادین و تفسیری است یا عینی‌ و قابل اثبات؟ گوتیک به معنای سرگردانی بین این مفاهیم تعبیر می‌شود. سرگردانی بین آنچه هست و آنچه تفسیر می‌شود؛ سرگردانی بین بودن و عدم وجود.

برشی از متن کتاب خون خورده

زن گیر افتاده بین آتش دو طرف، خودش را به زمین چسباند. بعد از چند لحظه از پشت لاستیک های سوخته بیرون آمد و با یکی دو عکاس دیگر دوید سمت دیوار خانه ای که رویش به عربی شعار نوشته بودند. با اسپری قرمز پررنگ. نفسش را حبس کرد و دوباره دوربین را می گرفت به طرف زن و گروه های درگیر، که ناگهانی سرک می کشیدند از گوشه و کنار. از توی ویزور زن را دید که جوان بود اما صورتش خوب معلوم نبود. صدای گلوله آنی قطع نمی شد. دوباره گلوله ای از پشت شیشه ی کافه قنادی فرانسه ی تهران گذشت و نشست بر ذهن منصور، که با چند عکاس آماتور دیگر می خواست قهوه ای بخورد و نفسی تازه کند. صدای گلوله که برخاست، منصور نیم خیز شد. صدا از سمت دانشگاه تهران بود. خیابان آرام بود، ولی پر از جوانانی که شتابان راه می رفتند در آن هوای ابری. چند هفته از سقوط پهلوی گذشته بود.

بعد موتور سیکلتی پر گاز از مقابل قنادی رد شد. درگیری خیابانی. انقلاب تازه پیروز شده هنوز آن قدر مقتدر نبود که شهر را آرام کند انگار. رام. منصور به فرهاد نگاهی انداخت که داشت سیگار می کشید. اسمش را عوض کرده بود و می گفت کمیل صدایش کنند. چای می خورد و سیگار می کشید و می خواست این چهار عکاس روزنامه های متفاوت را توجیه کند برای عکاسی از مراسم اعدامی که در پیش بود. سرهنگ ها و تیمسارهای فاسد. کمیل از محاربه می گفت، از دادگاه انقلابی، از فساد نیک خواه و ظلم جهان بانی. از اخلاص ارتشی های وفادار. از اینکه هر کس نمی توانست بیاید و این عکس ها قرار بود تاریخ را صادر کنند. منصور سوخته فرهاد را از سال ها قبل می شناخت.

نقد کتاب خون خورده

جالب است بدانید که قصه‌ی پنج برادر از قرن دوازدهم تا ایران معاصر اتفاق میفتد. داستان از خیابان آسفالتی و جدول دار شروع شده و به جنگ تحمیلی عراق و ایران (۱۳۶۰) یا جنگ‌های صلاح‌الدین ایوبی (قرن‌ها قبل) می‌رسد. البته سیر تاریخی موجود در داستان برعکس نیست. نه از آینده به گذشته می‌رود نه از گذشته به آینده. ولی ماجراها به نوعی بهم پیوند خورده‌اند و در هر دوره، نکات خاصی از جو حاکم نقد می‌شود.

در حقیقت، نویسنده تمام سبک‌های کلاسیک را زیر پا گذاشته تا به تمام گوشه کناره‌های تاریخ سر بزند، گاهی آن‌ها را از نو بنویسد و گاهی کاراکتری مثل صلاح‌الدین ایوبی را درست کار جلوه دهد. انگار نه تنها می‌خواهد بگوید «تاریخ را پیروز شدگان می‌نویسند»، بلکه قصد دارد بگوید «تاریخ را زنده‌ها می‌نویسند». او حتی در بخشی از این رمان، مخاطب را بخشی از تاریخ در حال وقوع می‌پندارد. نویسنده‌ی معاصر ما، مهدی یزدانی خرم، ماجرایی تاریخی اما ساختگی را با قلمی جذاب و به کمک بیش از صد کاراکتر اصلی و فرعی بیان می‌کند.

خون خورده سریال

سریال خانگی خون خورده (Khoon Khorde Series) جزو آثار پربازیگر تولیدات شبکه نمایش خانگی به کارگردانی علی سرابی و تهیه کنندگی علی سرتیپی محصول سال 1400 کشور ایران است، که در فضایی تاریخی دنبال میشود. فیلمنامه سریال خانگی خون خورده توسط مهدی یزدانی خرم به رشته تحریر درآمده است. از آرتیست های آن می‌توان به ترکیبی از ستاره های سینمایی و تلویزیونی از جمله امیر جدیدی و … نام برد که در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌ اند.

قیمت کتاب خون خورده

برای خرید نسخه چاپی کتاب خون خورده با تخفیف به سایت و اپلیکیشن فرامتاب مراجعه کنید.

کتاب سرخ سفید

کتاب سرخ سفید نوشته‌ی دیگری از این نویسنده می باشد. این کتاب داستانی با حال و هوای انقلاب است که در همین چند سال پیش از خیابان معروف 16 آذر آغاز شده و شما را با خود به زمستان 1358 می‌برد. چندین داستان و روایت در این بازه‌ی زمانی رخ می‌دهند که به نحوی با هم ارتباط پیدا می‌کنند.

خرید کتاب خون خورده

کتاب خون خورده با تخفیف 9 درصد در فراکتاب عرضه می شود. برای خرید این کتاب به سایت یا اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید.

خرید کتاب خون خورده مشخصات رمان خون خورده در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: چشمه
نویسنده: مهدی یزدانی خرم
تعداد صفحه: 260
موضوع: رمان ایرانی
قالب: چاپی با تخفیف ویژه

 

صفحات کتاب :
260
دیویی :
8فا3/62
شابک :
9786220100782
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه خون خورده