امتیاز
5 / 5.0
دریافت آوا کتاب
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

اشعار ابوالفضل سپهر، در دو دفتر به نام دفتر سرخ و آبی به چاپ رسیده است. کتاب صوتی این مجموعه به گویندگی وحید جلیلوند به صورت رایگان در نرم‌افزار فراکتاب جهت دانلود موجود می‌باشد.

معرفی کتاب صوتی ابوالفضل سپهر

سپهر تصمیم چاپ شعرهایش را نداشت تا اینکه در ملاقاتی با همسر شهید همت، بنابه اصرار دوستانش شعری را خواند که درباره ازدواج شهید همت بود.
بعد از خواندن این شعر و اصرار همسر شهید همت، سپهر تصمیم به چاپ اشعارش گرفت. اما شرط چاپ اشعارش این بود که مقدمه ای بنویسند، حداقل ۳۰ صفحه ای، در آن همه حرف های دلش را بزند.
او ابتدا اشعارش را در ماهنامه فکه چاپ کرد و در بسیاری از مجالس بزرگداشت شهدا نیز شرکت می کرد و اشعارش را می خواند و برای اینکه بیشتر دردل شنونده اثر کند زبان محاوره ای را برگزید. 

خلاصه کتاب صوتی ابوالفضل سپهر

مجموعه اشعار ابوالفضل سپهر در کتابی به نام «دفتر آبی» چاپ شده است و همان طوری که خودش می خواست.
مقدمه این کتاب مطلبی است با عنوان «فرشته پلاک طلایی می خواهد» .شعرهای این شاعر بسیجی در هر محفلی قرائت می شد. او در قطعات خود مظلومیت شهدا و خانواده های شهدا و جانبازان را به تصویر می کشید و اشک را میهمان چشم ها می کرد. سرانجام این حماسه سرا در سال ۱۳۸۳ و شب ولادت حضرت اباعبدالله(ع) پس از یک دوره بیماری سخت دعوت حق را لبیک گفت.
مرحوم سپهر از جمله اشخاصی بود که با اطرافیانش متفاوت بود، امرار معاش اش جنگ و جهادش، عشق و عرفانش، شعر و نوشته اش و... زندگی کردنش؛ از همان آدم هایی که فکر می کنی خیلی عادی و معمولی هستند؛ اما بعد متوجه می شوی این قدر معمولی بودن، اصلا معمولی نیست! آدم باید تکلیفش با زمین و آسمان روشن باشد. بداند کیست، چیست، کجاست؛ اگر یک بیت شعر گفت؛ منتظر جایزه نوبل نباشد، اگر چیزی نوشت خودش از خودش مصاحبه مطبوعاتی نگیرد.
عجیب ترین ویژگی آدم هایی مثل مرحوم سپهر همین عادی بودنشان است، آدم ادای هر چیز را می تواند دربیاورد غیر از ادای عادی بودن .
در کل می توان گفت مرحوم سپهر با همان زبان ساده، بی آلایش و بی تکلف خود به نوعی تشخص زبانی رسیده و در جای جای این آثار می توان چهره متواضع، روح متعهد و انقلابی احساسات رقیق و... شاعر راوی را احساس کرد. (و این موضوع به هیچ وجه تعارف و شعار نیست مخصوصا وقتی دقت داشته باشیم که شاید بسیاری از شاعران حرفه ای تر این روزگار، حتی در سومین و چهارمین اثرهای منتشر شده خود نیز هنوز به زبان فکری و شناسنامه دار خود نرسیده اند- اگرچه حتی بگوییم چنین شناسنامه ای در مورد مرحوم سپهر خیلی هم مجلل نیست، اما هست.)

برشی از متن کتاب صوتی ابوالفضل سپهر

اتل متل یه بابا
که اون قدیم قدیما
حسرتشو می خورن
تمامی بچه ها
اتل متل یه دختر
دردونه باباش بود
بابا هر جا که می رفت
دخترش هم باهاش بود
□□□
اون عاشق بابا بود
بابا عاشق اون بود
به گفته بچه ها
بابا چه مهربون بود
□□□
یه روز آفتابی
بابا تنها گذاشتش
عازم جبهه ها شد
دخترو جا گذاشتش
□□□
چه روزای سختی بود
اون روزای جدایی
چه سال های بدی بود
ایام بی بابایی
□□□
چه لحظه سختی بود
اون لحظه رفتنش
ولی بدتر ازاون بود
لحظه برگشتنش
□□□
هنوز یادش نرفته
نشون به او نشونه
اون که خودش رفته بود
آوردنش به خونه
□□□
زهرا به او سلام کرد
بابا فقط نگاش کرد
ادای احترام کرد
بابا فقط نگاش کرد

ابوالفضل سپهر


ابوالفضل سپهر متولد ۱۵ خرداد ۵۲ بود. در نوجوانی و در اثر سانحه ای پدر خود را از دست داد و در کنار تحصیل مشغول کار شد. او در این مدت در چند فیلم و سریال هم، بازی کرد.
 مدتی نگذشته بود که سراینده شعرهای «اتل متل»، کلیه هایش را از دست داد و روانه بیمارستان شد ابوالفضل سپهر سرانجام در روز سه شنبه ۲۸ شهریور ۸۳ درگذشت.

اشعار ابوالفضل سپهر

ابوالفضل سپهر، در سال ۷۷ در اثر همنشینی با ایثارگران و خانواده های شهدا و جانبازان و با مشاهده غفلت ها و کاستی های بی شمار در حفظ دست آوردهای شهدا، دست به قلم برد و اولین شعرش را نوشت...

شعرهای ابوالفضل سپهر

شعر های ایشان در دو کتاب به نام کتاب سرخ و کتاب آبی به چاپ رسیده است.

قصه ازدواج ابوالفضل سپهر

منتخبی از سروده‌های شاعر آسمانی زنده یاد ابوالفضل سپهر، مجموعه «معبری به آسمان» با صدای وحید جلیل وند می باشد که برای قسمتی از آن عنوان قصه ازدواج را برگزیده است. 

مزار ابوالفضل سپهر

مستند سپهر، روایتگر زندگی زنده یاد ابوالفضل سپهر شاعر معاصر است که در پی یک ماجرا در قطعه مخصوص شهدای گمنام بهشت زهرا دفن شد. 

دانلود صوتی اشعار ابوالفضل سپهر

نسخه صوتی این مجموعه به گویندگی وحید جلیلوند به صورت رایگان در نرم‌افزار فراکتاب جهت دانلود در نرم افزار در دسترس شماست.

اشعار ابوالفضل سپهر

مشخصات کتاب شعر ابوالفضل سپهر در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
نویسنده: ابوالفضل سپهر
گوینده: وحید جلیلوند
مدت زمان: 100 دقیقه
موضوع: شعر مذهبی
قالب: صوت رایگان

کتاب های مشابه اشعار مرحوم ابوالفضل سپهر