امتیاز
5 / 5.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
50,000
خرید
145,000
10%
130,500

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تطهیر با جاری قرآن 2

 کتاب تطهیر با جاری قرآن تفسیر تعدادی از سوره‌های قرآن با روشی نوین است که در سی و یک جلد به چاپ رسیده است.

در مجموعه تطهیر با جاری قرآن، مولف سعی کرده تا با توجه به نارسایی و جوابگو نبودن روش‌های مجموعی و موضوعی و واژه‌ای در تفسیر قرآن، اعم از روش‌های جدید و قدیم و هم چنین ناقص بودن روش کار با قرآن با توجه به شان نزول و تاریخ نزول و با توجه به تفاسیر و اقوال و تداعی و معانی و جریان عمل، راه و روشی نو، در رابطه با کار قرآن و تفسیر آن، ارائه دهد. این روش، با توجه به سه اصل: درک ضرورت و نیاز به قرآن، شناخت مواضع آیه ها و تلاوت آن ها در جایگاه خویش و جریان رویش انسان، نه جریان عمل، به مفردات و بررسی کلمه ها و جمله ها، به ترکیب و شروع و ختم آیه ها به روابط و بررسی ارتباط آیات با همدیگر، به فضای آیات و جایگاه آن ها، توجه دارد.

در کتاب تطهیر با جاری قرآن 2،  استاد علی صفایی به تفسیر سوره بقره، با روش خاص مطرح‌شده در کتاب روش برداشت از قرآن پرداخته، این سوره را سند هدایت برای متقین و سوره تشریع احکام معرفی می‌کند. تشریع و تقوا این‌گونه باهم گره می‌خورد که هدایت به تشریع و احکام، در حوزه تقوا شکل می‌گیرد؛ چون متقی در مقام‏ عمل است و در جست‏وجوی ادب و حکم حضور است.

گزیده کتاب تطهیر با جاری قرآن 2

عبادت: بندگی کردن، تنها از امر و دستور حق الهام گرفتن. عبادت به معنای مصدری با عبودیت یک معنا دارد. اما اگر به معنای اعمال و آداب خاص باشد، چه بسا عبادتی که عبودیت نباشد؛ چون در عبودیت به معنای مصدری، نیت و سنت و اهمیت، شرط است.

نیتِ اخلاص و مطابقت با سنت و دستور و مهم‌ترین کارها در لحظه بودن، شرط تحقق امر و امتثال امر است؛ چون امر خدا در میان تکالیف و دستوراتی که در یک زمان متزاحم می‌شوند، با معیار اهمیت تعلق می‌گیرد و امر خدا با بدعت‌ها مطابقت ندارد و امر خدا با امر غیر او جمع نمی‌شود؛ که در روایت هست:

«من بهترین شریک‌ها هستم. اگر مرا با دیگری همراه کنند، تمامی کار را به شریکم وا می‌گذارم و من بر نمی‌دارم.  
ربّ: پرورنده و بارورکننده. با جهت و کمال و رشد همراه است. قائم به مصالح. و رب با خالق هدف‌دار و خلقت هدف‌دار هماهنگ است؛ «لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ». و با تناسب و ربط و جعل میان پدیده‌ها هماهنگ است؛ «جَعَلَ لَکُمْ...». ربّ و خالق و جاعل و رازق.

صفحات کتاب :
67
کنگره :
‫3‫‬‭BP102/1‫‬‭/ص7ت6 1390
دیویی :
297/02
کتابشناسی ملی :
2641111
شابک :
978-964-7803-27-4
سال نشر :
1390

کتاب های مشابه تطهیر با جاری قرآن 2