امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 14,500
نظر شما چیست؟
کتاب لئوناردو داوینچی، بیانگر تأملات و تفکرات زیگموند فروید درباره لئوناردو و نمایشگر کوشش هایی است که فروید برای درک و شناخت لئوناردو داوینچی به کار گرفته است.

وقتی در مورد شخص به خصوصی کنجکاو می شویم مثلاً همسایه جدید دیوار به دیوارمان، آن چه ما را کنجکاو می کند، تناقضاتی است که در گفتار و رفتار او مشاهده می کنیم.

هم اکنون با معمای زندگی لئوناردو داوینچی (Leonardo Da Vinci) مواجه ایم. اگر همه زندگی لئوناردو معما نباشد، حداقل بخشی از زندگی اش معما و سخت پیچیده است. زندگی و کارها و آثار لئوناردو دارای تناقضات چشم گیری است. برخی از رفتارهایش با توجه به نبوغی که در بسیاری جهات از خود نشان داده، غیرمتعارف و دور از شأن وی می نماید. از جمله ناتوانی اش در به پایان رساندن اثری که آغاز کرده بود، وی را رسوا و انگشت نما گردانده بود، ترسیمات و نقاشی هایش آکنده از احساس است، ولی در نوشته هایش اثری از احساس انسانی دیده نمی شود.

در مجموع، کارهای هنری لئوناردو راهگشای سحرانگیزی برای پیروان مکتب اوست. به گفته سرکنت کلارل: "لئوناردو داوینچی، هاملت تاریخ هنر است. سراسر زندگی اش پر از ابهام و آکنده از مه آلودگی است." ابهام در این جاست که آیا او هنرمندی بود که به طرف علم کشیده شد، یا دانشمندی که به طرف هنر جلب گردید؟

در کتاب لئوناردو داوینچی، زیگموند فروید (Sigmund Freud) ثمره کوشش هایش را جهت شناخت لئوناردو داوینچی طرح کرده است. فروید هم چنین کوشیده تا تناقضات رفتاری و ذهنی لئوناردو را تفسیر کرده، توضیح دهد. به هر حال شکی نیست، نگاه فروید در مردم عادی اعجاب انگیز می نماید. از آن جا که لئوناردو داوینچی بسیار شناخته شده است و عموم مردم علاقه مند به شناخت وی هستند، این کتاب به طریقی نگاشته شده که افراد غیر متخصص نیز قادر به درک مطالب آن باشند.

همین طریقه تفسیر فروید است که به طور منطقی مقاله وی را با تفسیری که درباره شخص دیگری می کنیم، متفاوت می گرداند و در نهایت همین گونه تحقیق است که به طور مشخصی این پژوهش را از تحقیقات دیگران متمایز می کند و صرفا بیانگر نگرش فروید است.

به سبب همین روش اختصاصی فروید است که بخش اعظم روان شناسی عمومی فروید، معطوف به حل معمای لئوناردو داوینچی می شود. شکی نیست کوشش فروید در مورد احساس عمومی کوششی دقیق و آگاهانه است، اما با این حال، بخش اعظم روان شناسی احساس عمومی؛ ناشناخته باقی مانده است.
کنگره :
ND623/ل9‬‬‭ف44 1395‬
دیویی :
759/5
کتابشناسی ملی :
4171750
شابک :
978-600-7436-56-1
سال نشر :
1400
صفحات کتاب :
192

کتاب های مشابه لئوناردو داوینچی