امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 3,000
نظر شما چیست؟
کتاب بهترین داستان های تاریخ، نوشتۀ رضا سلیمی فامنینی همدانی است. بخشی از مطالب این کتاب، یادآوری جانبازی ها و ایثارها و ستودن شجاعت ها و شهامت هاست. بخش دیگری از حکایات تاریخی، اشتباهات کوچک و بزرگی را در بر می گیرد که نه افراد معمولی، بلکه کسانی آن ها را مرتکب شده اند که ادعای سردمداری و سرکردگی داشته اند.

این خطاهای کوچک و بزرگ هم، درس است برای هر کوچک و بزرگ. اشتباهات گروه کوچکی از مردم هم در خور تعمق و عبرت است. گاهی بر عده ای، کارها چنان مشتبه می شود و یا برایشان مشتبه می کنند! که افعال عجیب و باورنکردنی و کودکانه ای از آنان سر می زند. متأسفانه این درد بزرگ اجتماع ماست که ثقل خرافات، شانۀ اعتقادات مذهبی را می آزارد و آب زلال و گوارایی را که موجب حیات است به سموم گمراهی می آلاید و راه ترقی را به تنزل و واپس گرایی، تبدیل می کند! ممکن است کسی بگوید در این زمانه (قرن بیست و یکم)، دیگر کسی گول چنین شعبده هایی را نمی خورد ولی ای کاش چنین بود، ای کاش چنین بود ...

رضا سلیمی فامنینی در ادامه اشاره می کند که دکان شیادان، بی متاع و مشتری نیست و نباید به پیشرفت های امروزی غره شد که اگرچه همگان امروز بزرگترین فایدۀ تاریخ را در این می دانند که آیندگان از وقایع گذشته پند می گیرند و مبادرت به کارهایی که سبب بدبختی گذشتگان شد نمی کنند ولی فروید، فیلسوف معروف اتریشی، که پزشک امراض روانی هم بود، در عین تصدیق این فایدۀ بزرگ تاریخ می گوید:
غرایض بشری مانع از این می شود که از تاریخ، عبرت بگیرد و یکی از آن غرایض خود خواهی می باشد و خود خواهی به نوع بشر تلقین می کند که، آنچه بر اسلاف وارد آمد و آن ها را بدبخت کرد، بر او وارد نخواهد آمد، زیرا وی در زمان دیگری زندگی می کند و باهوش تر و ماهرتر، یا قوی تر از گذشتگان است.

در هر صورت، تاریخ یک عرصۀ متنوع و مطلوب طبع است و آگاهی از آن، انسان ساز و هدایتگر. حتی به نظر من مطالعۀ لطایف و حکایات تاریخی کوتاه، می تواند انسان را به مطالعۀ عمیق تر و جامع تر سوق دهد و به عبارت امروزی، موجب ایجاد علاقه و انگیزه برای مطالعۀ تاریخ گردد.
صفحات کتاب :
176
کتابشناسی ملی :
‎۱‎۷‎۱‎۲‎۵‎۸‎۱

کتاب های مشابه بهترین داستان های تاریخ