نظر دیگران

نظر شما چیست؟

مصر باستان، سه هزار و سی‌صد سال پیش. رمان سینوهه قرار است ما را به این دوره ببرد؛ که همچنان یکی از پر رمز و رازترین دوره‌های تاریخ جهان است. کتاب سینوهه پزشک مخصوص فرعون یکی از بهترین عناوین در حوزه رمان‌های تاریخی است. شما با خواندن این رمان علاوه بر آشنایی با زندگی یک شخصیت تاریخی با فرهنگ و سبک زندگی مردم مصر باستان نیز آَشنا می‌شوید.
اگر دوست دارید به یک سفر خیال‌انگیز تاریخی بروید، خواندن رمان سینوهه یکی از بهترین گزینه‌ها است.

سینوهه کیست؟

سینوهه نام پزشک مخصوص فرعون است که در کودکی توسط خانواده‌اش به رود نیل سپرده شده و یک زوج فقیر او را از آب گرفته و به جای فرزند خود بزرگ می‌کنند. در ادامه و در جوانی، سینوهه به دختری علاقه‌مند می‌شود و به سبب همین عشق، قبر والدینش را به معشوقه‌اش ‌می‌سپارد که در نظر و اعتقاد مصریان نوعی خیانت بزرگ است. اما با این وجود باز هم از طرف این دختر طرد می‌شود. این ماجرا تجربه تلخ و فراموش نشدنی برای او رقم می‌زند و در ادامه مسیر زندگی او را پر از فراز و نشیب می‌کند. اما در نهایت او به پزشک حاذق و مهمی در دربار فرعون تبدیل می‌شود.

درباره نویسنده سینوهه

میکا والتاری زاده سال 1908 و درگذشته سال 1979 میلادی، نویسنده پرکار فنلاندی است. او در دانشگاه هلسینکی در رشته فلسفه تحصیل کرده است و سپس عازم فرانسه شد و پس از انجام کارهای مطبوعاتی در آن کشور، نوشتن رمان و داستان‌هایش را آغاز کرد. رمان‌های او همیشه با استقبال خوبی از سوی مردم و منتقدین رو به رو شده است. رمان اول او توهم بزرگ که در پاریس نوشته شد به فروش بسیار بالایی رسید و موجب این شد که والتاری کار نویسندگی را به طور جدی‌تر دنبال کند و او را به عنوان یک نویسنده آینده‌دار معرفی کرد. سبک آثار او ترکیبی است از ادبیات و تاریخ؛ در واقع رمان‌های او پیوند بین تاریخ و تخیل و تصور والتاری است. 
رمان‌ها و آثار شناخته شده او: سینوهه، مردی بالای صلیب، مینوتوس مشاور نرون. 

بهترین ترجمه کتاب سینوهه

رمان سینوهه برای اولین بار توسط ذبیح‌الله منصوری به فارسی ترجمه شد. او یکی از پرکار‌ترین مترجمان تاریخ ایران است. منصوری در مدرسه آلیاس سنندج که زیر نظر فرانسوی‌ها بود به تحصیل پرداخت و سپس با پدرش به کرمانشاه رفت و در آن‌جا زیر نظر یک پزشک، زبان فرانسه را به خوبی آموخت. او در ادامه به کار در مطبوعات و مجلات روی آورد. گفته می‌شود او در طول زندگی‌اش حدود 1200 عنوان داستان، مقاله و کتاب نوشته است.
با وجود اینکه او بارها به خاطر سبک خاص‌اش مورد استهزاء قرار گرفت و انتقادهای زیادی به او و آثارش وارد است؛ اما همچنان ذبیح‌الله منصوری یکی از شناخته شده‌ترین مترجمان ایران است.  

اقتباس سینمایی از کتاب سینوهه

اقتباس های تئاتری و نمایشی زیادی از رمان سینوهه وجود دارد اما تنها اقتباس سینمایی آن فیلم سینوهه یا مصری ساخته مایکل کورتیز در سال 1954 است.
این فیلم از دوران جوانی به بعد دکتر سینوهه را روایت می‌کند و بسیاری از اتفاقات را مثل چگونگی آشنایی سینوهه با هورم هب (فرعون) را به تصویر نکشیده و از نظر بیان جزئیات در برابر رمان بسیار ضعیف‌تر است.

رمان سینوهه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

برای مطالعه این کتاب می‌توان دو دلیل عنوان کرد. اول اینکه اگر به تاریخ و خصوصاً تاریخ مصر باستان علاقه‌مند هستید با این کتاب می‌توانید تا حدودی با پادشاهی فراعنه مصر و نحوه زندگی مردم آن زمان آشنا شوید. از طرفی دیگر این کتاب یک رمان قابل اعتنا است که نویسنده با قلم شگفت انگیزش، شما را با شخصیت اصلی داستان و زندگی او همراه می‌کند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

در آن روزها در شهر تبس تحصیلات عالی در دست‌های کاهنان آمون بود، و امکان نداشت بدون مجوز آن‌ها برای به دست آوردن منصب‌های مهم تحصیل کرد. همان‌طور که همه می‌دانند بیمارستان، گورستان و مدرسه‌های دینی برای کاهنان در رده‌های بالا سال‌های طولانی در درون حصارهای معبد قرار داشتند. اینکه دانشکده‌های ریاضیات و نجوم باید تحت حاکمیت کاهنان باشد، قابل فهم بود. اما هنگامی که دوره‌های بازرگانی و قضایی طی می‌شدند، سوءظن‌هایی در اذهان طبقات تحصیل کرده هوشیارتر پیدا شد که کاهنان در موضوعاتی که به فرعون و اداره اخذ مالیات مربوط می‌شد، دخالت می‌کردند. به راستی هیچ ابتکار عمل تازه‌ای در عضویت در طبقات وکلاء و بازرگانان ضروری نبود، اما چون معبد آمون حداقل یک پنجم سرزمین مصر را تحت حاکمیت خود داشت و به طور طبیعی تجارت آن را هم کنترل می‌کرد، آن‌هایی که می‌خواستند بازرگانانی در سطح بالا شوند یا وارد دستگاه حکومتی شوند، متوجه شدند که عاقلانه این است که در پایین‌ترین درجه کاهنی تحصیل کرده و صلاحیت پیدا کنند تا خودشان را به‌عنوان بندگان مؤمن آمون به اثبات برسانند.
قبل از اینکه تحصیل خود را در بیمارستان شروع کنم مجبور بودم در امتحان ورودی پایین‌ترین رده کاهنی در دانشکده الهیات قبول شوم. قبولی در این امتحان بیش از دو سال طول کشید چون به‌طور همزمان باید پدرم را در معالجه بیمارانش همراهی می‌کردم و از تجربه او معلوماتی را کسب می‌کردم که در شغل آینده‌ام از آن‌ها بهره ببرم. من همچون گذشته در خانه زندگی می‌کردم اما باید هر روز در سخنرانی‌های تحصیلی شرکت می‌کردم. همیشه از تحصیل در بیمارستان محروم می‌شدند، خواه در شهر تبس و خواه در بقیه نقاط کشور مصر.

خرید رمان سینوهه

در فراکتاب رمان سینوهه را با تخفیف ویژه دریافت کنید.

خرید رمان سینوهه مشخصات رمان سینوهه در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: نگاه
نویسنده: میکا والتاری
مترجم: ذبیح الله منصوری
تعداد صفحه: 1000
موضوع: رمان خارجی
قالب: چاپی با تخفیف ویژه

شابک :
978-622-267-259-1
سال نشر :
1401
صفحات کتاب :
1000
کنگره :
PH355
دیویی :
894/54133
کتابشناسی ملی :
8855962

کتاب های مشابه سینوهه